گزارش «ایران» از روند معاملات سهام

احتیاط در معاملات بازار سهام پررنگ تر شد


 گروه اقتصادی/ درجریان معاملات روز سه‌شنبه، روند خروج پول از معاملات سهام ادامه یافت تا شاخص‌ها برای سومین روز متوالی در این هفته مسیر نزولی را طی کنند و یک گام دیگر به محدوده‌های حساس و سرنوشت‌ساز خود نزدیک شوند.
در جریان معاملات دیروز هرچند در ابتدا ورود پول به گروه‌های زغال‌سنگ، خودرو و سرمایه‌گذاری تا حدودی از شدت نزول شاخص‌ها کاسته بود اما در انتها با افزایش فشار فروش در گروه محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی، شاخص‌ها نیز روند نزولی خود را ادامه دادند و از نگاه تکنیکال، یک گام دیگر به محدوده حساس بلندمدت خود نزدیک شدند.
دیروز، شاخص کل بورس با کاهش 6 هزارو 761 واحدی، سطح یک میلیون و 370 هزار واحد را از دست داد و به عدد یک میلیون و 367 هزار واحد رسید.
شاخص کل هم‌وزن نیز که روز دوشنبه سطح روانی 400 هزار واحد را لمس کرده بود، درحدود 2 هزار و 300 واحد کاهش یافت و تا ارتفاع 397 هزار و 900 واحد نزول کرد.
معاملات در فرابورس نیز روز سه‌شنبه تا ساعت 13 ادامه یافت تا در پایان شاخص آیفکس 80 واحد دیگر نزولی شود و در ارتفاع 18 هزار و 496 واحد به کار خود پایان دهد.
آمار معاملات روز سه‌شنبه نشان می‌دهد، نمادهای «حکشتی»، «خزامیاد» و «فپنتا» بیشترین ارزش و نمادهای «دی»، «شستا» و «خساپا» بیشترین حجم معاملات را در کل بازار داشته‌اند.
همچــــنیـــن طـــــــی معـــــاملات دیروز، روند خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت پس از دو روز متوقف شد و خالص ورود و خروج حقیقی‌ها به این صندوق‌ها صفر شد.

روند نزولی ارزش معاملات سهام قدرت نقد شوندگی در بازار را تضعیف می‌کند
هرچند که در ماه‌های ابتدایی سال‌جاری و با تقویت عوامل بنیادی و خوشبینی در بازار، حجم و ارزش معاملات سهام نیز تا حدودی بهبود یافته بود اما آمار‌ نشان می‌دهد که شاخص‌های مذکور از روزهای ابتدایی خردادماه بار دیگر روند نزولی به خود گرفته است. در این مدت میانگین ارزش معاملات خرد از حدود 7 هزار میلیارد تومان به 3 هزار میلیارد تومان نزول کرده است و آمار معاملات 15 روز اخیر نیز نشان می‌دهد که در حال حاضر شاخص در زیر میانگین 3 هزار میلیارد تومانی خود در حرکت است. این موضوع نشان از تداوم وضعیت رکودی در بازار دارد؛ همچنین باعث شده تا قدرت نقدشوندگی سهام نیز کاهش یابد. از طرفی با توجه به اینکه بیشتر سهام معامله شده در بازه‌های منفی و مثبت یک درصد در حال نوسان هستند و ایجاد صف‌های خرید و فروش در بازار کمتر دیده می‌شود، این رویه می‌تواند در ادامه دست سهامداران عمده و بازیگران اصلی بازار را برای اثر‌گذاری بیشتر بر قیمت‌ها باز نگاه دارد. در واقع با کاهش معاملات و درصد شناوری سهام در بازار، سهامداران عمده می‌توانند با معاملات کمتری، بر قیمت‌ها تأثیر‌گذار شوند که این موضوع نیز به عنوان یک چالش در معاملات جاری بازار مطرح می‌شود.

چشم‌انداز منفی سهامداران نسبت به بازارهای جهانی از جمله مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار بر وضعیت موجود معاملات سهام 
بازار سهام ایران به عنوان یک بازار کامودیتی‌محور شناخته می‌شود و از این رو تغییرات جهانی قیمت کالاهای پایه از جمله فلزات، فرآورده‌های نفتی و پالایشگاه‌ها تأثیر قابل توجهی بر سهام شرکت‌های ایرانی دارد.
بنا بر این یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بازار را تحت تأثیر خود قرار داده چشم‌انداز منفی نسبت به بازارهای جهانی است. طی ماه‌های گذشته، سیاست‌های بانک‌های مرکزی اکثر کشورهای بزرگ مبنی بر افزایش نرخ بهره در جهت کنترل تورم در کنار تداوم وضعیت رکودی کشور چین ناشی از کنترل‌ کرونا به یک موضوع جدی تبدیل شده و بر قیمت‌های جهانی محصولات پایه نیز تأثیر‌گذار شده است.
از نظر کارشناسان این روند هرچند که در قدم اول قیمت محصولات را پایین آورده است، اما در دوره‌های بعد و با خاموشی تولیدات بخشی از کارخانه‌هایی که در معرض بحران انرژی در دنیا تولید آنها غیربهره‌ور شده است، می‌تواند تقاضا را به سمت تولیدات کشورهایی همچون ایران بازگرداند و همچنین منجر به افزایش نسبی قیمت‌ها شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8010/10/627375/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها