پیش‌بینی می‌‌شود تا پایان سال حجم صادرات میگو به حدود 10 هزار تن برسد

رشد 100 درصدی صادرات میگو


گروه اقتصادی/ میگوی ایرانی یکی از محصولات آبزی است که از بازارهای هدف صادراتی برخوردار است زیرا از معدود میگوهای باکیفیت دنیا محسوب می‌‌شود و در دو نوع پرورشی و دریایی تولید می‌‌گردد. تولید میگوی پرورشی از  ٢٥ سال گذشته در کشور آغاز شد اما قبل از آن همه میگوها از دریا صید می‌شد.
با توسعه مزارع تولید میگوی پرورشی در نواحی جنوبی کشور این صنعت توانست نقش اشتغالزایی و ارزآوری را ایفا و جای خود را در اقتصاد کشور باز کند. امروز تولید میگو به حدود ۴۵ هزار تن در سال رسیده ولی میزان صید دریایی در سال‌های گذشته همیشه بین ۴ تا ۸ هزار تن ثابت بوده است.
تقریباً همه میگوی دریایی مصرف داخلی دارد و از میگوی پرورشی نیز حدود ۱۰ هزار تن در داخل مصرف و مابقی نیز صادر می‌شود و این روند صادراتی در سال‌های اخیر رو به افزایش گذاشته است. به عنوان نمونه صادرات میگو در سال 1400 نسبت به سال 1392 با رشد 215 درصدی به لحاظ وزنی و رشد 230 درصدی به لحاظ ارزشی روبه‌رو بوده است. به طوری که صادرات این محصول از 50 میلیون و 600 هزار دلار در سال 1392 به حدود 167 میلیون دلار در سال گذشته رسید.
صادرات میگو علاوه بر کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس توانست با تفاهمنامه‌هایی که با دو کشور روسیه و چین منعقد شد، بازار هدف قابل توجهی را پیدا کند و به رشد میزان ارزآوری کشور بیفزاید.
صنعت پرورش میگو در ایران فاصله زیادی با دنیا ندارد و ضریب نفوذ دانش در این صنعت متناسب با ضرایب جهانی است به طوری که ایران جزو کشورهای پیشتاز از نظر میزان برداشت میگو در واحد سطح است.
علی اکبر خدایی، دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفت‌وگو با «ایران» می‌‌گوید: فصل صید میگوی پرورشی از مردادماه در هرمزگان آغاز شد و اکنون یک سوم صید میگو در بوشهر انجام شده است. صید در چابهار به اتمام رسیده است و در استان گلستان آغاز شده و در روزهای آینده در استان خوزستان آغاز می‌‌گردد.
وی با بیان اینکه در تولید میگوی پرورشی با کاهش روبه‌رو بوده ایم، می‌‌افزاید: ما قبل از آغاز تولید میگوی پرورشی انتظار افزایش تولید تا 70 هزار تن را داشتیم اما چون مزارع تولید میگو دچار بیماری شدند اکنون پیش‌بینی افزایش تولید را نداریم. برآورد می‌‌شود میزان تولید در سال جاری به 55 تا 57 هزار تن برسد که در این صورت به آمار تولید سال قبل خواهد رسید.
خدایی درباره بیماری شایع شده در مزارع میگوی استان هرمزگان می‌‌گوید: امسال بیماری «نکروز حاد عفونی پانکراس میگو» که ناشی از یکی از انواع باکتری‌ها است، در بسیاری از مزارع استان هرمزگان شایع شد. با توجه به اینکه هرمزگان یکی از قطب‌های مهم تولیدکننده میگو محسوب می‌‌شود و رشد میگو در آن کاهش پیدا کرد، بر مجموع تولید در سال جاری تأثیر گذاشت.
خدایی ادامه می‌‌دهد: در سایت‌های بوشهر و چابهار تولید میگو قابل قبول بود و به همین علت می‌‌توانیم امیدوار باشیم تولید میگو به رقم سال قبل برسد.
دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، روند صادرات میگو را رو به افزایش عنوان می‌‌کند و می‌‌گوید: صادرات میگو در یکسال گذشته روند افزایشی داشته است که این موضوع در صادرات میگو به روسیه خود را نشان داده است. آمار پنج ماهه نخست نشان می‌‌دهد سال گذشته میزان صادرات به این کشور در حدود 1700 تن و امسال به 3700 تن رسیده است که حاکی از رشد 100 درصدی است. رشد صادرات به روسیه قبل از بروز جنگ روسیه و اوکراین و تحریم این کشور توسط سایر کشورها آغاز شده بود. برآورد می‌‌شود تا پایان سال حجم صادرات میگو به حدود 10 هزار تن برسد.
خدایی ادامه می‌‌دهد: صادرات میگو در سال گذشته 33 هزار و 600 تن بود که در حدود 180 میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته است و انتظار می‌‌رود امسال هم صادرات به همین ارقام برسد. اگر صادرات میگو را به عنوان یکی از محصولات غیرنفتی با فرش مقایسه کنیم، مشخص می‌‌شود که توانسته جایگاه قابل قبولی بدست آورد.
خدایی یادآور می‌‌شود: میزان صادرات آبزیان از روده و پوست بیشتر شده اما هنوز میزان آن از صادرات خشکبار کمتر است. با درنظر گرفتن مجموع صادرات آبزیان می‌‌توان میزان ارزآوری آنها را برای کشور در حدود 500 میلیون دلار درنظر گرفت. صادرات میگو در سال‌های اخیر به روسیه افزایش پیدا کرد و به عنوان نمونه سال 98 به 800 تن، سال 99 یک هزار تن و سال 1400 به 4 هزار تن رسیده است.
وی با اشاره به امضای تفاهمنامه صادرات آبزیان به چین و ارزآوری و رونقی که برای حوزه شیلات به همراه خواهد داشت، می‌‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی اخیراً تفاهمنامه رسمی برای صادرات آبزیان به امضا رسانده است در حالی که در سال 98 چنین تفاهمنامه‌ای امضا شده بود اما در تفاهمنامه جدید علاوه بر میگو، ماهی قزل‌آلا و سایر آبزیان هم برای صادرات اضافه شده است که امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.
خدایی اظهار می‌‌کند: اکنون ارزش یوآن کاهش پیدا کرده است و چین امکان جذب همه تولیدات شیلاتی ایران را ندارند اما کاهش صادرات به چین با افزایش صادرات به روسیه جبران می‌‌شود.
دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با اشاره به بازارهای هدف صادراتی میگو می‌‌گوید: کشورهای جنوب شرق آسیا مانند چین، ویتنام، مالزی، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و لبنان، روسیه، کشورهای اروپایی و کشورهای شمال آفریقا بازارهای هدف میگو را تشکیل می‌‌دهند.
وی با اشاره به تولید میگوی پرورشی و دریایی در کشور بیان می‌‌کند: میگوی دریایی در خلیج فارس و دریای عمان صید می‌‌شود و در اسارت قابلیت پرورش ندارند اما گونه پرورشی که با عنوان میگوی سفید غربی در مزارع پرورش می‌‌یابد رشد خوبی دارند. صید میگوی دریایی امکان تولید در حجم بالا ندارد و از 16 هزار تن در سال‌های قبل به 4 هزار تن رسیده است.
خدایی در پایان بیان می‌‌کند: اکنون در بازارهای جهانی تفاوتی میان میگوی پرورشی و دریایی وجود ندارد و نوع دریایی برتری خاصی نسبت به پرورشی ندارد بلکه با توجه به تولید بیشتر نوع پرورشی از آن استقبال بیشتری هم می‌‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8010/9/627372/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها