دوره تازه تنش آنکارا – آتن

اردوغان، یونان را تهدید به حمله کرد


حسین فاطمی/ طی روزهای اخیر دوره تازه‌ای از تنش‌ها در روابط ترکیه و یونان آغاز شده است. در همین راستا رجب طیب اردوغان هشدار داد: «در صورت ادامه نقض حریم هوایی ترکیه از سوی یونان و ایجاد مزاحمت برای هواپیماهای این کشور بر فراز دریای اژه، آتن بهای سنگینی خواهد پرداخت.»
 به گزارش آرتی، رئیس‌ جمهور ترکیه در یک سخنرانی در استان شمالی سامسون گفت: «وقتش که بشود آنچه لازم است را انجام خواهیم داد.» او در این سخنان از یونان خواست تا از تجمع و تقویت قوای نظامی خود در جزایر دریای اژه دست بردارد و هشدار داد: «یونان! به تاریخ نگاه کن، اگر بیش از این پیش بروی بهای سنگینی خواهی پرداخت و ممکن  است، ما یک شب ناگهانی حمله کنیم.»
داستان از چه قرار است؟
ظاهراً این خط و نشان کشیدن‌های آنکارا برای آتن و شکل گیری دوره تازه تنش‌ها بین دو طرف به ادعای یکشنبه گذشته ترکیه باز می‌‌گردد. آنگونه که آنکارا اعلام کرده هواپیماهای ترکیه در این منطقه مورد هدف سامانه پدافند هوایی اس -300 یونان قرار گرفته‌اند. این در حالی است که منابع نظامی یونان، این حادثه را تکذیب کرده و به رسانه‌های محلی گفته‌اند که هیچ یک از بخش‌های سامانه پدافند هوایی این کشور در روز حادثه مورد ادعا فعال نشده‌اند. در مقابل آتن نیز هواپیماهای ترکیه را به پرواز بر فراز جزایر یونانی نزدیک به مرز ترکیه متهم می‌کند. همین مسأله به تشدید اختلاف بین دو همسایه منجر شده که در ادامه افزایش گشتزنی‌های مکرر هوایی دو کشور را در طول مرزهای مشترک به دنبال داشته است.
تداوم و اوج‌گیری این اختلافات باعث شده بود، پیش‌تر مولود چاووش اوغلو در ماه ژوئن دست به تهدید علیه تمامیت ارضی یونان بزند. در این راستا وزیر خارجه ترکیه تصریح کرده بود: «اگر آتن به اعزام نیرو به جزایر ادامه دهد آنکارا حاکمیت یونان را به چالش خواهد کشید.» در پی این گفته‌های چاووش اوغلو، وزارت خارجه یونان هم اعلام کرد: «در لفاظی‌های خصمانه و تهدیدهای هر روزه ترکیه مشارکت نخواهد کرد. در عوض، این وزارتخانه قول داد که موضوع اظهارات خصمانه ترکیه را با بلوک ناتو به رهبری امریکا مطرح کند.» وزارت خارجه یونان گفت: «ما متحدان و شرکای خود را از محتوای بیانیه‌های تحریک‌آمیز مطلع خواهیم کرد تا مشخص شود چه کسی انسجام اتحاد ما را در یک دوره خطرناک هدف گرفته است.»
چالشی به نام اس- 300
واشنگتن در سال ۲۰۱۹ آنکارا را به دلیل خرید سامانه موشکی دفاع هوایی اس -۴۰۰ ساخت روسیه تحریم کرد. در عین حال این خرید باعث شد تا ایالات متحده، ترکیه را از برنامه ساخت و فروش هواپیماهای جنگنده اف -۳۵ که آنکارا مشتری اصلی آن بود، حذف کند. در مقابل منابع وزارت دفاع ترکیه می‌گویند که یونان نیز سامانه دفاع هوایی اس – 300 روسیه را خریداری کرده است. از این منظر آنکارا، کشورهای غربی را به داشتن خط مشی دوسویه و استاندارد دوگانه در قبال یونان و ترکیه متهم می‌کند. چرا که آتن همزمان با تحریم فروش اف – 35 به ترکیه خواهان دریافت تجهیزات نظامی امریکایی به‌منظور تقویت نیروی هوایی خود است، کما اینکه یونان درخواست رسمی خرید اف - ۳۵ از امریکا را در ماه ژوئن (خرداد) ارائه کرده است. به موازات آن، اردوغان هم پس از متهم کردن کریاکومیتسوتاکیس، نخست وزیر یونان به رهبری کارزاری علیه فروش تسلیحات امریکایی به ترکیه، گفت‌وگوها با این کشور را قطع کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7997/4/625775/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها