هشدار به تروریست‌های امریکایی


سرلشکر عبدالرحیم موسوی که در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه دافوس ارتش سخن می‌‌گفت، به این مسأله اشاره کرد
 که نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد در باب المندب، دریای سرخ
 اقیانوس هند و دریای عمان وظیفه حفاظت و حراست از منافع ایران 
و باز نگه‌داشتن خطوط کشتیرانی و نفتکش‌ها را برعهده دارد.

​​​​​​​گروه سیاسی/ روز گذشته فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران ابعاد تازه‌ای از ماجرای توقیف و رهاسازی شناورهای جاسوسی امریکایی در دریای سرخ ارائه کرد، روایتی که داستان‌سرایی و ساختگی بودن روایت امریکایی‌ها و رسانه‌های این کشور را برملا می‌‌کند. پنجشنبه گذشته ناوشکن جماران حین گشتزنی مرسوم در دریای سرخ با هدف تأمین امنیت و مقابله با تروریسم و دزدی دریایی، با دو شناور جاسوسی کنترل از راه دور، یا به ادعای امریکایی‌ها، شناورهای داده‌پردازی مواجه شد که عملاً به حال خود رها شده و خطراتی را برای مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی ایجاد می‌‌کردند. این مخاطرات نه برای شناورهای ایرانی، بلکه دیگر شناورهای حاضر در این مسیر دریایی بین المللی ایجاد می‌‌شد.
ناوشکن جماران پس از مواجهه با دومین نوع از این شناور، تصمیم به توقیف آن گرفت و پس از ایمن‌سازی، آنها را در محیطی امن رها و به امریکایی‌ها مکان دقیق این شناورها اطلاع داده و تفهیم شد که از رفتارهای خطرآفرین برای دیگر شناورها خودداری کنند. باوجود این، امریکایی‌ها به همراه رسانه‌های آنها، در رفتاری که البته مسبوق به سابقه است، به جای پذیرش جاسوسی از شناورها و مسیرهای دریایی یا دست‌کم اصلاح رفتارهای خطرساز، دست به فرافکنی زده و مدعی شدند این شناورها، با سماجت شناورهای نیروی دریایی این کشور آزاد شده است. رسانه‌های آنها نیز ادعا کردند که دوربین‌های این شناورها، گم شده است که معلوم نیست از آنها جدا شده یا هنگام توقیف و سپس رهاسازی در دریا، افتاده است.
روز گذشته اما، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، روایت تازه‌ای از این ماجرا ارائه کرد که دروغ‌پردازی‌های امریکایی‌ها را افشا کرد.
تأمین امنیت خطوط کشتیرانی از سوی نیروی دریایی
سرلشکر عبدالرحیم موسوی که در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه دافوس ارتش سخن می‌‌گفت، نخست به این مسأله اشاره کرد که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد در باب المندب، دریای سرخ، اقیانوس هند و دریای عمان وظیفه حفاظت و حراست از منافع جمهوری اسلامی ایران و باز نگه داشتن خطوط کشتیرانی و نفتکش‌ها را برعهده دارد که هر از چند گاهی اخبار درگیری‌های آن را مشاهده و به اطلاع ملت ایران می‌رسد.
این فرمانده ایرانی درباره برخورد ناوشکن جماران با قایق‌های جاسوسی یا هدایت‌پذیر امریکا در دریا، با اشاره به اینکه امریکایی‌ها با خوی تجاوزگری و خودبزرگ‌بینی که دارند نسبت به حقوق ملت‌ها و نسبت به حقوق پذیرفته شده بین‌المللی بی توجهی می‌کنند، اظهار کرد: این شناورهای بدون سرنشین را که با مأموریت‌هایی از طرف نیروی دریایی امریکا در دریاها مشغول مأموریت هستند، بدون توجه به اینکه این منطقه، منطقه عبور سایر شناورها است و آنها می‌توانند خطراتی را برای عبور امن شناورهای دیگر فراهم کنند، رها می‌کنند و نسبت به ایمن‌سازی آنها توجه لازم را ندارند.
وی با بیان اینکه به همین دلیل مدتی پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از این شناورها را توقیف کرد و بعد در محل امنی آن را رها کردند، اضافه کرد: چند روز پیش نیز نیروی دریایی ما در منطقه مأموریتی با دو شناور امریکایی برخورد کرد و این دو شناور را از منطقه‌ای که ممکن بود به امنیت سایر شناورهای منطقه و نه تنها ایران آسیب وارد کند، عبور کردند و در منطقه امنی آنها را رها کردند و به امریکایی‌ها با واسطه اطلاع داده شد که شناورهای آنها در منطقه معین قرار دارد و هشدار داده شد که قوانین بین‌المللی را رعایت کنند.
توقیف این شناورها به درد ایران نمی‌خورد
فرمانده کل ارتش در مورد توقیف این شناورهای امریکایی، تصریح کرد: توقیف آنها به درد ما نمی‌خورد و ما فقط برای حفظ امنیت شناورهایی که از آن منطقه عبور می‌کنند، کار بین‌المللی و حقوق بشری را انجام می‌دهیم و توقیف آنها سودی برای ما ندارد و ما تمام تلاش مان را برای کمک به امنیت انجام می‌دهیم.
تأکید فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه توقیف این شناورها به درد ما نمی‌خورد، درحالی است که چند روز پس از پایان این ماجرا، رسانه‌های این کشور به شیوه مرسوم خود، هر بار به پازل جدیدی از این اتفاق می‌‌پردازند تا شاید روان کلان طرف خود را تقویت کنند.
برملا شدن لاف امریکایی‌ها
از جمله این ادعا شد که ناوشکن ایرانی، این شناورهای جاسوسی را پس از حضور یگان‌های دریایی امریکایی آزاد کرد. این ادعا درحالی است که همین رسانه‌ها، اذعان کرده بودند که ناوشکن جماران، تقریباً دو روز این شناورهای جاسوسی را در توقیف داشت. این امر نشان می‌‌دهد رهاسازی این شناورها، نه به دلیل حضور یگان‌های امریکایی، بلکه پس از حصول اطمینان از امنیت بخش بودن آزادسازی آنها صورت گرفته است.
همچنین این امر اظهارات فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران را تأیید می‌‌کند مبنی بر اینکه «به امریکایی‌ها با واسطه اطلاع داده شد که شناورهای آنها در منطقه معین قرار دارد» و نیز «هشدار داده شد که قوانین بین‌المللی را رعایت کنند.»
البته تکرار رفتارهای غیرحرفه‌ای ارتش امریکا در آبراهه‌های بین‌المللی، پس از خلیج فارس، این بار در دریای سرخ، نشان می‌‌دهد که نمی‌توان به رعایت قوانین بین‌المللی از سوی آنان امیدوار بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7997/1/625803/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها