پیام وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت آغاز سال زراعی


بخش کشاورزی به عنوان متولی تأمین امنیت و اقتدار غذایی، در توسعه اقتصادی، اشتغال‌آفرینی، تولید ثروت و استقلال کشور، بخصوص در شرایط خاص حاکم بر نظام بین‌المللی، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. توسعه کشاورزی دانش‌بنیان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارزشمند آن برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح زندگی و معیشت کشاورزان و جوامع روستایی و عشایری مستلزم توجه ویژه به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی و اجتماعی جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری است.
خلق اتفاقی بزرگ در بخش کشاورزی ایران اسلامی در سال مزین به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری‌«مدظله‌العالی»، مبتنی بر توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی، به منظور بهبود ضریب رسوخ و نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی، مستلزم نقش‌آفرینی مؤثر همه کنشگران نظام نوآوری کشاورزی از جمله ترویج و عوامل محوری آن مشتمل بر سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان، مدیران، کارشناسان، تسهیلگران، مددکاران و مروجان با محوریت کشاورزان است. اعتقاد و اعتماد به نقش تعیین‌کننده و بی‌بدیل آموزش و ترویج در توسعه پایدار کشاورزی، تسریع و تسهیل‌کننده دستیابی به این امر مهم است. بی‌شک همراهی مروجان با کشاورزان، روستاییان و عشایر، شرط لازم برای اشاعه نوآوری و توسعه دانش‌بنیان با هدف اقتصادی و تجاری نمودن بخش کشاورزی می‌باشد.
الگوسازی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خبرگان کشاورزی از جمله رهیافت‌های مهم ترویجی برای ارتقای سطح دانش و مهارت در بخش کشاورزی محسوب می‌شود. کشاورزان برگزیده و پیشرو، جهادگران نوآوری هستند که با بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های نوین و استفاده بهره‌ورانه از عوامل تولید، ضمن حفاظت از منابع پایه و محیط زیست، به رکوردهای مناسبی در تولید محصول یا ارائه خدمت باکیفیت دست یافته‌اند. بدون شک سرآمدان جامعه کشاورزی با برخورداری از ویژگی‌های ممتازی چون خلاقیت، نوآوری، نوپذیری، اقتصادی بودن، بهره‌وری، تولید ثروت، کارآفرینی و اشتغال‌زایی، به عنوان نخبگان جامعه کشاورزی، در برنامه تحول کشاورزی با رویکرد جهادی وزارت جهاد کشاورزی به منظور جهش تولیدات کشاورزی، نقشی ارزنده ایفا می‌نمایند. انتظار می‌رود نظام آموزش و ترویج کشاورزی با بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت کشاورزان برگزیده در قالب «کانون‌های یادگیری تبادل تجارب خبرگان کشاورزی با دیگر بهره‌برداران» و سایر رهیافت‌ها، الگوها و روش‌های ترویجی، از طریق اشاعه الگوهای موفق برای توانمندسازی منابع انسانی و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی بخش کشاورزی و منابع طبیعی، جوامع روستایی و عشایری، به طور ویژه ایفای نقش نماید.
دولت مردمی، ضمن اهتمام ویژه به حمایت و پشتیبانی از کشاورزان، به عنوان جهادگران عرصه امنیت غذایی، در تلاش است تا با سیاست‌هایی از قبیل توسعه کشاورزی قراردادی، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، حمایت از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری برای ارتقای بهره‌وری عوامل تولید و دستیابی به کشاورزی دانش‌محور در جهت ارتقای سطح خوداتکایی و تقویت اقتدار غذایی کشور گام‌های اساسی بردارد.
بر خود لازم می‌دانم، ضمن قدردانی از همه جهادگران عرصه کشاورزی بویژه همکاران عزیز شاغل در مراکز جهاد کشاورزی دهستان، از تلاش و زحمات اعضای محترم ستاد اجرایی آیین آغاز سال زراعی 1402-1401 و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی با حضور رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، که با مسئولیت‌پذیری و دقت‌نظر به این امر مهم همت گمارده‌اند، نیز قدردانی نمایم. ضمن تبریک به برگزیدگان این دوره، از آحاد جامعه کشاورزی، روستایی و عشایری و دیگر فعالان این بخش به پاس تلاش و مجاهدت‌های بی‌دریغ برای ارتقای امنیت و اقتدار غذایی کشور، صمیمانه سپاسگزاری می‌نمایم. توفیق روزافزون همه خدمتگزاران جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری ایران اسلامی را از خدای متعال مسألت می‌نمایم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7997/1/625809/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها