رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ ارتش با حضور سرلشکر باقری برگزار شد

پرتاب موشک راهبردی فتح 360 برای اولین بار


گروه سیاسی/ عملیات رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش با حضور سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص)، امیر سرلشکر حسین حسنی‌سعدی، جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) و امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش برگزار شد.
در این رزمایش چند فروند بالگرد شکاری و هجومی هوانیروز برای نخستین بار مأموریت‌ گسترده آفندی را با حمله پیش‌دستانه در منطقه‌ تعیین شده اجرا کردند. پرواز گسترده و هماهنگ بالگردها، تیراندازی شبانه، اجرای عملیات متحرک هوایی تیم‌های واکنش سریع ویژه ۶۵ در کمترین زمان ممکن، پشتیبانی از نیروهای مانوری، تبادل اطلاعات، آزمایش و ارزیابی موشک‌ شفق هوا به زمین بهینه شده با افزایش برد ۳ برابری در مقایسه با موشک‌های نسل قبل و بهره‌گیری گسترده از سامانه‌های دید در شب از جمله اقدامات این مرحله از رزمایش بود.
براساس گزارش خبرگزاری ایرنا، همچنین تکاوران تیپ ۶۵ نیروهای ویژه بلافاصله پس از هلی‌برن با یورش به سمت اهداف مورد نظر، عملیات تاخت شبانه را برابر طرح‌ریزی‌های عملیاتی با موفقیت به پایان رساندند. نیروهای واکنش سریع نیروی زمینی ارتش پس از اجرای مأموریت عملیات ویژه شبانه بلافاصله توسط چندین فروند بالگرد هجومی ۲۱۴ از منطقه هدف برداشت شدند.
آزمایش موفقیت‌آمیز «موشک ارتقاء‌یافته شفق»
امیر سرتیپ «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، در جریان برگزاری رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش گفت: در این بخش از رزمایش بالگردهای هوانیروز مجهز به سامانه‌های دید و تیر در شب، طی عملیات ویژه‌ای برای اولین بار به صورت آفندی وارد میدان رزم شده و عملیات تاخت شبانه را با موفقیت اجرا کردند. 
وی افزود: پس از نفوذ نیروهای واکنش سریع، بالگردهای هوانیروز ضمن اجرای مأموریت‌های پرواز در شب و تیراندازی شبانه، عملیات هلی‌برن تیم‌های واکنش سریع تیپ ۶۵ در منطقه عمومی رزمایش را در زمان بسیار کوتاه انجام دادند. سرتیپ قربانی درباره آزمایش موشک ارتقاء‌یافته شفق هم توضیح داد که در بخشی از این عملیات شبانه، موشک ارتقاء‌یافته، هوشمند و نقطه‌زن شفق که برد آن نیز نسبت به گذشته افزایش ۳ برابری داشته است و به صورت شلیک کن - فراموش کن عمل می‌کند، از بالگرد کبرا شلیک شده و نقطه هدف را مورد اصابت قرار داده است.
همچنین عملیات هوابرد، موشکی و زرهی با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز برگزار شد که در این بخش از رزمایش عملیات شناسایی و رصد منطقه عملیات توسط پهپادهای مهاجر ۶ انجام گرفت. واحدهای موشکی و توپخانه نیروی زمینی ارتش هم با پرتاب موشک‌های بهینه شده و ارتقاء‌یافته و گلوله‌های هوشمند علیه اهداف تعیین شده اقدام کردند. اجرای عملیات جنگال، فرود چتربازان در منطقه و بارریزی هوایی و پشتیبانی آتش بالگردی از ستون‌های زرهی از دیگر برنامه‌های اجرایی رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی بود.
فتح ٣۶٠ باموفقیت عملیاتی شد
برای نخستین بار موشک راهبردی فتح ۳۶۰ در این رزمایش پرتاب و با موفقیت هدف مورد نظر را به دقت مورد اصابت قرار داد. این موشک با سرعت ۳ ماخ علیه اهداف استراتژیک استفاده می‌شود و ضمن ارتباط با ماهواره‌ها در مسیریابی سریع در لحظه فرود روی هدف حدوداً ۴ ماخ و نزدیک به ۵ هزار کیلومتر سرعت دارد. موشک راهبردی فتح ۳۶۰ با قدرت تخریب فوق‌العاده و دقت بسیار بالا از لانچر ۶ فروندی پرتاب می‌شود و پس از شلیک یک هدف مشترک را ردیابی و منهدم می‌کند.
ایران جزو ۳ کشور برتر قدرت پهپادی دنیا
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) در حاشیه بازدید از نمایشگاه تجهیزات دفاعی نیروی زمینی ارتش گفت: شتاب، جهش و سرعت نیروی زمینی ارتش در دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و ترکیب آن با تجهیزات مورد نیاز در مقابله با تهدیدات آینده موجب افتخار و مباهات است. سردار سرلشکر پاسدار «غلامعلی رشید» افزود: این دستاورد‌های ارزنده و کارآمد در عرصه رزم زمینی در سخت‌ترین شرایط تحریمی و اوج فشار‌های دشمن به ثمر نشسته است. وی گفت: نیروی زمینی هم‌اکنون در حوزه موشکی و توپخانه به توان نقطه‌زنی و دورزنی دست یافته که این روند تکاملی باید با سرعت بیشتری ادامه یابد.
وی تغییرات ساختاری نیروی زمینی ارتش را متناسب با سطوح عملیاتی و مقابله با تغییر ماهیت تهدیدات و نوع تهدیدات، پیشرو در جنگ آینده عنوان کرد و افزود: با پیشرفت‌های حوزه‌های پهپادی، زرهی، لجستیک، جنگ الکترونیک، هوانیروز، مهندسی، مخابرات و مکانیزه، نیروی زمینی یک نیروی بازدارنده است. 
سردار رشید با تأکید بر اینکه ایران اسلامی امروز بی‌تردید در زمره ۳ کشور برتر قدرت پهپادی دنیا قرار دارد، گفت: تمرکز در حوزه پهپاد نباید ما را از طرح‌ریزی‌های عملیاتی و پیشرفت در حوزه رزم زمینی بازدارد چراکه نیروی زمینی مقتدر شالوده و بنیان نیرو‌های مسلح را در برابر تهدیدات تشکیل می‌دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8001/2/626346/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها