اعضای هیأت دولت به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند

پیگیری جبران خسارت به اموال عمومی از سوی عاملان و مشوقان اغتشاش


گروه سیاسی/ باوجود پایان یافتن آشوب‌ها و ناآرامی‌های اخیر پس از حضور گسترده مردم در صحنه، جلسه روز گذشته هیأت وزیران به بررسی ابعاد مختلف این مسأله اختصاص داشت. بخش‌های مختلف در دولت، هر یک از زاویه فعالیت خود به این مسأله پرداختند. وزارت اطلاعات در جلسه دیروز دولت گزارشی از عوامل پشت پرده و طراحان اغتشاش‌ها ارائه کرد و شهرداری و وزارت بهداشت هم گزارشی اولیه از میزان خسارت‌ها اعلام کردند. آنطور که سخنگوی دولت مطرح کرده است، مقرر شد دستگاه‌های اجرایی از طریق مراجع حقوقی پیگیر جبران خسارت به اموال عمومی از سوی عاملان و مشوقان این تخریب‌ها باشند. آنچه می‌خوانید، گزارشی از اظهارات و گزارش‌های برخی از اعضای هیأت دولت به مردم پس از جلسه روز گذشته هیأت دولت است.
سخنگوی دولت: 10 میلیون سفر زیارتی در ایام ماه صفر
سخنگوی دولت با اشاره گزارش‌های ارائه شده از ناآرامی‌های اخیر در جلسه روز گذشته هیأت دولت، اظهارکرد: در ایام اخیر حادثه تلخی  داشتیم و پیرو آن اقدامات سازماندهی شده‌ای با بهره‌برداری از بسترهای برخی از رسانه‌های معاند، با برنامه‌ریزی و ساماندهی قبلی صورت گرفت، اما مردم مانند همیشه بسیار زود صف خود را از آنان جدا کردند و حضور چشمگیر خود را در راهپیمایی‌ شهرهای مختلف بویژه روز جمعه به نمایش گذاشتند.
به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی اضافه کرد: در نشست هیأت وزیران، گزارش‌های متعددی درباره خسارات‌ وارده به اموال عمومی ساماندهی از سوی برخی  گروهک‌های تجزیه طلب ارائه شد و وزیر اطلاعات هم گزارشی از پشت پرده این اقدامات و حمایت مالی و سازماندهی و همکاری تنگاتنگ برخی از رسانه‌های معاند و شبکه‌های اجتماعی که به نوعی زیر ساخت‌های آن را فراهم و نقش‌آفرینی‌هایی داشتند، ارائه کرد.
وی ادامه داد: شهردار تهران، وزیر بهداشت و اقتصاد نیز گزارشی از خسارات وارده به اموال عمومی از جمله آمبولانس‌ها و بانک‌ها ارائه کردند و مقرر شد دستگاه‌های اجرایی از طریق مراجع حقوقی پیگیر جبران خسارت به اموال عمومی از سوی عاملان و مشوقان این تخریب‌ها باشند. سخنگوی دولت اظهارکرد: با جدا‌سازی مردم از صف اغتشاشگران امید است که آرامش هر چه زودتر به کسب و کار عمومی، چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی باز گردد و بتوانیم این جبران خسارت را هم از مسببان و هم عاملان و تهییج کنندگان داشته باشیم.
افزایش سقف وام مسکن ایثارگران
بهادری جهرمی در ادامه، از تصویب افزایش سقف وام مسکن ایثارگران در جلسه هیأت دولت خبر داد و گفت: با تصمیم دولت ،سقف این تسهیلات در شهرهای بزرگ و مراکز استان ۴ میلیارد ریال، سایر شهرها ۳ میلیارد ریال و در روستاها ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شد. این تسهیلات با نرخ سود تسیهلات ۴ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله به ایثارگران عزیز پرداخت می‌شود.
وی همچنین از تصویب واگذاری بخشی از سهام دولت در برخی از بانک‌ها و شرکت‌های دولتی به افراد فاقد سهام عدالت که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی کمیته امداد، بهزیستی و مجموعه ایثارگران هستند، خبر داد و افزود: سهام دولت در این بانک‌ها و شرکت‌های سودده، همچون بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس، به عنوان سهام عدالت به افراد مورد اشاره واگذار خواهد شد.
تسویه کامل دولت با گندمکاران
بهادری جهرمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از تسویه حساب کامل با گندمکاران بابت خرید تضمینی این محصول راهبردی خبر داد و گفت: وزیر جهاد کشاورزی در جلسه هیأت دولت اعلام کرد همه دیون گندمکاران به طور کامل پرداخت شد.
سخنگوی دولت ،همچنین با اشاره به اینکه یکی از موانع کسب و کار که باعث افزایش هزینه‌های آن می‌شد، الزام متصدیان واحدهای صنفی به بهره‌برداری الزامی از خدمات دفاتر خدمات سلامت بود، تصریح کرد: دولت مقرر کرد استفاده از این خدمات به صورت اختیاری باشد تا کسب و کارها بتوانند استانداردهای بهداشتی را به صورت خود اظهاری گزارش کنند که در گام نخست این مانع برداشته شد.
وزیر ارتباطات: نقش پلتفرم‌های امریکایی در سازماندهی اغتشاشات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت، در توضیح چرایی اعمال محدودیت‌ها در فضای مجازی، با بیان اینکه برخی پلتفرم‌های عمدتاً امریکایی، در این اغتشاشات نقش سازماندهی داشتند و موجب وارد آمدن خسارت زیادی به مردم شدند، گفت: ما تلاش خود را خواهیم کرد که کسب و کارها آسیب نبینند، از این رو ظرفیت‌های لازم را در پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی فراهم می‌‌کنیم تا مردم برای برقراری ارتباطات خود به مشکل برخورد نکنند. وی با اشاره به اینکه همچون کسب و کارهای فیزیکی، خساراتی هم به کسب‌وکارهای مجازی وارد شد، تأکید کرد: هزینه این خسارت‌ها بر عهده کسانی است که این اغتشاشات و آشوب‌ها را به وجود آوردند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: تشخیص اینکه این فیلترینگ دائمی است یا موقت، به عهده همان مراجعی است که به ما ابلاغ کردند. وی درباره تصمیم شورای عالی فضای مجازی مبنی بر فیلترینگ دائمی پلتفرم اینستاگرام نیز گفت: شورای عالی فضای مجازی در این مدت هیچ جلسه‌ای نداشته است. وزارت ارتباطات تنها یک رأی از ۱۳ رأی کمیته تعیین مصادیق محرمانه را در اختیار دارد که این کمیته هم در این مدت جلسه‌ای تشکیل نداده است.
محدودیت، بنا به شرایط کشور ایجاد شده است
 وی درباره آغاز طرح صیانت از فضای مجازی گفت: محدودیت، بنا به شرایط کشور ایجاد شده است و ارتباطی با طرح صیانت از کاربران فضای مجازی ندارد. زارع‌پور درباره کسب و کارهای اینترنتی آسیب‌دیده در روزهای اخیر نیز گفت: پیشنهاد من به عنوان یک کارشناس این است که کسب و کارها در فضاهایی که پایبند به قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران نیستند، سرمایه‌گذاری نکنند. هرچند که اگر مجدد باز شود، باز هم ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه 
شوند.
وی با بیان اینکه ما شبانه‌روز در حال تلاش هستیم که در فضاهای مجازی داخلی ظرفیت فنی لازم برای فعالیت را فراهم کنیم، درباره کُندی پلتفرم‌های داخلی گفت: پلتفرم‌های داخلی با حجم زیادی از درخواست‌ها مواجه شده است و از امروز افزایش کیفیت و سرعت پیام‌رسان‌های داخلی به مرور افزایش پیدا خواهد کرد و قابلیت‌های جدید به آنها افزوده خواهد شد و مردم می‌توانند براحتی از آنها استفاده کنند.
زارع پور درباره برخی زمزمه‌ها مبنی بر امکان دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره‌ای از سوی امریکا نیز گفت: اهداف آنان در فراهم کردن ماهواره‌ای برای ایران، روشن است؛ امریکایی‌ها در ۴۰ سال گذشته هیچ گاه به دنبال منافع جمهوری اسلامی ایران و مردم نبوده‌اند. آنان از هیچ اقدامی برای ضربه‌ زدن به مردم فروگذار نکرده‌اند و این اقدام هم در همین
 راستا است.
وی افزود: اگر هر اپراتور اینترنت ماهواره‌ای بر اساس قواعد بین‌المللی ماهواره‌ای بخواهد قوانین سرزمینی یک کشور را به رسمیت بشناسد، ما دستش را به گرمی می‌فشاریم. زیرا هموطنانی که در مناطق کوهستانی ساکن هستند، به اینترنت دسترسی ندارند.
معاون زنان رئیس جمهور : مصوبات جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حجاب  و عفاف 
انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز درباره برنامه‌های عفاف و حجاب توضیح داد که ۳۲ دستگاه متولی آن هستند که معاونت زنان، بخش ستادی دارد.
وی با بیان اینکه دیدگاه‌های مختلفی در بحث حجاب و عفاف و نقدهای جدی هم به اجرا داریم که امیدواریم در مصوبات بعدی مورد توجه قرار گیرد، افزود: اصل حجاب و عفاف، فرهنگی و ترویجی است. خزعلی با بیان اینکه برنامه‌های عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب می‌‌شود که هنوز این برنامه‌های جدید تکمیل نشده است، ابراز امیدواری کرد با طرح‌های جدید شرایط بهتری از لحاظ اجرا و نوع کسانی که بحث آموزشی را دنبال می‌‌کنند، فراهم شود. همچنین دستگاه‌های مخاطب و مسئول وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و این‌گونه نباشد که فقط یک دستگاه وارد شود که گاهی حتی مسئولیتش نیست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8015/7/627960/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها