6 مهرماه؛ آغاز بهره‌برداری از آب پایدار با حضور رئیس‌جمهور

آب سد تالوار یک هفته دیگر به همدان می‌رسد


زهره افشار
خبرنگار

شمارش معکوس برای پایان همیشگی مشکل دیرینه تأمین آب شرب در همدان آغاز شده و با آبگیری کامل مخازن، هفته آینده آب سد تالوار در شبکه آب شرب همدان جریان می‌یابد.
استاندار همدان گفت: بر اساس پیش‌بینی مدیران و کارشناسان وزارت نیرو و در صورت نبود ایرادات و اشکالات فنی، طرح آبرسانی بلند‌مدت شهر همدان بزودی و تا پیش از فرصت تعیین‌شده توسط رئیس‌جمهور (۶مهر) بهره‌برداری می‌شود.
علیرضا قاسمی‌فرزاد در نشست اعضای شورای تأمین آب استان همدان افزود: بر اساس زمانبندی اعلام شده در سفر رئیس‌جمهور و هیأت دولت به استان همدان (۶ مرداد) که برای بهره‌برداری از پروژه آبرسانی بلند‌مدت به همدان ۲ ماه فرصت تعیین شد، این طرح بزودی و پیش از فرارسیدن زمان تعیین‌شده تا ۶ مهر بهره‌برداری خواهد شد. وی ادامه داد: با همیاری و مساعدت کشاورزان و مشارکت افرادی که نذر آب داشتند، تعداد قابل‌توجهی از چاه‌های کشاورزی در مدار آبرسانی به شهر همدان قرار گرفته است. استاندار همدان اظهار داشت: خط بای‌پس (گذرگاه) این طرح به طول ۱۶ کیلومتر، مراحل پایانی آزمایش را می‌گذراند و تا سه روز آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود که با بهره‌برداری از این خط ۱۶ کیلومتری، میزان اعمال قطعی‌های شبکه آبرسانی همدان به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه طرح آبرسانی بلند‌مدت به همدان نیز مراحل پایانی خود را سپری می‌کند، تأکید کرد: مخازن ایستگاه‌های شماره یک و ۲ این طرح آبگیری شده است و پس از تأیید کارشناسان و مهندسان ناظر، خط مابین ایستگاه شماره ۲ و 3 مورد آزمایش قرار می‌گیرد. استاندار همدان خاطرنشان کرد: پیمانکار پیشین این طرح، ۱۷ کیلومتر از خط پایانی را سال‌های گذشته به‌ صورت ناقص اجرا و بدون انجام اتصالات در پنج نقطه، لوله‌ها را در زیر خاک مدفون کرده و به شکل ناقص تحویل داده بود. وی با بیان اینکه بخشی از تأخیر انتقال آب به همدان به خاطر همین اشکال بود که البته وزارت نیرو پیگیری‌های حقوقی خود را در این زمینه انجام می‌دهد، ادامه داد: با تلاش شبانه‌روزی دستگاه‌های مرتبط امیدواریم تا پیش از تاریخی که رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند، این طرح به بهره‌برداری برسد. قاسمی‌فرزاد با اشاره به مطرح شدن موضوعاتی در رابطه با آلودگی و وجود آرسنیک و فلزات سنگین در این آب، خاطرنشان کرد: بر اساس آزمایشات دانشگاه علوم پزشکی همدان و تهران، وزارت نیرو و چند دستگاه دیگر که مأمور شده بودند، در مجموع نتیجه آزمایشات شان این است که نگرانی‌ای در این زمینه وجود ندارد و به جرأت اعلام می‌کنیم تصفیه‌خانه شهید بهشتی و مهاجران جزو تصفیه‌خانه‌های پیشرفته و مدرن ما هستند که می‌توانند همه آلودگی‌ها و فلزات سنگین را تصفیه و سلامت آب را تضمین کنند. استاندار همدان اظهار داشت: خروجی آب یک آب سالم بهداشتی و با کیفیت خواهد بود که آزمایشات خروجی تصفیه‌خانه، این موضوع را تصدیق خواهد کرد.
آبگیری کامل مخازن
با روند تکمیلی عملیات اجرایی اَبَرپروژه آبرسانی سد تالوار به همدان، دیروز سه‌شنبه آب انتقالی از سد در ایستگاه و مخزن شماره 2 وارد شد و مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان اعلام کرد تا 2 روز آینده و با انجام مراحل تست نهایی اتصالات، الکتروموتور‌ها و تابلو‌های برق این آب به سمت مخزن شماره 3 و در نهایت به مخزن کیتو می‌رسد. با رسیدن آب به مخزن کیتو عملاً آب سد تالوار به همدان می‌رسد و مشکل چندین ساله آب شرب این کلانشهر که در یک ماه گذشته پررنگ‌تر شده بود، رفع می‌شود. «محمد ضروری» مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان اعلام کرد: در صورتی‌که در مراحل تست دو مخزن پایانی، مشکل از پیش تعیین‌نشده‌ای به‌ وجود نیاید، آب سد تالوار در آخرین روز هفته دفاع مقدس (ششم مهرماه) و قبل از تاریخ اعلام شده توسط رئیس‌جمهور به همدان می‌رسد. وی افزود: فاصله ایستگاه پمپاژ شماره 2 تا ایستگاه شماره 3 حدود 21 کیلومتر و اختلاف ارتفاع آن 220 متراست. همچنین مسافت مخزن شماره 3 تا مخزن کیتو 40 کیلومتر و اختلاف ارتفاع آن 138 متر است که با رسیدن آب به مخزن کیتو آب انتقالی از سد تالوار مسافت 145 کیلومتری را طی کرده است و با دبی 600 لیتر در ثانیه به همدان می‌رسد. وی خاطرنشان کرد: با رسیدن آب سد تالوار به مخزن کیتو و از هفته بعد می‌توانیم به مرور روند برداشت آب از چاه‌های کشاورزی را کاهش دهیم و آنها را از مدار مصرف آب شرب خارج کنیم. وی همچنین در خصوص تأمین آب بخش کشاورزی در آستانه سال زراعی جدید تصریح کرد: ما برای تأمین آب کشاورزی برای کشت پاییز با محدودیت‌هایی مواجه هستیم که هشدار‌های لازم به جهاد کشاورزی استان برای تدوین الگوی کشت پاییزه رسیده است و ما اعلام کرده‌ایم کشاورزان مجاز به کشت دوم در دشت همدان نیستند و با توجه به برداشت نامتعارف از آب‌های زیرزمینی محدودیت‌هایی در کشت‌های آب‌بر خواهیم داشت.

نیم نگاه
​​​​​​​استاندار همدان : بر اساس آزمایشات دانشگاه علوم پزشکی همدان و تهران، وزارت نیرو و چند دستگاه دیگر که مأمور شده بودند، در مجموع نتیجه آزمایشات این است که نگرانی‌ای در این زمینه وجود ندارد و به جرأت اعلام می کنیم که تصفیه‌خانه شهید بهشتی و مهاجران جزو تصفیه‌خانه‌های پیشرفته و مدرن ما هستند که می توانند همه آلودگی‌ها و فلزات سنگین را تصفیه و سلامت آب را تضمین کنند

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8010/16/627397/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها