حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده در دولت سیزدهم سرعت گرفت

پرداخت ۱۵۰میلیون تومان تسهیلات صفر درصد نوسازی


گروه اقتصادی/ نوسازی واحدهای مسکونی که در بافت‌های فرسوده قرار گرفته بخشی از برنامه افزایش تولید مسکن است. بر اساس برنامه نهضت ملی مسکن، نوسازی سالانه 150 هزار واحد در این برنامه جای داده شده است. نوسازی بافت‌های فرسوده دو دهه است که در برنامه‌های جامع بخش مسکن آورده شده اما دولت‌ها نتوانسته‌اند این بخش مهم از برنامه جامع بخش مسکن را اجرا کنند و آمار نشان می‌دهد در سال‌های گذشته بویژه در چند سال اخیر، تعداد کمی از واحدهای فرسوده نوسازی شده‌ است. دولت سیزدهم در راستای اجرای قانون، نوسازی بافت‌های فرسوده را در برنامه اصلی بخش مسکن آورده و بر اجرای آن تأکید دارد. به همین منظور و برای سرعت بخشیدن به نوسازی، بسته‌های حمایتی و تشویقی مختلفی از پرداخت تسهیلات بانکی با سود کمتر تا ارائه مجوزها با هزینه پایین به متقاضیان به عمل می‌آید.
در بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده که اخیراً به تصویب شورای‌عالی مسکن رسید، مقرر شده تا در خصوص قیمت پروانه ساختمان تخفیف مناسبی ارائه شود و دو طبقه تشویقی تراکم و پارکینگ اضافه برای این بافت‌ها به تصویب رسیده است. در بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده، مقرر شده در خصوص قیمت پروانه ساختمان تخفیف مناسبی ارائه شود. همچنین دو طبقه تشویقی تراکم داده می‌شود که می‌تواند برای انبوه‌سازان مناسب باشد. پارکینگ اضافه برای این بافت‌ها پیش‌بینی شده است.
امکان استفاده سازندگان
ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به انبوه‌سازان نیز در دست بررسی است که در صورت تصویب در شورای‌عالی مسکن و شورای پول و اعتبار، در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد. انبوه‌سازانی که قصد نوسازی محله‌ای و بلوکی دارند و همچنین سازندگانی که به اصلاح معابر و محورهای اصلی بافت فرسوده کمک می‌کنند می‌توانند ازاین تسهیلات استفاده کنند. سازندگان پلاک‌های تجمیعی و پلاک‌هایی که جان ساکنان آنها به علت فرسودگی در خطر است امکان بهره‌برداری از این بسته تشویقی را دارند.
صدور یک ماهه پروانه ساخت
محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح‌های جدید حمایتی از نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: در محدوده‌های مصوب بافت‌های فرسوده شهرداری‌ها موظف هستند حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تراکم ساخت تخفیف بدهند و انتظار بر این است تا ۱۰۰ درصد تخفیف دهند.
مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه صدور پروانه ساخت در محدوده‌های بافت فرسوده باید تا یک ماه کاهش یابد، گفت: مالکان و سازندگان واحدهای مسکونی در محلات هدف بازآفرینی شهری در طول زمان نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی خود می‌توانند از تسهیلات ودیعه مسکن برای اسکان موقت استفاده کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۴۵ میلیون تومان با نرخ ۴ درصد وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن در عمده شهرها پرداخت می‌شود، توضیح داد: متقاضیان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده اعم از سازندگان و مالکان واحدهای فرسوده می‌توانند از حمایت‌ها و تسهیلات و تخفیفات ویژه نهضت ملی مسکن پیش‌بینی شده برای بافت‌های فرسوده بدون رعایت شروط چهارگانه این نهضت استفاده کنند. هم‌اکنون در روستاها برای نوسازی و ساخت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۵ درصد پرداخت می‌شود که کمک بسیار بزرگی است.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ایران با اشاره به اینکه ۱۵۰ میلیون تومان از مبلغ وام، با نرخ سود صفر درصد پرداخت می‌شود، گفت: متقاضیان نوسازی در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری می‌توانند به انتخاب خود از تسهیلات ویژه نوسازی یا نهضت ملی مسکن استفاده کنند. 
آیینی گفت: بسته تشویقی شهرسازانه در بافت‌های فرسوده که به وسیله شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده در شهرها اعطا می‌شود.
قرارداد نوسازی ۳۶ هزار واحد در بافت‌فرسوده
با توجه به اهمیت نوسازی بافت فرسوده، این برنامه در یک سال اخیر سرعت گرفته است. در این خصوص عضو هیأت مدیره بانک مسکن از انعقاد قرارداد بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده خبر داد و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۳ هزار و ۶۰۲ میلیاردتومان تسهیلات نوسازی به ۱۳ هزار و ۴۶۱ واحد توسط بانک مسکن پرداخت شد.
سیدمحسن فاضلیان توضیح داد: از ابتدای اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده از سال ۱۳۹۸ تاکنون در مجموع ۳۸ هزار و ۵۱۳ واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک مسکن معرفی شد که بانک تاکنون با ۳۶ هزار و ۸۴۷ واحد به میزان ۵ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان قرارداد منعقد کرده است.
عضو هیأت مدیره بانک مسکن ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۴ هزار و ۵۵۶ واحد متقاضی دریافت تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده به بانک مسکن معرفی شد که بانک تاکنون با ۱۳ هزار و ۴۶۱ واحد برای پرداخت تسهیلات قرارداد منعقد کرده است. فاضلیان مبلغ قرارداد منعقد شده از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون را ۳ هزار و ۶۰۲ میلیاردتومان برشمرد و گفت: از سال ۱۳۹۸ تا پایان مردادماه ۱۴۰۰ نیز تعداد ۲۳ هزار و ۹۵۷ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند که بانک طی این مدت با ۲۳ هزار و ۳۸۶ واحد قرارداد منعقد کرد و یکهزار و ۸۹۸ میلیاردتومان تسهیلات به این تعداد واحد در مدت اعلام شده پرداخت شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8015/8/627923/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها