«ایران» دستاوردهای تیم ملی از بازی‌های دوستانه مقابل اروگوئه و سنگال را بررسی می‌کند

بازگشت روحیه تیمی و اعتماد به نفس


حامد جیرودی/ تیم ملی فوتبال کشورمان که خود را برای حضور در جام جهانی 2022 آماده می‌کند، در حالی به کارش در اردوی اتریش پایان داد که برابر اروگوئه به پیروزی یک بر صفر رسید و برابر سنگال هم به تساوی 1-1 دست یافت. اما این دو دیدار برابر کشورهای امریکای جنوبی و آفریقا با دستاوردهای مهمی برای کارلوس کی‌روش و شاگردانش همراه بود؛ مسائلی مانند شناخت وضعیت بازیکنان و بازگشت روحیه تیمی و اعتماد به نفس که می‌تواند تیم ملی را در شرایط بهتری راهی قطر کند.
بازیکنان همدل شدند
اولین دستاوردی که ایران از بازی با اروگوئه و سنگال به دست آورد، بازگشت روحیه تیمی همراه با کار گروهی نزد ملی‌پوشان بود. تیم ملی در بازی با الجزایر، تیمی از هم گسیخته بود که در نهایت کاری از پیش نبرد و 2 بر یک بازنده شد، اما فارغ از بحث‌های فراوان درباره اینکه آیا دراگان اسکوچیچ می‌توانست از لحاظ فنی روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی بنشیند یا خیر، موضوع قابل تأمل دیگر بحث دو‌دستگی و اختلافاتی بود که میان بازیکنان به وجود آمده بود و هر لحظه بر نگرانی علاقه‌مندان به تیم ملی می‌افزود. با این حال، با آمدن کی‌روش فضا آرام شد و با اینکه در اتریش هم خبرها و شایعاتی پیرامون اختلاف چند بازیکن تیم ملی شنیده می‌شد اما در زمین مسابقه تمامی بازیکنانی که به میدان می‌رفتند یکدل بودند و با تمام وجود برای ایران بازی کردند.
نه باختیم و نه از ستاره‌ها گل خوردیم
با بازگشت روحیه تیمی و همدلی، اتفاق مهم دیگری که رخ داد، این بود که تیم ملی برابر این تیم‌های پرستاره بازنده نشد. اروگوئه یکی از تیم‌های مطرح امریکای جنوبی است که با سابقه 2 قهرمانی در جام‌های جهانی 1930 و 1950 از تیم‌های خوب فوتبال جهان به شمار می‌رود؛ تیمی پرستاره که از بازیکنانی مانند لوئیس سوارز، داروین نونیز، فده والورده، رودریگو بنتانکور و رونالد آرائوخو در ترکیبش بهره می‌برد. سنگال هم به عنوان قهرمان جام ملت‌های آفریقای 2021 و تیمی که سد راه صعود مصر تحت هدایت کی‌روش به جام جهانی شده بود، برابر ایران قرار گرفت. این تیم هم بازیکنان مطرحی داشت که مهم‌ترین آنها کالیدو کولیبالی مدافع چلسی و سادیو مانه مهاجم بایرن مونیخ بودند. با این حال، تیم ملی نه دروازه‌اش توسط سوارز و نونیز باز شد و نه مانه برای گلزنی راه به جایی برد و تنها گل سنگال هم روی یک گل به خودی به ثمر رسید.
شجاع و کنعانی درخشیدند
شاید بسیاری یکی از عوامل اصلی باز نشدن دروازه تیم ملی را تاکتیک دفاعی کی‌روش عنوان کنند که در سال‌های قبل و دوره قبلی حضور مربی پرتغالی در ایران، یکی از نکات قابل اتکای کی‌روش بود. اما اتفاقی که افتاد این بود که سرمربی تیم ملی، تغییر چندانی در خط دفاعی که اسکوچیچ آن را بنا نهاده بود، بخصوص در بازی اول ایجاد نکرد. بر این اساس، در بازی با اروگوئه محمدحسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده به عنوان زوج خط دفاعی به میدان رفتند و بازی خوبی را از خود به نمایش گذاشتند. بخصوص خلیل‌زاده که در بازی با اروگوئه نمایشی دیدنی داشت و به نظر توانست اعتماد کی‌روش را جلب کند. کنعانی‌زادگان هم در بازی با سنگال در ترکیب بود و نمایش خوبی داشت اما وقتی مرتضی پورعلی گنجی به جای او به میدان آمد، جای خالی‌اش حس شد. خصوصاً اینکه پورعلی گنجی با گل به خودی دروازه را باز کرد. این نشان داد که کار خط دفاع تیم ملی در غیاب شجاع و کنعانی سخت خواهد بود.
محرمی نمره قبولی گرفت
با بازگشت کی‌روش، یکی از بازیکنانی که دوباره به تیم ملی دعوت شد، رامین رضاییان بود. اما این بازیکن نتوانست ویزای سفر به اتریش را دریافت کند تا در هر دو بازی، صادق محرمی در پست دفاع راست بازی کند. این بازیکن دیناموزاگرب هم که با بازی مقابل چلسی و میلان در لیگ قهرمانان اروپا، اعتماد به نفس خوبی پیدا کرده، در هر دو بازی برابر اروگوئه و سنگال یکی از خوب‌های تیم ملی بود و توانست نظر بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کند. دیگر بازیکن این پست، صالح حردانی بود که فرصت بازی پیدا نکرد. با این حال و با درخشش محرمی، به نظر می‌رسد کار رضاییان برای حضور در ترکیب اصلی سخت باشد.
اتفاق‌های غیرمنتظره دفاع چپ
یکی از بازیکنان اصلی ایران در بازی با اروگوئه، ابوالفضل جلالی بود. او در حالی در پست دفاع چپ به میدان رفت که کمتر کسی تصور فیکس بازی کردن او را داشت، اما این بازیکن جوان به میدان رفت و نمایش تقریباً خوبی هم داشت. در بازی با سنگال، کی‌روش تغییر روش داد و از احسان حاج‌صفی در دفاع چپ بهره برد. کاپیتان تیم ملی که در بازی با اروگوئه هافبک دفاعی بود و نمایشی معمولی داشت، در بازی با سنگال و در دفاع چپ شرایط بهتری پیدا کرد و بخصوص در نیمه دوم یکی از بهترین بازی‌های چند وقت اخیرش را ارائه داد که منجر به پاس گل او به سردار آزمون شد. دیگر مدافع چپ ایران در این اردو، میلاد محمدی بود که فرصت بازی پیدا نکرد.
مصدومیت بیرو و درخشش حسینی
علیرضا بیرانوند یکی از بازیکنانی بود که پیش از سفر به اتریش و در جریان تمرین تیم ملی از ناحیه کمر احساس درد کرد. با این حال، او در بازی با اروگوئه در ترکیب اصلی بود اما در دقیقه 62 دچار کمردرد شد و جای خود را به امیرعابدزاده داد. در این شرایط و در بازی با سنگال، کی‌روش تصمیم گرفت تا از سیدحسین حسینی درون دروازه استفاده کند. این بازیکن هم از فرصتی که نصیبش شد، نهایت بهره را برد و با سیوها و واکنش‌هایش بازی بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشت تا نظر بسیاری را به خود جلب کند. پیام نیازمند دیگر گلر تیم ملی در این اردو بود که فرصت بازی پیدا نکرد.
گلزنی مهاجمان اصلی
در بازی با اروگوئه کی‌روش تصمیم گرفت تا از آزمون در ترکیب اصلی استفاده کند و مهدی طارمی نیمکت‌نشین باشد. سردار در این بازی موفق نبود و در نیمه دوم جایش را به طارمی داد و این مهاجم فرصت‌طلب هم در یکی از معدود موقعیت‌های ایران دروازه اروگوئه را باز کرد. در بازی با سنگال، ماجرا برعکس شد و این طارمی بود که فیکس بازی کرد و بازی جالبی هم ارائه نداد اما وقتی آزمون به جای او در نیمه دوم به میدان آمد، توانست چند دقیقه پس از ورود به زمین، گل تساوی ایران را بزند و مؤثر باشد. با نگاهی به سیستم تیم ملی در این بازی که 1-3-2-4 بود، به نظر می‌رسد کی‌روش می‌خواهد از تک مهاجم استفاده کند و شاید در این صورت طارمی و آزمون کنار هم قرار نگیرند، اما نکته مهم این بود که هر دو مهاجم اصلی ایران گلزنی کردند. ضمن اینکه کریم انصاری‌فرد هم با پاس گل به طارمی برابر اروگوئه مؤثر بود.
تغییرات در میانه میدان
در میانه میدان هم مطابق انتظار ترجیح کی‌روش از هافبک‌های دفاعی است؛ جایی که سعید عزت‌اللهی و حاج‌صفی در بازی اول و عزت‌اللهی و احمد نوراللهی در بازی دوم به میدان رفتند. در بخش وینگر‌ها هم کی‌روش از مهدی ترابی و علیرضا جهانبخش در بازی اول بهره برد و در بازی دوم هم علی قلی‌زاده و انصاری‌فرد بازی کردند. همچنین هافبک هجومی ایران در بازی اول سامان قدوس و در بازی دوم میلاد سرلک بودند. همچنین وحید امیری هم فرصت بازی بعد از 4 ماه و نیم مصدومیت را پیدا کرد. با این حال، قدوس و جهانبخش که در نیمه دوم بازی با سنگال به میدان آمدند، شرایط را به سود تیم ملی تغییر دادند و حالا باید دید سرمربی تیم ملی به چه ترکیبی برای میانه زمین می‌رسد.

بازتاب
خبرنگار دویچه وله: شکست دادن تیم‌ کی‌روش بسیار دشوار است
 شاگردان کارلوس کی روش با یک برد و یک تساوی اردوی اتریش را به پایان رساندند و تیم ملی در این 2 بازی نشان داد که زیرنظر این مربی پرتغالی در کارهای دفاعی سازمان یافته‌تر شده است. بر همین اساس لولاد آدوویی، خبرنگار شبکه تلویزیونی «دویچه وله» آلمان که برای پوشش این بازی در ورزشگاه موشن‌ اینوِست آره‌نا حضور داشت، پس از این بازی در حساب کاربری رسمی‌اش در توئیتر نوشت: «یک جام جهانی بزرگ در انتظار هر دو تیم است. شکست دادن تیم‌های کارلوس کی‌روش بسیار دشوار است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8015/14/627947/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها