روی خط بازار



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:
بی‌اعتمادی به بورس میراث دولت قبل است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بی‌اعتمادی به بورس، میراث دولت قبل است و بازار از آن رنج می‌برد، گفت: بار دیگر اعتماد از دست رفته به بورس بازمی‌گردد و بازار سهام می‌تواند به جایگاه اصلی خود دست‌ یابد.
مجید عشقی ضمن ارزیابی روند این روزهای معاملات بازار سهام، به راه‌های بهبود وضعیت این بازار اشاره کرد و افزود: در وضعیت فعلی یکی از مسائل مهم که می‌تواند کمک‌کننده به تغییر مسیر بازار باشد، فراهم شدن امکان افزایش ارزش معاملات بازار است.
وی به انتقادات صورت گرفته نسبت به نقش دولت در راستای افت شاخص بورس تأکید کرد و اظهار داشت: بازار سرمایه فقط متأثر از متغیری مانند دولت نیست، بلکه متغیرهای فراوانی مانند بازارهای جهانی، نقدینگی، رکود اقتصاد جهان، وضعیت صنایع داخلی، قیمت نهاده‌ها، بازارهای رقیب، جنگ روسیه و... بر معاملات این بازار تأثیر گذارند؛ بنابراین نمی‌توان دولت را عامل اصلی ایجاد چنین روندی در بازار عنوان کرد.
عشقی به اقدامات دولت برای بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و ادامه داد: از سال گذشته مباحثی مانند نرخ گاز، انتشار اوراق مالی اسلامی، معافیت مالیات افزایش سرمایه شرکت‌ها که تأثیر‌گذار بر معاملات بورس بودند در حیطه اختیارات و تصمیم‌گیری‌های دولت قرار داشت که در خصوص آنها باید با در نظر گرفتن افزایش سودآوری شرکت‌ها، تصمیماتی گرفته می‌شد. با تصمیمات دولت و کمک مجلس بخوبی از این مراحل عبور کردیم و این مسائل نتوانستند تهدیدکننده معاملات فعلی بازار باشند.
رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: مدیریت محدودیت‌های مصرف برق از دیگر اقداماتی بود که جزو نگرانی‌های بازار تلقی می‌شد، چراکه این مسأله می‌توانست با تأثیر زیادی بر شرکت‌ها همراه شود، اما برخلاف تصورات، این مسأله بخوبی کنترل شد و تأثیر محدودیت‌های اعمال‌شده بر شرکت‌ها به حداقل رسید، هرچند اثرات آن بر تمام صنایع یکسان نبود.
وی با تأکید بر اینکه دولت و سازمان بورس تا جایی که توانستند اقدام به کنترل ریسک‌ها و موانع تأثیر‌گذار بر معاملات بازار کردند، گفت: موضوع بی‌اعتمادی مسأله‌ای است که اکنون بازار از آن رنج می‌برد، این معضل از دولت قبل در بازار وجود داشت و کماکان ادامه دارد.
عشقی معتقد است که رفع کامل این بی‌اعتمادی زمانبر است و طول می‌کشد تا سرمایه‌گذاران بار دیگر به فکر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بیفتند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: امیدواریم به‌مرور حجم و ارزش معاملات با افزایش همراه شود و اعتماد از دست‌رفته دوباره به بازار سرمایه بازگردد.
وی با بیان اینکه در بازار سهام همه نوع سهمی وجود دارد و موقعیت سهام حاضر در بازار در زمان رشد و ریزش شاخص بورس یکی نیست، گفت: اکنون شرایط شرکت‌ها به‌گونه‌ای است که ریسک زیادی تهدیدکننده شرایط آنها نیست، همچنین سهام این شرکت‌ها به‌دلیل اینکه در موقعیت خوبی قرار دارند برای سرمایه‌گذاری جذاب‌ هستند. عشقی اظهار داشت: بار دیگر اعتماد از دست رفته به بورس بازمی‌گردد و بازار سهام می‌تواند به جایگاه اصلی خود دست ‌یابد.


عرضه مجدد خودرو در بورس کالا

بورس کالا در نامه‌ای شرایط خرید خودروی شاهین را برای روز سه‌شنبه ابلاغ کرد.
عرضه خودروی شاهین گروه خودرویی سایپا در بورس کالا تأیید شد و براساس آن، ۲۰۰ دستگاه خودرو شاهین با قیمت پایه هر خودرو ۳۰۴ میلیون تومان در روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور در بورس کالا عرضه می‌شود.
براساس اطلاعیه بورس کالای ایران، تاریخ تحویل خودروی شاهین ۲۳ مهر ۱۴۰۱ اعلام شده است.
خریداران ملزم به واریز ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و یک درصد مالیات نقل و انتقال و ۲ درصد مالیات شماره‌گذاری برچسب انرژی (برمبنای قیمت نهایی) و همچنین مبلغ ۴۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۴۶۵ ریال به ازای هر خودرو شامل بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۸ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۶۵ ریال و خدمات مرتبط با شماره‌گذاری و پلاک به مبلغ ۳ میلیون و ۸۹۷ هزار ریال هستند.
در این اطلاعیه همچنین اشاره شده انتخاب نمایندگی و امکان تعیین رنگ خودرو (سفید یا مشکی) بدون هزینه در مرحله تکمیل وجه برای مشتری فراهم شده است.
 3 شرط خرید خودروی شاهین از بورس
بورس کالا در نامه‌ای، شرایط خرید خودروی شاهین را برای روز سه‌شنبه (۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱) ابلاغ کرد که در این ابلاغیه به سه شرط اساسی برای خرید این خودرو اشاره شده است.
در جدیدترین نامه محمد نوروزپور، مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالا آمده است: میزان پیش‌دریافت خرید محصول شاهین ۱۰ درصد است.
همچنین در این نامه اشاره شده است که محدودیت ورودی تعداد خرید برای هر کدملی وجود ندارد و اشخاصی که پیش‌تر در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودروی سواری شده‌اند نیز امکان ثبت سفارش دارند.
علاوه‌بر این، در صورت وجود مازاد عرضه، خرید برای مشتریان حقوقی در مازاد عرضه بلامانع است.


تداوم عرضه فرآورده‌های هیدروکربوری در بورس انرژی
 
دیروز یکشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱، شاهد عرضه فرآورده‌های آیزوریسایکل و پروپان پالایش نفت تهران، آیزوریسایکل، حلال ۴۰۲ و آیزوفید پالایش نفت تبریز، نرمال هگزان پالایش نفت شازند و نفتای پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی بورس انرژی ایران بودیم.
رینگ داخلی بورس انرژی ایران، ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، میزبان معاملات ۱۰۱۴ تن اکستراکت سبک DAE۱۱ شرکت نفت ایرانول و ۲۵۰ تن آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس بود. ارزش ریالی معاملات روز گذشته، ۱۷۰ میلیارد و ۱۱۳ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8003/10/626526/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها