رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی مطرح کرد

مشمولان غایب، محروم از خدمات عمومی کشور


رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی درخصوص عدم ارائه برخی خدمات به مشمولان غایب در کشور گفت: براساس قانون مشمولان غایب اجازه خروج از کشور را نداشته و نمی‌توانند در ادارات دولتی استخدام شوند و اگر در سازمان‌های خصوصی مشغول هستند چنانچه شناسایی شوند، جریمه خواهند شد.
سردار تقی مهری، رئیس سازمان نظام وظیفه در نشست خبری‌اش که روز گذشته برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه اکنون سه میلیون نفر جزو مشمولان غایب هستند بیان کرد: براساس قانون، متولدین ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۳ مشمول سربازی هستند که بیش از ۸۵ درصد قوانین و مقررات را رعایت کرده و حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد قوانین را رعایت نکرده و مشمول غایب هستند. براساس قانون مشمولان غایب اجازه خروج از کشور را نداشته و نمی‌توانند در ادارات دولتی استخدام شوند و اگر در سازمان‌های خصوصی مشغول هستند چنانچه شناسایی شوند، جریمه خواهند شد.
سردار مهری درخصوص استفاده از خدمات بانکی  برای مشمولان غایب گفت: وب سرویس بین سازمان وظیفه عمومی و بانک مرکزی برقرار است و به آنها وام داده نمی‌شود. از سال ۹۴ تا ۹۷ افرادی که بیش از هشت سال غیبت داشتند می‌توانستند جریمه را پرداخت کنند اما از سال ۹۷ اجرای این قانون به پایان رسید اما در قانون سال گذشته مصوب شده که افرادی که در سال ۹۷ یک قسط پرداخت کرده بودند تا پایان سال گذشته اقساط را پرداخت کنند. در حال حاضر هیچ قانونی در رابطه با موضوع خرید خدمت سربازی نداریم.
رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی با اشاره به وضعیت مشمولانی که در دانشگاه قبول شده اند، اظهار داشت: به دستور فرماندهی انتظامی فراجا افراد مشمولی که امسال در دانشگاه‌ها قبول شدند، می‌توانند درخواست معافیت تحصیلی خود را ارائه دهند. افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه «پلیس من» درخواست معافیت تحصیلی‌شان را ارائه دهند. افرادی که سال گذشته دیپلم گرفتند تا ۳۱ شهریور امسال فرصت دارند در دانشگاه پذیرش گیرند؛ در غیر این صورت باید برگه اعزام به خدمت را دریافت کنند تا غیبت نخورند. وی با بیان اینکه چه افرادی شامل این طرح نمی‌شوند گفت: افرادی که امسال دیپلم گرفتند تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲ فرصت دارند که تحصیل و در کنکور شرکت کنند. افرادی که نمی‌توانند از طریق نرم‌افزار «پلیس من» یا سایت «سخا» درخواست تحصیلی خود را ثبت کنند می‌توانند به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
سردار مهری درخصوص وضعیت سربازی ورزشکاران مدال‌آور و نخبگان هم افزود: همه افرادی که در بازی‌های المپیک یا جهانی مقام کسب کنند می‌توانند معافیت دریافت کنند. سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم در صورت کسب مقام این معافیت شامل حال آنها خواهد شد همچنین می‌توانند از قانون سرباز قهرمان برخوردار شوند. افراد نخبه نیز به ستاد کل معرفی شده و اسامی آنها به سازمان وظیفه عمومی ارسال شده و بعد از گذشت آموزش عمومی در بخش نخبگان پروژه تکمیل می‌‌کنند و کارت پایان خدمت دریافت می‌‌کنند. نخبگان خارج از کشور هم  پس از اتمام پروژه تحقیقاتی برایشان کارت صادر می‌‌شود.
وی با بیان اینکه کلیه افراد ذکوری که به سن ۱۸ سالگی می‌‌رسند مشمول هستند، گفت: افرادی که کفالت پدر بیمار را برعهده دارند  یا تنها فرزند ذکور زنان سرپرست خانوار باشند  یا دارای بیماری باشند بعد از برگزاری کمیسیون برای آنها کارت پایان خدمت کفالت صادر می‌‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8010/22/627442/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها