75 درصد تسهیلات بلاعوض به خسارت‌دیدگان پرداخت شد

تکمیل بازسازی خانه‌های زلزله‌زدگان چهارمحال و بختیاری تا دهه فجر


شهرکرد - اکنون یک سال پس از زلزله ۱۲ مهرماه سال ۱۴۰۰ روند بازسازی مناطق زلزله‌زده در کوهرنگ چهارمحال و بختیاری و سه ماه پس از سیلاب در بارده شهرستان شهرکرد و کوهرنگ مراحل مختلفی از ساخت‌وسازها را طی می‌کند.
 سیلاب تابستان امسال بیش از ۴۲ هزار میلیارد ریال و زلزله مهرماه ۱۴۰۰ نیز خسارات بالایی به چهارمحال و بختیاری وارد کرد که بخش عمده‌ای از آن به خانه‌های مردم و مزارع و باغات بود.
با اینکه در شهرستان کوهرنگ سرمای زودرس اجازه کار ساختمانی برای بهسازی و بازسازی خانه‌های زلزله‌زده در سال گذشته را نمی‌داد اما در ماه‌های گرم امسال فرصت بازسازی و جبران زمان از دست رفته فراهم شد. 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری به ایرنا گفت: براساس برآوردهای کارشناسی در زمین‌لرزه ۴۹۶ واحد نیازمند بازسازی و سه هزار و ۱۲۲ واحد نیازمند تعمیر اعلام شد.
فرشید ریاحی تأکید کرد: بعد از پس‌لرزه‌ها در برآوردهای بعدی یک‌هزار و ۵۰۲ واحد مسکونی دیگر در استان نیازمند بازسازی اعلام شده است.
وی افزود: تاکنون ۷۵ درصد تسهیلات بلاعوض مختص واحدهای مسکونی خسارت‌دیده در زمین‌لرزه اخیر چهارمحال و بختیاری جذب و به خسارت‌دیدگان پرداخت شد.
ریاحی تصریح کرد: در سیلاب اخیر چهارمحال و بختیاری یک‌هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی نیازمند احداث، سه هزار واحد نیازمند تعمیر و پنج هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی نیازمند تسهیلات معیشتی شناسایی شد که این درخواست به یک‌سوم کاهش یافت.
سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری روند بازسازی مناطق زلزله‌زده این استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این عملیات تاکنون از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است.
خسرو کیانی افزود: در مرحله نخست بازسازی حدود ۵۰۰ واحد مسکونی و تعمیر یک‌هزار و ۲۰۱ واحد در دستور کار قرار گرفت که عملیات تعمیر واحدها به پایان رسیده و بازسازی واحدها نیز رو به اتمام بوده و بسیاری از واحدها به مرحله نازک کاری رسیده است.
وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا دهه فجر تمامی واحدهای نیازمند بازسازی به مردم شهرستان کوهرنگ تحویل داده شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز از فراهم‌شدن شرایط و زمینه لازم برای پرداخت تسهیلات بازسازی منازل مناطق زلزله‌زده کوهرنگ با همکاری بانک‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد.
 غلامعلی حیدری افزود: درخصوص پیگیری ساخت مناطق زلزله‌زده  شهرستان کوهرنگ، تسهیلات مرحله دوم نیز در حال پرداخت است و در این زمینه با بانک‌های عامل رایزنی شده است که حضور میدانی رئیس بنیاد مسکن در این زمینه مؤثر بوده است.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در خصوص سیلاب تابستان امسال استان نیز مقرر شده است با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بخشی از اعتبارات و تسهیلات به مردم پرداخت شود و مردم نیز برای بازسازی منازل آسیب دیده فعال شده‌اند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گفت: با استفاده از این ظرفیت قانون اقدامات قابل قبولی در چهارمحال و بختیاری شده است و در سفر رئیس جمهور نیز تصمیمات مطلوبی برای استان اتخاذ شد.
اکبر نیکزاد روند بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده استان چهارمحال و بختیاری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در گام نخست ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده از زلزله سال گذشته مورد بازسازی قرار گرفت که روند خوب پیش رفته است و این عملیات تا یک ماه آینده به طور کامل تکمیل می‌شود.
نیکزاد ادامه داد: در مرحله دوم نیز یک هزار و ۵۰۲ واحد نیازمند بازسازی در استان شناسایی شد که تخریب و بازسازی این تعداد واحد نیز در سفر رئیس‌جمهور به استان مصوب شد و پیش‌نویس مصوبه از سوی سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و پس از اینکه در هیأت دولت مطرح و مصوب شود اعتبار موردنیاز برای این موضوع تخصیص داده و روند بازسازی آغاز می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8015/12/627918/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها