درختان کنار جاده‌ای و «خشک شده» اداره تحقیقات و کشاورزی با مجوز قضایی قطع شد

غارت درختان جنگلی «اولتان» تکذیب شد


بیتا  میرعظیمی
خبرنگار

چندی پیش  انتشار فیلم‌ها و تصاویری از قطع درختان جنگلی در منطقه «اولتان»، بار دیگر قلب بسیاری از مردم و دوستداران محیط‌ زیست و منابع طبیعی را به درد آورد. درختانی بی‌گناه، که قطع شده و تک به تک پیکر بی‌جانشان روی زمین می‌افتد! اما به رغم بازنشر گسترده و سروصدای زیاد این فیلم‌ها و تصاویر در فضای مجازی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل قطع هرگونه درخت جنگلی در منطقه «اولتان» واقع در پارس‌آباد را تکذیب کرده و به «ایران» می‌گوید: این تصاویر و فیلم‌ها مربوط به قطع درختان پیر و خشک شده داخل محوطه اداره تحقیقات و کشاورزی شهرستان اولتان است که اتفاقاً با مجوز قضایی انجام شده و قرار است به جای آنها، دهها اصله نهال جدید کاشته شود.
بازگشت دُرناها به «اولتان»
«اولتان» شهری کوچک در پارس آباد مغان است که به‌دلیل وجود جنگلی با مساحت ۱۳۸۰ هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در طول مرز جمهوری آذربایجان، همه ساله میزبان پرندگان مهاجری است که از شمال ایران و قفقاز به این منطقه عزیمت کرده و به‌دلیل مجاورت با رود ارس، میزبانی شایسته‌ای نیز تاکنون از پرندگان مهاجر به عمل آورده است. جنگل اولتان به‌دلیل اهمیت اکولوژیکی، زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش منطقه از جمله پرندگان مهاجر و آبزی تلقی می‌شود. سال هاست که صدها دُرنا و حواصیل، هزاران کیلومتر را طی کرده و پس از توقف در این جنگل زیبا، چند ماهی میهمان مردم «اولتان» می‌شوند، اما اخیراً تصاویر و فیلم‌های هولناکی از قطع درختان این جنگل زیبا در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ در این فیلم‌ها و تصاویر ادعا می‌شود که این درختان تنومند، بی‌هیچ گناهی توسط قاچاقچیان و افرادی سودجو قطع شده و برای فروش در کامیون‌ها جاگذاری می‌شوند! جدای از این تصاویر دردناک و تجاوز و غارتگری به منابع طبیعی این شهر، این نگرانی در میان دوستداران و کارشناسان محیط‌ زیست قوت گرفته است که چنانچه اقدامی فوری و عاجل صورت نگرفته و قتل عام درختان جنگلی اولتان زودتر از اینها متوقف نشود، درناها و دیگر پرندگان مهاجری که سال‌جاری به این منطقه عزیمت کردند، در موسم بعدی میزبانی این شهر را برای توقف نپذیرفته و به مکان امن دیگری مهاجرت خواهند کرد، اما آیا واقعاً این تصاویر ناراحت کننده از قتل عام درختان، در قلب جنگل‌های اولتان رخ داده و مسئولان منابع طبیعی این استان، دست روی دست گذاشته و هیچ اقدامی نیز انجام نمی‌دهند؟!
قطع درختان خشکیده و کنار جاده ای
«محمود قلی‌زاده» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در پاسخ این سؤال به «ایران» می‌گوید: تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی، مربوط به جنگل‌های اولتان نیست؛ بلکه درختان مورد اشاره از اراضی درختکاری شده مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شهر اولتان قطع شده است؛ در حقیقت بخشی از درختان این مرکز به‌دلیل قرارگیری در مسیر تعریض جاده سربند و بخشی دیگر به‌دلیل خشکیدگی و نیاز به بازسازی، قطع شده‌اند.
به گفته این مقام مسئول، طی بازدید به عمل آمده از منطقه، مشخص شده که اراضی مذکور جزو اراضی ملی ساحلی ارس نبوده و تحت مالکیت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شهر اولتان قرار دارد. این درختان نیز توسط آن مؤسسه کاشته شده است. از سویی دیگر، این منطقه حفاظت شده و فنس کشی شده است، بنابراین هیچ کس نمی‌تواند براحتی وارد آن شده و اقدام به قطع درختان کند. این در حالی است که قطر درختان قطع شده در این فیلم‌ها، با قطر گونه‌های جنگلی نیز مطابقت نکرده و همین امر نیز موضوع نسبت دادن قطع درختان این مرکز به قطع درختان جنگلی اولتان را رد می‌کند.
تعریض جاده در مسیر پارس‌آباد- سربند
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در توضیحات تکمیلی چندین فیلم و تصویر از منطقه بازدید شده را نیز برای «ایران» ارسال کرده و می‌گوید: متأسفانه عده‌ای فیلم‌هایی از این دست را با توضیحات ادعایی در فضای مجازی منتشر می‌کنند تا مردم را تحت تأثیر قرار داده و این باور را در آنها القا کنند که درختان جنگلی اولتان در سایه کم توجهی مسئولان و بی‌هیچ نظارتی قطع می‌شوند! این در حالی است که تنها بخشی از درختان چنار، صنوبر و کاج خشک شده در محوطه داخلی اداره تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شهر اولتان، قطع شده است. بنابراین قطع درختان در دل جنگل‌های اولتان ادعایی بیش نبوده و قویاً آن را تکذیب می‌کنیم. در حقیقت این اقدام با هدف تعریض جاده در مسیر پارس آباد به سربند انجام شده و با دقت کافی تنها بخشی از درختان کنار جاده‌ای و بخشی از درختان خشک شده در داخل محوطه قطع  و با مجوز اداره منابع طبیعی نیز جابه‌جا شده و به مبادی لازم رسیده است. این در حالی است که مسئولان اداره تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شهر نیز متعهد شدند بزودی نهال‌های جدیدی را جایگزین درختان قطع شده کنند.
مطابق یکی از فیلم‌هایی که در اختیار «ایران» قرار گرفته، ساخت یک دوربرگردان در مسیر پارس آباد-سربند، علت اصلی قطع درختان کنار جاده‌ای عنوان شده و در آن تأکید می‌شود که بخشی از درختان کنار جاده‌ای با مجوز اداره کل منابع طبیعی استان قطع شده است. همچنین بخشی دیگر از درختان نیز که طی 5 سال اخیر خشک شده و بیم آتش‌سوزی بر اثر گرما نیز بر آنها می‌رفت، قطع شده و قرار است به جای آنها 60 هزار نهال صنوبر کاشته شود. در این فیلم تأکید می‌شود که فیلم‌های قطع درختان این اداره تحت عنوان قطع درختان جنگلی اولتان در فضای مجازی منتشر شده و کام بسیاری از دوستداران محیط‌ زیست را تلخ کرده است!


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8010/17/627400/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها