کی‌روش مقابل اروگوئه و سنگالی قرار می‌گیرد که آنها را می‌شناسد

نبرد با 2 غول برای «تیم‌سازی»


حامد جیرودی/ تیم ملی فوتبال کشورمان که خود را برای حضور در جام جهانی 2022 قطر آماده می‌کند، این روزها در اتریش به سر می‌برد و زیر نظر کارلوس کی‌روش تمریناتش را دنبال می‌کند. تیم ملی قرار است در این اردو، 2 دیدار دوستانه برابر اروگوئه و سنگال برگزار کند؛ تیم‌هایی که آنها هم در جام جهانی حضور دارند و رویارویی با آنها می‌تواند یوزها را به آمادگی بهتری حضور در قطر برای تقابل‌های حساس با انگلیس، امریکا و ولز برساند. اما اروگوئه و سنگال تیم‌های گمنامی برای کی‌روش نیستند. هر چند که سرمربی پرتغالی تیم ملی خاطرات خوشی از تقابل با آنها ندارد. کی‌روش پیش از سفر این تیم به اتریش درباره دیدارهای دوستانه ایران با این دو تیم به خبرنگاران گفت: «سنگال و اروگوئه تیم‌هایی هستند که من آنها را خوب می‌شناسم، چون در چند ماه گذشته تیم‌هایم دو بار با سنگال و اروگوئه بازی کرده‌اند.»
شکست برابر اروگوئه
کی‌روش پس از اینکه 2859 روز روی نیمکت ایران نشست و در 97 بازی، 60 برد، 24 تساوی و 13 باخت را کسب کرد و میانگین امتیازی 2.1 را به ثبت رساند، در پایان جام ملت‌های آسیا 2019 ایران را ترک کرد تا هدایت کلمبیا را بر عهده بگیرد. او ابتدا در مسابقات کوپا امریکا 2019، کلمبیا را هدایت کرد که در آن تورنمنت به اروگوئه نخورد ولی در مسابقات مقدماتی جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر، برای نخستین بار به همراه کلمبیا مقابل اروگوئه صف‌آرایی کرد و تیمش در این بازی هم برابر تیم ملی اروگوئه با 3 گل ادینسون کاوانی، لوئیز سوارز و داروین نونیز شکست خورد؛ بازیکنانی که غیر از کاوانی مصدوم، 2 بازیکن دیگر برابر ایران قرار می‌گیرند. این شکست کلمبیا در حالی رقم خورد که این بازی در استادیوم خانگی آنها برگزار می‌شد. کی‌روش پس از این بازی، مقابل اکوادور نیز 6 بر یک باخت تا پس از قطع امید مسئولان فدراسیون فوتبال کلمبیا از صعود به جام جهانی، اقدام به اخراج دستیار سابق سر الکس فرگوسن در منچستر یونایتد کنند. کی‌روش 663 روز و در 18 بازی سرمربی کلمبیا بود و 9 برد، 4 تساوی و 5 باخت به دست آورد و امتیاز 1.72 را به ثبت رساند.
سنگال برای کی‌روش آمد نداشت
سرمربی اسبق پرتغال و آفریقای جنوبی، پس از اخراج از کلمبیا و حدود ۹ ماه دوری از فوتبال، به مصر پیوست و موفق شد فراعنه را به فینال جام ملت‌های آفریقا 2021 برساند تا برای اولین بار یک تیم در رده بزرگسالان را فینالیست کند ولی مصر پس از تساوی بدون گل در ضربات پنالتی ۴ بر ۲ مغلوب سنگال شد تا به عنوان نایب قهرمانی جام ملت‌های آفریقا برسد. مصر چند ماه بعد، 2 دیدار در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با سنگال برگزار کرد. در دیدار اول که به میزبانی مصر برگزار شد، این تیم با گل به خودی سالیو، سنگال را شکست داد تا کی‌روش نخستین پیروزی خود را برابر این تیم جشن بگیرد اما در بازی برگشت که 4 روز بعد در داکار برگزار شد، سنگال با تک گل بولای دیا به برتری رسید تا دوباره سرنوشت این دو تیم به ضربات پنالتی کشیده شود که در ادامه، سنگال موفق شد با نتیجه ۳ بر یک در ضربات پنالتی کی‌روش و تیم ملی مصر را شکست دهد. البته این دیدار حواشی زیادی داشت. در این دیدار هواداران سنگال با استفاده از لیزر تمرکز بازیکنان و دروازه‌بان تیم ملی مصر را به‌هم ریختند که این موضوع موجب شکایت فدراسیون مصر از سنگال شد، ولی سرانجام این شکایت به جایی نرسید و سنگال به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر رسید. کی‌روش 215 روز سرمربی مصر بود و در 20 بازی هدایت این تیم را بر‌عهده داشت که حاصل آن 13 برد، 2 تساوی و 5 شکست بود که میانگین امتیازی 2.05 را برایش به ثبت رساند.
نبردهایی برای تیم‌سازی
کی‌روش که تاکنون در هیچ دیدار دوستانه‌ای مقابل اروگوئه و سنگال قرار نگرفته، حالا برای اولین بار و به عنوان سرمربی ایران در دیدارهای دوستانه برابر آنها قرار می‌گیرد که بازی با اروگوئه جمعه یکم مهر و بازی با سنگال سه‌شنبه ۵ مهر برگزار خواهد شد. البته این دیدارها مسابقاتی است که دیگر از لحاظ امتیازی اهمیتی ندارد و کی‌روش برای ساختن تیم ملی فوتبال ایران با تفکرات خودش، آنها را برگزار می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8010/20/627434/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها