نگاهی به پوست‌اندازی خلافت اسلامی در افغانستان

تهدیدهای بی پایان داعش


حسین فاطمی/ آن‌گونه که به نظر می‌‌رسد داعش به دنبال پوست‌اندازی جدی در تحرکات خود در افغانستان است. این گروه چهار روز پس از حمله به سفارت روسیه در کابل، جزئیات این عملیات را در مجله «النباء»، متعلق به داعش که خبرهای این گروه را به‌صورت هفتگی رسانه‌ای می‌کند، منتشر کرد. در این شماره «النباء»، داعش سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در کابل را مکان‌های جاسوسی خواند و تهدید کرد: «امنیت رؤیایی است که صلیبیون به آن نخواهند رسید.»
آغاز ناامنی در کابل
در آخرین نسخه مجله «النباء» که روز جمعه ۱۸ شهریورماه منتشر شد، حمله به سفارت روسیه در کابل، «بزرگ‌ترین دستاورد» این گروه طی ماه‌های اخیر در افغانستان خوانده شده است. مجله النباء هر هفته حوادثی از آفریقا و خاورمیانه را در صفحه نخست خود جای می‌دهد، اما این هفته خبر حمله به سفارت روسیه در صفحه نخست این مجله منتشر شد. این نکته نشان می‌‌دهد که داعش افغانستان موسوم به داعش خراسان برنامه جدی برای ناامن سازی کابل و مناطق دیپلماتیک آن دارد که می‌‌تواند مهم‌ترین یا یکی از مهم‌ترین چالش‌های امنیتی پیش رو برای حکومت طالبان باشد. بخصوص آنکه در گزارش مجله هفتگی داعش (النباء) آمده است که این حمله (به سفارت روسیه) ادعای طالبان درباره توانایی تأمین امنیت سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در کابل را باطل کرد. داعش، طالبان را به همدستی با کشورهای غیرمسلمان متهم می‌کند و مدعی است که حملات اخیر این گروه، طالبان و دولت‌های جهان را نگران کرده است. در مجله هفتگی داعش همچنین آمده است: «افراد این گروه یک عضو گروه طالبان را روز چهارشنبه در شهر تالقان، مرکز استان تخار کشته‌اند.» شمار حمله‌های داعش طی یک هفته گذشته در افغانستان، دو مورد، اما میزان تلفات این حمله‌ها ۲۵ نفر اعلام شده است. حال باید دید که خیز داعش برای حملات علیه مناطق دیپلماتیک چه شرایطی را برای کابل رقم می‌‌زند.
طالبان و تلاش برای مدیریت اوضاع
 طالبان در یک‌سال گذشته به انحای مختلف تلاش کرده است تا توجه کشورهای خارجی را به بازگشایی سفارت‌هایشان در کابل جلب کند. در این میان روسیه، ترکیه، پاکستان و ایران که هنگام فروپاشی دولت پیشین افغانستان سفارت‌هایشان را تعطیل نکردند، همچنان به کارشان ادامه داده‌اند. در عین حال سفارتخانه‌های کشورهایی چون قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان نیز چند ماه پس از سلطه طالبان بر افغانستان، بازگشایی شدند. لذا داعش می‌‌تواند برنامه جدی برای انجام عملیات‌هایی مشابه با عملیات سفارت روسیه در سایر سفارتخانه‌ها داشته باشد.
در این بین مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، روز چهارشنبه گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت: «امارت طالبان امنیت سفارتخانه‌ها و سازمان‌های خارجی فعال در کابل را تأمین می‌کند و به همه کشورها اطمینان می‌دهد که خطری متوجه آنها نیست.» متقی حمله داعش به سفارت روسیه، خاک تاجیکستان و ازبکستان را «حوادث کوچک و ناچیز» خواند و گفت: «از تکرار این حملات جلوگیری می‌شود.»
پس از حمله مهاجم انتحاری داعش به سفارت روسیه، مولوی امیرخان متقی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تلفنی صحبت کرد و گفت این حوادث نباید تأثیر منفی بر روابط روسیه و طالبان بگذارد. روسیه از کشورهای حامی و همسو با طالبان است، اما در یک‌سال گذشته نه‌تنها طالبان را به رسمیت نشناخت، بلکه این گروه را از فهرست گروه‌های تروریستی ممنوع در روسیه نیز خارج نکرد. رسانه‌های روسی هنوز در مقابل اسم طالبان تذکر «گروهی که در روسیه ممنوع است» را می‌نویسند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8003/4/626607/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها