سینمای ایران امروز 122 ساله می‌شود


گروه فرهنگی/ 100 سال پس از ورود نخستین دوربین فیلمبرداری به ایران توسط مظفرالدین شاه قاجار با همراهی ابراهیم خان عکاس‌باشی، زمانی که مسئولان خانه سینما (سال 79) در تدارک برگزاری جشن سینما به همین مناسبت بودند، این ایده مطرح شد که «سینما» می‌تواند یک «روز ملی» به نام خود داشته باشد. پس از رایزنی‌های بسیار بالاخره این روز یعنی 21 شهریورماه به‌عنوان روز ملی در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

خانه‌ای بدون جشن
اگر چه از زمان ورود نخستین دوربین فیلمبرداری به ایران تا ساخته شدن اولین فیلم سینمایی حدود 30 سال طول کشید اما بر اساس همین مبدأ زمانی ثبت شده در تقویم، امروز در حالی سینمای ایران 122 ساله می‌شود که خبری از جشن بزرگ سینما یا جشن خانه سینما نیست. جشن سینمای ایران هر ساله توسط خانه سینما و با هدف انتخاب فیلم برتر سال توسط اصناف سینمایی برگزار می‌شود و اعضای هر صنف، بهترین‌های رشته خود را انتخاب می‌کنند. بیست و یکمین دوره از این جشن که سال ۱۳۹۸ در برج میلاد برگزار شد، آخرین دوره آن تا امروز بوده و با شیوع کرونا دو سال است که خبری از جشن سینمای ایران نیست. امسال علاوه‌ بر همزمانی با ماه محرم و صفر، تأخیر در انتخابات هیأت مدیره خانه سینما در برگزار نشدن جشن بی‌تأثیر نبوده است. حال باید دید آیا با معرفی هیأت مدیره و رئیس آن تکلیف انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران برای یکی از جشن‌های مهم سینمایی کشور مشخص می‌شود و احتمالاً بیست و دومین دوره این جشن با تأخیر برگزار می‌شود یا اینکه امسال نیز تصمیم خانه سینما، موکول کردن آن به سال آینده است. طبق اخباری که به گوش می‌رسد امسال در پاییز شاهد گردهمایی اهالی سینما خواهیم بود.
اولین جلسه شورای سینما
آن طور که روابط عمومی سازمان سینمایی در هفته گذشته وعده داده، امروز قرار است بالاخره اولین جلسه شورای سینما البته بدون حضور رئیس‌جمهور و با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شود. این در حالی است که محمد خزاعی در مهرماه سال گذشته و از همان روزهای نخستین که ریاست سازمان سینمایی را بر عهده گرفت از «احیای شورای عالی سینما» و برگزاری اولین جلسه این شورا با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور در آذرماه همان سال خبر داده بود. بر خلاف وعده‌های داده شده اما این شورا تشکیل نشد تا اینکه محمد مهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- در اسفندماه سال قبل خبر داد که هیأت وزیران در جلسه‌ خود با حضور ابراهیم رئیسی - رئیس‌جمهور - با هدف مصون‌سازی، ساماندهی، شکوفایی و هدایت سینمای کشور به سمت ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی با تشکیل «شورای سینما» موافقت کرده است. در اطلاعیه سازمان سینمایی اعضای حقیقی و حقوقی این شورا مشخص نشده اما آن طور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اوایل شهریور ماه گفته: «وزیر امور خارجه به‌دلیل مسائل بین‌المللی و وزیر آموزش و پرورش به‌دلیل ظرفیتی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سینمای رشد وجود دارد، به‌عنوان اعضای حقوقی شورا انتخاب شدند.»

جشن مخاطبان با بلیت نیم‌بها
مخاطبان سینما اما در جشن سینما حضور دارند و امروز بلیت سینماها نیم بها است. آن طور که شورای صنفی نمایش در جلسه اخیرش مصوب کرده دوشنبه ۲۱ شهریور ماه طبق روال هر ساله همزمان با روز ملی سینما، بلیت سینماها نیم‌بها می‌شود. «شین» میثم کزازی، «نمور» داوود بیدل، «پسر دلفینی» محمد خیراندیش، «شب طلایی» یوسف حاتمی‌کیا، «ابلق» نرگس آبیار، «دوزیست» برزو نیک‌نژاد، «تی‌تی» آیدا پناهنده، «رؤیای سهراب» علی قوی‌تن، «زالاوا» ارسلان امیری و... از جمله فیلم‌های روی پرده هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8003/23/626584/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها