رئیس کل سازمان امور مالیاتی:

52 درصد شرکت‌های ثبت‌شده غیرفعالند


گروه اقتصادی / براساس اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی، 52.6 درصد از شرکت‌های ثبت‌شده در کشور هیچ فعالیتی ندارند؛ این خبری است که داوود منظور، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در بازدید دادستان کل کشور از دستاوردهای نظام مالیاتی اعلام کرده است. به گفته وی، 2 میلیون و 90 هزار شرکت در کشور ثبت‌شده‌ که از این میزان یک‌ میلیون و 100 هزار شرکت هیچ فعالیتی نداشته‌اند.
گفتنی است، طی سالیان گذشته به دلیل عدم نظارت دقیق، تعداد زیادی شرکت به ثبت رسمی رسیده‌اند که به دلایل مختلف بیش از نیمی از آنها فعالیتی ندارند. تعدادی از آنها تنها به ثبت شرکت اقدام می‌کنند و هیچ گاه شرکت راه‌اندازی نمی‌شود و برخی دیگر با اهداف دیگری اقدام به ثبت شرکت می‌کنند و البته از دور خارج شدن برخی شرکت‌ها نیز یکی دیگر از دلایل غیرفعال بودن نیمی از شرکت‌های ثبت‌شده می‌تواند باشد. پیش از این نیز، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی از شناسایی بیش از ۷ هزار شرکت صوری خبر داده و گفته بود، در تلاشیم علاوه بر شناسایی این شرکت‌ها، ذی‌نفعان اصلی را که مرتکب فرار مالیاتی شده‌اند نیز شناسایی و از آنها مطالبه کنیم. همچنین در دیدار رئیس‌ کل سازمان امور مالیاتی و دادستان کل کشور بر ضرورت صیانت از حقوق مؤدیان در کنار تحول‌آفرینی در نظام مالیاتی، حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید و مقابله با فرار مالیاتی و فساد اداری تأکید شد.
شناسایی 3.7 میلیون مؤدی جدید
براساس گفته‌های رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مبارزه جدی با فرار مالیاتی یکی از برنامه‌های مهم نظام مالیاتی است. با هوشمندسازی نظام مالیاتی و اجرای برنامه‌های مربوط به مبارزه با فرار مالیاتی، در سال گذشته حدود 2 میلیون و 200 هزار مؤدی جدید شناسایی شد و امسال نیز بالغ بر یک میلیون و 500 هزار اظهارنامه جدید از این مؤدیان شناسایی‌شده، دریافت کردیم.
افزایش 3 برابری مالیات ابرازی مشاغل
منظور همچنین با ارائه گزارشی اعلام کرد: در حال حاضر بالغ بر 11 میلیون مؤدی در پایه‌های مختلف در کشور وجود دارد که از این تعداد، حدود 4 میلیون و 450 هزار نفر صاحبان مشاغل (شخص حقیقی) هستند که با توجه به اینکه امسال اطلاعات قابل اتکایی از فعالیت اقتصادی مؤدیان در اختیار نظام مالیاتی قرار داشت، در نهایت شاهد افزایش سه برابری مالیات ابرازی صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال 1400 بودیم.
1.1 میلیون شرکت غیرفعالند
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه عنوان داشت: اطلاعات و داده‌های سامانه‌های مالیاتی نشان می‌دهد، در کشور حدود 2 میلیون و 90 هزار شرکت ثبت‌شده وجود دارد؛ اما از این تعداد، بالغ بر یک میلیون و 100 هزار شرکت هیچ فعالیتی نداشته و اظهارنامه هم تسلیم نکرده‌اند که لیست این شرکت‌ها به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شده تا به طور کلی غیرفعال شوند. به گفته وی، امسال همچنین در بخش اشخاص حقوقی تعداد 330 هزار فقره اظهارنامه دریافت کردیم، اما اطلاعات و داده‌های سامانه‌های مالیاتی در این بخش نیز نشان می‌دهد که حدود 600 هزار شرکت در سال گذشته با وجود اینکه فعالیت اقتصادی داشته‌اند و سازمان امور مالیاتی نیز پیامک اطلاع‌رسانی برای آنها ارسال کرده، اظهارنامه نداده‌اند که رسیدگی به وضعیت این شرکت‌ها در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد. وی با بیان اینکه حرکت به سمت نظام مالیاتی داده‌محور، باعث شفافیت اقتصاد و در نتیجه تحقق بیشتر عدالت مالیاتی و افزایش میزان مالیات مؤدیان بر اساس اطلاعات واقعی آنان شده، گفت: در حال حاضر اشراف اطلاعاتی نظام مالیاتی افزایش یافته است و مؤدیانی که اظهارنامه واقعی ارسال نکنند، بعداً شناسایی می‌شوند و پرونده آنها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
69 درصد رشد وصول مالیات
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: با اجرای طرح‌های جدید از جمله مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مؤدیان جدید، تسریع در رسیدگی‌ها، وصول معوقات و وصول مالیات‌های جدید، در پنج‌ماهه نخست امسال، رشد 69 درصدی در وصول مالیات‌ها را شاهد بودیم.
سهم 45 درصدی مالیات از بودجه
وی با ذکر این مطلب که با مجموعه اصلاحات صورت گرفته در صدد هستیم که نظام مالیاتی درخور و در تراز نظام اسلامی ایجاد کنیم، گفت: با افزایش نقش‌آفرینی نظام مالیاتی در اقتصاد کشور، هم‌اکنون سهم مالیات از بودجه کشور به 45 درصد افزایش یافته است و امیدواریم طی سال‌های پیش رو و با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جدید همچون قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و تصویب لوایح جدید همچون لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، لایحه مالیات بر مجموع درآمد و لایحه مالیات بر ارزش افزوده بتوانیم تا پایان دولت سیزدهم، کل بودجه کشور را از محل مالیات تأمین کنیم.
تأمین هزینه‌های کشور با مالیات
در ادامه این نشست، دادستان کل کشور بر ضرورت تأمین هزینه‌های کشور از محل درآمدهای مالیاتی تأکید کرد و ضمن تشکر از تلاش‌ها و تحولات صورت‌گرفته در یک سال اخیر، خاطرنشان کرد: متحول‌سازی و توانمند کردن نظام مالیاتی مهم‌ترین کار جهادی است که انتظار می‌رود سازمان امور مالیاتی کشور همچون یک‌سال گذشته، در سه سال باقیمانده دولت به انجام برساند. حجت‎الاسلام‌ و‌ المسلمین محمدجعفر منتظری تصریح کرد: دستاوردهای مهمی در نظام مالیاتی به دست آمده است و البته در کنار این تحولات باید به گونه‌ای عمل شود که هم مالیات واقعی دریافت شود و هم در حق کسی اجحاف نشود که این امر نشان می‌دهد، رفتار مناسب و شایسته مأموران مالیاتی باید در کنار برنامه‌های جدید نظام مالیاتی همچون هوشمندسازی و داده‌محوری، مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: امروز مردم در پرداخت مالیات و اینکه مالیات لازمه توسعه کشور است، هیچ تردیدی ندارند و سازمان امور مالیاتی کشور باید تلاش کند تا مؤدیان با تمایل قلبی و با رضا و خواست خود، اقدام به پرداخت مالیات کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8003/8/626520/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها