از سوی دیگر حاضران «نشست مشورتی» مطرح شد

تکذیب اظهارات دروغین دبیرسابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر


گروه سیاسی/ جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر در برنامه دوشنبه شب گفت‌و‌گوی خبری که با موضوع گشت ارشاد پخش شد، ادعاهایی را درباره جلسه‌ای در سال ۹۸ در دفتر رئیس وقت قوه قضائیه مطرح کرد که از سوی حاضران در آن جلسه تکذیب شد.
به گزارش ایرنا، در بخشی از این برنامه که با حضور مسعود پزشکیان نماینده مجلس و صادق کوشکی کارشناس سیاسی پخش شد، جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر روی خط برنامه آمد و اظهاراتی پیرامون عملکرد گشت ارشاد بیان کرد.
وی در بخشی از این اظهارات به جلسه در سال ۹۸ در دفتر آیت‌الله رئیسی رئیس وقت قوه قضائیه، پیرامون گشت ارشاد اشاره کرد و مدعی شد که «در این جلسه راهکارهایی ارائه شد ولی گفتند اگر این برخوردها ادامه پیدا کند رأی آقای رئیسی در انتخابات دچار چالش می‌شود و بر اساس همین رئیس دادسرای ارشاد آن زمان که خیلی خوب هم داشت کار می‌کرد تغییر کرد.»
محبی ادامه داد: «وقتی سایه سیاست بر سیاست‌گذاری حاکم است و وقتی اتفاق می‌افتد و شما بر اساس آن اتفاق گفت‌و‌گو می‌کنید و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در بحران‌ها است، حرف شنیده نمی‌شود».

ادعای محبی صددرصد کذب است
پس از این ادعای جلیل محبی، تعدادی از حاضران در این جلسه در صفحه مجازی خود ضمن تکذیب ادعای جلیل محبی تأکید کردند که در این جلسه اصلاً بحثی درباره انتخابات و ریزش رأی آقای رئیسی نشده است.
حجت‌الاسلام علی جعفری منتقد فرهنگی که از جمله حاضران جلسه مذکور در دوران ریاست آیت‌الله رئیسی بر مسند عدلیه بوده است، در یادداشتی درباره اظهارات آقای محبی نوشت: «مطلب آقای محبی صددرصد کذب است و از ایشان که ملبس به لباس پیامبر هستند بیان چنین کذب بزرگی واقعاً بعید است.» وی همچنین خاطرنشان کرد: «آقای جلیل محبی در اثنای یک بحث آزاد شبانه تلویزیونی درباره «گشت ارشاد» که برای اولین بار از رسانه ملی ایران امکان پخش زنده می‌یافت به‌جای استفاده مسئولانه از این فرصت برای بهسازی امور تلاش کرد به بهانه گشت ارشاد مواجهه رادیکال ماه‌های اخیرش با دولت و رئیس جمهور را پی بگیرد. او چیزی را به دفتر آقای رئیسی نسبت داد که فارغ از بی‌ارزش بودنش برای آن مباحثه رسانه‌ای مهم که در عین حال کارکردی جز حاشیه‌سازی نداشت، حقیقتاً واقعیت هم نداشت. لااقل بنده به عنوان یکی از مدعوین آن جلسه اساساً مطلب یا رویکرد یا موضوعی ناظر به کاهش یا افزایش محبوبیت حاج آقای رئیسی که در آن بازه ریاست دستگاه قضا بودند ندیدم و نشنیدم.» جعفری همچنین افزود: «اتفاقاً اگر چیزی می‌توانست موجب ریزش اعتبار و محبوبیت آقای رئیسی گردد، درز کردن بیانات و سپس پیشنهاد سهمگین خود آقای محبی بود. این پیشنهاد که به جهت امانتداری از انتشار آن معذورم به اتفاق همه اعضای آن جلسه بسیار نامطلوب و مضر ارزیابی شد. متأسفانه روایت واژگون ایشان از آن جلسه هم غیرواقعی و هم ناجوانمردانه است زیرا این دفتر رئیس محترم وقت قوه قضا بود که برای بهسازی امور اجتماعی و فرهنگی کشور هزینه طرح ایده‌های سهمگینی از آن‌دست را در جلسات خودش می‌پذیرفت تا برای جمع‌بندی به همه دیدگاه‌ها میدان طرح و بحث داده باشد. از آقای محبی و برخی دیگر تعجب می‌کنم. مثل آفتاب برای هر بزرگواری که تجربه‌ای از حکمرانی در جمهوری اسلامی دارد روشن است که نفس کاندیداتوری آقای رئیسی و رفتن زیر بار اداره امور کشور در موقعیت کنونی واجد پیامدها و هزینه‌های فوق تصور آبرویی و اعتباری است. آنگاه ایشان که با علم به همه این مقتضیات و مخاطرات وارد میدان شده‌اند پروایی از خرج آبرو دارد که دفترش برای حفظ آن با آقای محبی جلسه بگذارد؟ برادرم!! او را ز سر بریده می‌ترسانی؟»

محبی در جلسه چه گفته بود؟
سینا کلهر از فعالان حوزه فرهنگی و معاون فرهنگی فعلی وزارت ورزش و جوانان در صفحه شخصی خود نوشت: «در برنامه دیشب (دوشنبه شب) تلویزیون درباره گشت ارشاد آقای محبی در بخشی از صحبت‌های خود ادعاهایی را درباره جلسه‌ای با موضوع گشت ارشاد مطرح کردند؛ با توجه به اینکه من هم یکی از حاضرین این جلسه در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۹۸ بودم و خلاصه مطالب جلسه را در اختیار دارم، دوستان در این باره سؤال کردند.»
وی در ادامه نوشت: «باید عرض کنم (همان طور که یکبار نیز برای خود ایشان نوشتم) بر اساس منطق موجود در جلسات کارشناسی و تجربه من از جلسه، موضوع جلسه سناریوهای مختلف مبارزه با بدحجابی و آثار و پیامدهای اجتماعی هر یک از سناریوها بود؛ در نتیجه نه تنها هیچ اشاره‌ای به انتخابات و رأی نشد، بلکه طرح موضوع رأی در آن تاریخ اصلاً بلاوجه و بی‌معنی بود.»
کلهر در ادامه به طرح پیشنهادی محبی نیز اشاره کرد؛ «این پیشنهاد البته با اعتراض شدید بخشی از اعضا مواجه شد که بر پیامدهای اجتماعی منفی این قبیل طرح‌ها تأکید داشتند و آن را بدتر از گشت ارشاد موجود می‌‌دانستند؛ تنش‌ها و اختلافات این جلسه مدت‌ها در گروه‌های مجازی میان اعضای جلسه بر محور پیامدهای منفی و مخرب طرح پیشنهادی ایشان ادامه دارد.»
سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز که از حاضران در جلسه بوده، درباره ادعای محبی در صفحه شخصی خود نوشت: «آقای محبی و برخی نظرات‌شان را می‌‌پسندم، نمی‌دانم چه خطای شناختی رخ داده ولی به عنوان کسی که در جلسه موصوف ایشان در زمان قاضی‌القضاتی آیت‌الله رئیسی بوده‌ام؛ حکایت ایشان را تکذیب می‌‌کنم. ایشان طرحی داشت در باب حجاب و بشدت محل نقد؛ چیز دیگری نبود.»
در ادامه نیز محمدمهدی حاجی‌محمدی، رئیس وقت دادسرای ارشاد که محبی مدعی عزل وی پس از جلسه مذکور شده بود، در صفحه شخصی خود ضمن تکذیب ادعای دبیر سابق ستاد امر به معروف نوشت: «درخصوص ادعای عجیب آقای محبی همین بس که؛ مسئولیت‌های بنده بعد از دادسرای ارشاد به‌مراتب خطیرتر و مهم‌تر بوده است.»

تکذیبیه مرکز رسانه‌ قوه قضائیه
در نهایت نیز مرکز رسانه قوه قضائیه طی اطلاعیه‌ای با اشاره به اظهارات جلیل محبی درباره عزل رئیس وقت دادسرای ارشاد در پی جلسه مذکور تأکید کرد که «اظهارات آقای جلیل محبی در مورد علت تغییر سرپرست وقت دادسرای ارشاد صحت ندارد و آقای حاجی‌محمدی در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ با حکم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه‌ قضائیه به عنوان رئیس جدید سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور انتخاب و جایگزین دکتر اصغر جهانگیر شد و از نظر جایگاه شغلی ارتقای قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد؛ حاجی‌محمدی تا ۸ آذر سال ۱۴۰۰ در سمت رئیس سازمان زندان‌های کشور و عضو شورای‌عالی قوه قضائیه مشغول به فعالیت بود.»
نکات بیان شده از سوی حاضران در جلسه پیرامون پیشنهاد محبی در کنار برخی اطلاعات از طرح پیشنهادی وی که از سوی دیگر اعضای حاضر در اختیار ایرنا قرار گرفته، نشان می‌‌دهد که وی سناریویی عجیب و نمایشی را در جلسه مطرح کرده است.
حال مشخص نیست چرا در حال حاضر دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر که بارها اظهارات وی موجب ایجاد تنش در میان افکار‌عمومی شده، چنین ادعایی را مطرح کرده است؟!

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8010/5/627482/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها