پیونگ‌یانگ شمشیر را برای دشمنان از رو بست

تعهد اون به برگشت ناپذیری سیاست‌های هسته‌ای


حسین فاطمی/ طی روزهای اخیر شدت واکنش‌های کره شمالی در برابر ایالات متحده دوچندان شده است. رهبر کره شمالی در اظهاراتی تأکید کرد، وضعیت هسته‌ای این کشور «برگشت‌ناپذیر» شده و ارتش این کشور اکنون اجازه استفاده «خودکار» از تسلیحات اتمی را دارد. به گفته روزنامه گاردین، خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد: «حکومت این کشور قانونی را تصویب کرده که به موجب آن حق استفاده خودکار در حملات پیشگیرانه هسته‌ای را برای محافظت از خود تضمین کرده است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفته است، این قانون وضعیت هسته‌ای این کشور را  برگشت‌ناپذیر و هرگونه شرکت در هرگونه مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را برای آن ممنوع می‌کند.»  
نیم‌نگاه کره شمالی برای ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای
مواضع اخیر پیونگ‌یانگ در حالی صورت می‌گیرد که ناظران می‌گویند کره شمالی در حال آماده شدن برای ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای در این کشور است؛ آزمایش‌هایی که برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ پس از شکست نشست‌های تاریخی رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا و چند رهبر دیگر جهان در سال ۲۰۱۸ برای متقاعد ساختن کیم جونگ اون در جهت خودداری از توسعه تسلیحات هسته‌ای است. در همین راستا خبرگزاری دولتی کره شمالی دیروز جمعه گزارش داد: «پارلمان کره شمالی موسوم به مجلس عالی خلق، قانون جدیدی را به عنوان جایگزینی برای قانون سال ۲۰۱۳ که برای اولین بار وضعیت هسته‌ای این کشور را ترسیم کرد، تصویب کرده است.» کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نیز در سخنرانی در مجلس عالی خلق گفت: «بیشترین اهمیت وضع این قانون سیاست تسلیحات هسته‌ای، ترسیم یک خط غیرقابل بازگشت برای آن است تا امکان چانه‌زنی بر سر سلاح‌های هسته‌ای ما وجود نداشته باشد. حتی اگر کشورش با ۱۰۰ سال تحریم مواجه شود، هرگز تسلیحات هسته‌ای را تسلیم نخواهد کرد.»   
قانون جدید هسته‌ای در کره شمالی چیست؟
قانون سال ۲۰۱۳ در کره شمالی با هدف ترسیم توان هسته‌ای این کشور تصریح می‌کرد: «کره شمالی می‌تواند از سلاح‌های هسته‌ای برای دفع تهاجم یا حمله از یک کشور هسته‌ای متخاصم و انجام حملات تلافی‌جویانه استفاده کند.» اما قانون جدید مجلس عالی خلق کره شمالی فراتر از قانون سال 2013 است. چرا که قانون جدید اجازه انجام حملات هسته‌ای پیشگیرانه در صورت شناسایی حمله قریب‌الوقوع با سلاح‌های کشتارجمعی علیه کره شمالی یا حمله علیه اهداف استراتژیک این کشور، از جمله رهبران آن را به پیونگ یانگ می‌دهد. به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، این قانون همچنین هرگونه اشتراک تسلیحات یا فناوری هسته‌ای با سایر کشورها را ممنوع می‌کند و هدف آن کاستن خطر جنگ هسته‌ای از طریق پیشگیری از محاسبات اشتباه در بین کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و سوءاستفاده از سلاح‌های هسته‌ای است.  
خوانش متفاوت مسکو
حال که کره شمالی عزم خود را برای رسیدن به نقطه بدون بازگشت در توان هسته‌ای، ذیل قانون جدید آماده می‌‌کند، روسیه نگاهی متفاوت به مواضع و تحرکات پیونگ یانگ دارد. در همین رابطه رئیس دپارتمان آسیای وزارت خارجه روسیه گفت: «مسکو تمامی فعالیت‌های نظامی شبه‌جزیره کره را با دقت بررسی کرده و باور دارد کره‌شمالی به تعلیق یک‌طرفه آزمایش‌های هسته‌ای پایبند است.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، گیورگی زینوویِف، رئیس دپارتمان آسیای وزارت خارجه روسیه عنوان کرد: «ما تمامی فعالیت‌های نظامی شبه‌جزیره کره در همسایگی با روسیه را تحت‌نظر داریم. از این نظارت‌ها نتیجه می‌گیریم که پیونگ‌یانگ همچنان به تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای خود که از سال ۲۰۱۸ آغاز کرده، ادامه می‌دهد.»  
خیز معنادار پکن
بعد از آنکه کره شمالی اعلام کرد که یک کشور هسته‌ای بوده و تصمیم‌گیری‌های هسته‌ای آن صرفاً در اختیار کیم جونگ اون، رهبر این کشور است، چین هم از اعلام آمادگی برای تقویت رابط با پیونگ یانگ گفت. رئیس ‌جمهور چین دیروز (جمعه) گفت: «پکن آماده است روابطش با پیونگ‌یانگ را تقویت کرده و توسعه دهد تا ثبات، صلح، توسعه و شکوفایی این منطقه و کل جهان را افزایش دهد.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در پیام تبریک به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به مناسبت هفتاد و چهارمین سالگرد تأسیس این کشور گفت: «چین آماده است با کره‌ شمالی همکاری‌های استراتژیک داشته، هماهنگی‌ها را افزایش داده و به صورت مشترک روابط پکن و پیونگ‌یانگ را تقویت کند و توسعه دهد تا به ثبات، صلح، توسعه و شکوفایی این منطقه و حتی تمام جهان خدمت کند.» این پیام تبریک چینی‌ها در کنار پیام تبریک مشابه پوتین نشان از این دارد که مسکو و بخصوص پکن بعد از تحریکات واشنگتن در اوکراین و تایوان خیز جدی برای تقویت روابط با کره شمالی در جهت توازن قوا و توازن تهدید در برابر ایالات متحده برداشته است.
منبع عکس:  AP

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8001/4/626350/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها