همزمان با اعلام محدودیت های مرزی، رئیس جمهور پیگیر تسهیل و تسریع خدمات اربعینی شد

دولت پا در رکاب زائران اربعین


گروه سیاسی/ دولت سیزدهم ظرفیت‌های لجستیک، سیاسی و دیپلماتیک خود را برای برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر مراسم راهپیمایی اربعین بسیج کرد. هرچند آنچه در میدان واقعیت رخ داد، نشان می‌دهد که حتی این بسیج همگانی هم چه بسا پاسخگوی شوق وافر و اشتیاق گسترده ایرانیان به این آیین نیست و این غیر از وقایع و رویدادهای پیش‌بینی نشده مانند مشکلات طرف عراقی و کمبودهای موجود در این کشور یا حضور خانوادگی و همزمان گسترده ایرانیان در مرز است که سبب بروز مشکلاتی شده است.
تماس تلفنی رئیس جمهور با وزیر کشور
برنامه‌ها و پیگیری‌ها، جلسات، تماس‌ها و رایزنی‌های آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور را می‌توان پیشران دولت در زمینه برگزاری راهپیمایی اربعین دانست. در آخرین نمونه، آیت‌الله رئیسی روز گذشته (جمعه) در تماس تلفنی با احمد وحیدی وزیر کشور در مرز مهران، ضمن دریافت گزارشی از گفت‌و‌گوها و توافقات وزیر کشور با مقامات عراقی در جهت سهولت و تسهیل سفر زائران، آخرین وضعیت و شرایط حمل و نقل زوار اربعین بویژه شرایط عبور و مرور در مرزهای زمینی را پیگیری کرد. آیت‌الله رئیسی در همین راستا، با صدور دستوراتی خطاب به مسئولان دولتی، بر خدمات‌رسانی بهتر و رفع مشکلات موجود در مسیر زائران عتبات تأکید کرد.
این تماس، تنها بخشی از گزارش گیری‌ها و پیگیری‌های مستمر رئیس جمهور درباره اربعین است. از ماه‌های پیش، رئیس جمهور نه تنها دولت را برای برگزاری هرچه بهتر مراسم راهپیمایی اربعین بسیج کرد، بلکه شخصاً نیز پیگیر فراهم شدن تدارکات لازم برای این امر بود.
در این زمینه، دست‌کم در مردادماه، در دو جلسه متفاوت، هم دیدار جمعی از فعالان مردمی راهپیمایی اربعین با رئیس جمهور برگزار و هم جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی در حضور رئیس جمهور تشکیل شد. آیت‌الله رئیسی در دیدار جمعی از فعالان مردمی راهپیمایی اربعین که 19 مردادماه انجام شد، سیاست قطعی دولت را استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری مراسم اربعین اعلام و تأکید کرد که همه استانداران و مسئولان دولتی موظف به حمایت و میدان دادن به ستادهای مردمی اربعین هستند. اینها غیر از تماس‌ها و رایزنی‌های رئیس جمهور و مقام‌های عراقی درباره اربعین است که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر انجام شد.
حضور وزیر کشور در میدان
احمد وحیدی، وزیر کشور که به حضور در میدان‌ها و مدیریت میدانی شهره است، پنجشنبه گذشته برای بررسی اوضاع زوار اربعین و هماهنگی با مسئولان عراقی در این زمینه به منظور هماهنگی بیشتر در ارائه خدمات به زوار اربعین، به بغداد سفر کرد و با وزیر کشور عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد. این سفر، یک روز پس از رایزنی تلفنی معاون اول رئیس جمهور با نخست‌وزیر عراق درباره اربعین انجام شد، امری که نشان می‌دهد دولت از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود در ارتباط عراق برای برگزاری اربعین استفاده کرده است. درعین حال، وحیدی روز گذشته (جمعه) نیز از عراق، وارد فرودگاه آبادان در خوزستان شد و از آنجا به وسلیه بالگرد به پایانه مرزی شلمچه رفت تا آخرین وضعیت تردد زائران اربعین و خدمات‌رسانی به آنها را بررسی کند. علاوه بر وزیر کشور، طی یکی دو روز گذشته، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز با حضور در پایانه مرزی شلمچه، از نزدیک در جریان خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی قرار گرفتند.
حضور معاون اول در مرزهای مهران و شلمچه
محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور نیز از دیگر چهره‌های دولت بود که پنجشنبه گذشته برای بررسی آخرین تمهیدات برای خدمت به زائران به مرزهای مهران و شلمچه سفر کرد. این سفر در حالی انجام شد که مخبر دو هفته قبل نیز در سفری دیگر به غرب کشور، از همه مرزهای غربی ایران به عراق، از مهران تا شلمچه، بازدید 
کرده بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهور، مخبر پنجشنبه گذشته در سفر به استان ایلام، ضمن بازدید از روند خدمت‌رسانی به زائران در پایانه مرزی مهران، توصیه‌ها و دستورات لازم را به استاندار و مسئولان این پایانه صادر کرد. معاون اول رئیس جمهور همچنین در فضایی صمیمانه و رودررو با مردم و زائران به گفت‌و‌گو پرداخت و از میزان رضایتمندی آنان درباره کیفیت و سرعت ارائه خدمات ارائه شده در این پایانه مرزی مطلع شد.
در جریان این بازدید مسئولان پایانه مرزی مهران نیز گزارشی از روند رو به افزایش تردد زائران و تمهیدات اندیشیده شده برای پاسخگویی به مردم در روزهای منتهی به اربعین و ایام پیک تردد مرزی به معاون اول رئیس جمهور ارائه کردند.
کمبود زیرساخت‌ها  نسبت  به جمعیت
مخبر در این بازدید به مذاکرات تلفنی چهارشنبه گذشته خود با نخست‌وزیر عراق درباره خدمت‌رسانی به زائران اربعین اشاره کرد و گفت: قرار است تدارکات بهتری برای خدمات‌رسانی به زائران در طرف عراق انجام شود، اما در هر صورت زوار عزیز باید بدانند که با توجه به حجم زائران و به‌دلیل کمبود زیرساخت‌ها در عراق و گرمای هوا، باید آمادگی لازم را داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه مردم و زوار باید زمان سفر خود به عراق را مدیریت کنند، افزود: با توجه به فتوای مراجع عظام درباره زمان زیارت اربعین، بهتر است زمان سفر را به نحوی تنظیم کنند که با مشکلات کمتری مواجه شوند و کسانی که الان در کربلا حضور‌ دارند بهتر است زودتر بازگردند تا با ازدحام روبه‌رو نشوند. مخبر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و همه دستگاه‌ها و نهادها آنچه را در توان دارند برای خدمت‌رسانی بسیج کرده‌اند، افزود: البته چون تناسبی بین امکانات و زیرساخت‌های این سوی مرز با آن سوی مرز وجود ندارد، ازدحام و ترافیک می‌تواند آزاردهنده باشد. اگر هوا مناسب بود این مسائل قابل تحمل بود، اما با توجه به گرمای شدید هوا، مردم باید آمادگی داشته باشند. وی افزود: در مرز شلمچه و چذابه به‌دلیل کمبود وسیله نقلیه آن سوی مرز ازدحام وجود دارد که البته در این زمینه مذاکراتی انجام شده تا تعداد خودروها و ناوگان حمل و نقل افزایش پیدا کند.
معاون اول رئیس جمهور پس از این بازدید میدانی، در مرکز مانیتورینگ اربعین در شهر مهران حاضر شد و در جریان نحوه نظارت بر حمل و نقل و تردد زوار اربعین حسینی و کنترل ورود و خروج زوار و پایش مسیرها برای خدمات‌رسانی بیشتر قرار گرفت.
وی در حاشیه این بازدید بر لزوم حمایت از موکب‌ها برای پذیرایی هر چه بهتر از زائرین تأکید و خواستار خدمات‌رسانی مطلوب در حوزه مسائل بهداشتی و درمانی به زوار شد. مخبر از پیگیری برای رفع محدودیت تردد اتباع غیرایرانی از پایانه‌های مرزی ایران برای ورود به عراق خبر داد و تأکید کرد که موکب‌های مربوط به نهادهای انقلابی در ایام برگشت زائرین نیز فعالیت خواهند داشت تا خدمات‌رسانی و پذیرایی از زائران ادامه داشته باشد.
استاندار ایلام هم گزارشی از اقدامات صورت گرفته و نقایص و کمبودهایی که زوار با آن مواجه هستند ارائه داد که مخبر دستورات لازم را برای رفع کاستی‌ها و تسهیل در تردد زائران صادر کرد.
مخبر پس از این بازدید، به خوزستان رفت و با حضور در پایانه مرزی شلمچه، به همراه استاندار از بخش‌های مختلف این پایانه و روند خدمات‌رسانی به زوار بازدید کرد. معاون اول رئیس جمهور همچنین با حضور در چندین موکب در مرز شلمچه از نزدیک در جریان نحوه خدمات‌رسانی به زائران و همچنین دغدغه‌های موکب‌داران قرار گرفت.
مردم و زائران حاضر در پایانه مرزی شلمچه نیز با استقبال از حضور معاون اول رئیس جمهور، دغدغه‌ها و مطالبات خود را مطرح کردند و معاون اول رئیس جمهور نیز دستوراتی برای رفع دغدغه‌ها و سرعت بخشیدن به روند تردد زائران صادر کرد.
وی در این بازدید نیز به این واقعیت اشاره کرد که امکانات آن سوی مرز، یعنی عراق، پاسخگوی این میزان زائر نیست، هرچند در مذاکره تلفنی با نخست‌وزیر عراق، برخی از مسائل مرتفع شده به نحوی که در حال حاضر فرایند کنترل گذرنامه با سرعت و بدون معطلی انجام می‌شود.
جمعیت زیاد زوار و گرمای شدید هوا
معاون اول رئیس جمهور با یادآوری مجدد این موضوع که زمان زیارت اربعین موسع است، از زائرین خواست با مدیریت و زمانبندی سفر، توقف خود را در کربلا کوتاه کنند تا دغدغه‌ها نسبت به ازدحام در بازگشت زائرین کاهش یابد. وی با اشاره به اینکه امسال جمعیت زوار بالا و اربعین با گرمای شدید هوا همزمان شده، ابراز امیدواری کرد با کمک خود زائرین بتوانیم مراسم اربعین را به نحو مطلوب برگزار کنیم.
مخبر با اشاره به بازدید مجدد خود از مرزها ظرف کمتر از دو هفته، تصریح کرد: شخص رئیس جمهور نیز دغدغه جدی نسبت به برگزاری مطلوب مراسم اربعین دارد و دولت تمام توان خود را در دیپلماسی و مذاکره با عراق بکار گرفته و از طرف عراقی خواسته‌ایم ظرفیت پذیرش فرودگاه‌ها را افزایش دهند و مشکل سهمیه‌بندی مرزها نیز حل شده است.
وی همچنین از پیگیری برای حل مشکل تردد اتباع غیرایرانی از پایانه‌های مرزی کشورمان برای ورود به عراق خبر داد و گفت: برای تأمین اتوبوس به میزان مورد نیاز، دستگاه‌های اجرایی ۳هزار اتوبوس فراهم کردند ضمن آنکه برای حل مشکل حمل و نقل، پیگیری برای امکان تردد زائران با خودروهای شخصی فراهم شده است.

بــــرش
خدمت رسانی مضاعف سپاه و ارتش به زائران اربعین
علاوه بر فراجا، دیگر نیروهای مسلح کشورمان نیز همراستا با سایر نهادها، امکانات و ظرفیت‌های خود را در خدمت زائران اربعین قرار داده‌اند.
در این راستا روز گذشته سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران برای بررسی وضعیت خدمات‌رسانی به زائران اربعین در مرز مهران وارد استان ایلام شد و با حضور در این پایانه مرزی، شرایط این گذرگاه پرتردد را از نزدیک بررسی کرد. وی در این بازدید با زائران و خادمان حاضر در پایانه گفت‌وگو کرد و پس از شنیدن مطالبه‌ها، مشکلات و خواسته‌های زائران و خادمان، به آنان قول مساعد پیگیری موارد مطروحه را داد.
فرمانده سپاه انقلاب اسلامی ایران سپس از بیمارستان و درمانگاه صحرایی جمعیت هلال احمر و نیز بیمارستان، درمانگاه و مجموعه‌های درمانی و بهداشتی سپاه در منطقه بازدید کرد.
در همین حال، روز گذشته ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز محموله‌های زیستی، بهداشتی، درمانی و غذایی مورد نیاز زائران اربعین حسینی(ع) در مرز مهران را با استفاده از دو فروند هواپیمای  نیروی هوایی از پایگاه شهید لشگری به  فرودگاه ایلام ارسال کرد.امیر سرتیپ مهدی هادیان، جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش ضمن اعلام این خبر، تأکید کرد که نیروی هوایی ارتش آمادگی کامل دارد تا در کمترین زمان ممکن، علاوه بر ارسال محموله‌های مورد نیاز، هواپیمای اورژانس هوایی خود مجهز به ۲۰ تخت آی سی یو را نیز در اختیار زائران قرار دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8001/2/626345/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها