در مقاومت مبارزان فلسطینی مقابل نظامیان صهیونیست 4 نفر به شهادت رسیدند

جنگ در میدان جنین


بنفشه غلامی/ مقاومت فلسطین، به وعده‌های خود برای نشان دادن سخت‌ترین واکنش‌های خود به ورود نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به جنین که این روزها تبدیل به پایگاه مقاومت جوانان شده است، عمل کرد و این منطقه در حومه رام‌الله را تبدیل به میدان جنگ کرد.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، درگیری‌ها پس از آن به وقوع پیوست که ده‌ها خودروی نظامیان رژیم صهیونیستی صبح چهارشنبه برای دستگیری شماری از مبارزان فلسطینی وارد جنین شدند. اما ورود آنان به جنین همراه شد با مقاومت شدید مبارزان فلسطینی که در نهایت این درگیری تا دیشب نیز ادامه داشت.
به گفته شاهدان عینی در جریان حمله دیروز ارتش رژیم صهیونیستی به جنین، ستون‌های دود در اطراف این اردوگاه مشاهده می‌‌شد و درگیری‌های بسیار شدیدی بین مبارزان فلسطینی و نظامیان اسرائیلی وجود داشت.  در پایان این درگیری‌ها نیز مقامات و احزاب سیاسی فلسطین با تعطیلی فروشگاه‌ها در شهرهای کرانه باختری از جمله جنین، نابلس، رام‌الله و الخلیل یک روز عزای عمومی اعلام کردند و از ساکنان این شهرها خواستند دست به اعتصاب بزنند. در جریان این درگیری‌ها 4 مبارز فلسطینی به شهادت رسیدند و بیش از 40 نفر از آنان نیز زخمی شدند. وزارت بهداشت فلسطین اسامی شهدا را احمد علونه، عابد حازم، محمد الوانه و محمد ابونعاسه اعلام کرده است. به گفته رسانه‌های محلی احمد علونه 24 ساله و افسر اطلاعاتی تشکیلات خودگردان بود. تصاویر دوربین‌های مداربسته که توسط خبرنگاران منتشر شد نیز که لحظه شهادت او را به ثبت رسانده، این ادعا را تأیید می‌‌کند. این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین که سیاست مدارا با تل‌آویو را دنبال می‌‌کند، چندی پیش در پی حمله انتحاری یکی از اعضای خود به ایست بازرسی «الجمله»، عضویت او در این تشکیلات را رد کرد. با این حال کارشناسان معتقدند، نسل جوان فتح و تشکیلات خودگردان تفکری متفاوت از نسل قدیمی دارند.
سایر شهدا که بودند
به گزارش الجزیره به نقل از منابع فلسطینی، احمد علونه، عابد حازم و محمد الوانه نیز بر اثر اصابت راکت‌های صهیونیستی به خانه پدری حازم به شهادت رسیدند. عابد حازم برادر رعد حازم است که بهار امسال در یک عملیات انتحاری در تل‌آویو سه صهیونیست را کشت و خود نیز به دست پلیس امنیتی اسرائیل به شهادت رسید. ارتش اسرائیل پس از حمله دیروز به جنین علت این عملیات را این دو نفر عنوان کرد و مدعی شد: «این دو مظنون، در تعدادی از حملات اخیر شرکت داشتند و می‌‌خواستند به این حملات ادامه دهند.»
این اولین بار نیست که نیروهای اسرائیلی به خانه رعد حازم حمله می‌‌کنند. آنها 6 سپتامبر (15 شهریور) نیز به آپارتمانی که متعلق به رعد حازم بود حمله برده و آن را منفجر کردند که منجر به شهادت یک مبارز 29 ساله فلسطینی و زخمی شدن 16 نفر دیگر شد. ارتش رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر استراتژی خود مقابل مبارزان فلسطینی را تغییر داده و به طور مرتب خانه مبارزانی را که در عملیات علیه تل‌آویو و ارتش این رژیم مشارکت داشتند، تخریب می‌‌کند. 
اغلب این حملات در کرانه باختری و به طور خاص اردوگاه جنین و نابلس است؛ دو منطقه‌ای که به عنوان کانون جدید مبارزه‌های فلسطینیان علیه اسرائیل شناخته می‌‌شود. سازمان‌های حقوق بشری، این دست حملات را «مجازات گروهی» توصیف و محکوم کرده‌اند.
به گزارش المانیتور همین مسأله باعث شده است، تحلیلگران هشدار دهند، افزایش چشمگیر حملات اسرائیل در کرانه باختری، باعث تضعیف بیشتر تشکیلات خودگردان به عنوان نهادی فلسطینی که محبوبیت چندانی ندارد، می‌‌شود و فلسطینی‌ها هر روز بیشتر از قبل دولت محمود عباس را به همکاری امنیتی با اسرائیل محکوم می‌‌کنند. در همین ارتباط چندی پیش نبیل ابوردینه، سخنگوی عباس در بیانیه‌ای که از طریق خبرگزاری وفا منتشر شد، اسرائیل را متهم کرد که «با اقدامات امنیتی موازی خود سیاست تنش را دنبال می‌‌کند.» تل‌آویو نیز در پاسخ تأکید کرده است که از تشکیلات خودگردان خواسته مبارزان فلسطینی را سرکوب کند اما وقتی این نهاد در ایجاد امنیت برای اسرائیلی‌ها ناتوان است، آنها اقدامات خود را انجام می‌‌دهند.
 واکنش‌ها به حملات دیروز اسرائیل به جنین
در پی این حمله گروه‌های مختلف فلسطینی به آن واکنش نشان دادند. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، طارق سلمی سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: «مبارزان دلاور درحالی به شهادت رسیده‌اند که این اتفاق مصادف بود با سالروز حمله شارون به مسجد مبارک الاقصی در ۲۲ سال پیش. این مسأله تأکید می‌‌کند، مقاومت ملت فلسطین بدون توجه به این اتفاقات و تجاوزات همچنان ادامه دارد.»
حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در این باره تأکید کرد: «جنین به مبارزات خود ادامه خواهد داد تا اشغالگران را به طور کامل از خاک فلسطین بیرون کند.» جنبش فتح نیز در بیانیه‌ای خواستار پیشروی فلسطینی‌ها و نیروهای مقاومت آن به سمت نقاط تماس با صهیونیست‌ها در جنین و اتحاد جبهه‌های مختلف در مقابل اشغالگران صهیونیست شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8015/4/627945/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها