اجماع گروه های مختلف عراقی برای خروج از بن بست سیاسی

عراق در آستانه تشکیل دولت


عماد هلالات/  از زمان برگزاری انتخابات اکتبر در سال 2021 تاکنون عراق نتوانسته است دولت تشکیل دهد. با وجود همه تحولات یک سال گذشته  از تسخیر پارلمان عراق توسط جریان صدر، اما به نظر می‌رسد تشکیل دولت در این کشور به مرحله نهایی خود رسیده است و بعد از نزدیک یک سال، می‌توان شاهد تشکیل دولت در عراق بود؛ گروه چهارچوب هماهنگی (شامل تمامی گروه‌ها و احزاب سیاسی شیعی) این گروه بعد از انتخابات سال 2021 شکل گرفت و از آن زمان به دنبال تشکیل دولت حداکثر ملی بود. دولتی که برآمده از همه گروه‌های سیاسی عراق است. 
در همین زمینه عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق از توافق نهایی بر سر تشکیل «ائتلاف ادارة الدولة» (ائتلاف اداره حکومت) خبر داد.  فادی الشمری در توئیتی گفت که توافق نهایی برای تشکیل ائتلاف اداره حکومت بین چهارچوب هماهنگی، دو حزب کرد (حزب دموکرات و حزب اتحادیه میهنی کردستان)، ائتلاف السیاده و جنبش بابلیون صورت گرفت. وی افزود که امیدواریم رایزنی‌ها برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری و تعیین موعد ازسرگیری فعالیت پارلمان عراق به نتیجه برسد.
چهارشنبه هفته جاری پارلمان عراق بعد از وقفه چندماهه جلسه پارلمانی خود را با حضور اکثر نمایندگان برگزار کرد. تعداد نمایندگان حاضر در جلسه پارلمانی 234 نماینده از احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف بوده است. این جلسه در حالی شکل گرفت که محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در روزهای گذشته استعفا داده بود. در همین زمینه به نقل از ارث نیوز، «عمار الحکیم» رهبر ائتلاف «عراقیون» (سه‌شنبه) در سخنانی در مجمع گفت‌و‌گوی «الرافدین» از «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق خواست تا از استعفای خود صرف نظر کند و گفت که بیشتر نمایندگان پارلمان با استعفای او مخالفت خواهند کرد.
چهارشنبه نمایندگان پارلمان استعفای محمد حلبوسی را به رأی گذاشتند و اکثریت پارلمان با استعفای وی مخالفت کردند. همچنین نائب اول پارلمان عراق در این جلسه مشخص شد. در این جلسه محمد المندلاوی به عنوان نائب اول پارلمان عراق جایگزین حاکم الزمالی از اعضای جریان صدر که پیش از این استعفا داده بود، شد. محمد المندلاوی از کردهای فیلی عراق است که به صورت مستقل وارد پارلمان شده است. این جلسه در حالی برگزار شد که طرفداران جریان صدر عراق در میدان التحریر تجمع کرده و با ایجاد تنش در بغداد به درگیری با نیروهای امنیتی پرداختند. به نظر می‌رسد جلسه چهارشنبه بعد از توافقات صورت گرفته می‌تواند در جلسات بعدی منجر به انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر باشد. گروه چهارچوب هماهنگی با تمدید نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی تحت هر شرایطی مخالف است و با توجه به توافقات صورت گرفته می‌توان شاهد تشکیل دولت در کشور عراق باشیم.
در همین زمینه سید عمار حکیم از اعضای بلند پایه گروه چهارچوب هماهنگی در مصاحبه‌ای درباره نامزدی محمد شیاع السودانی گزینه این گروه برای تصدی پست نخست‌وزیری عنوان کرد: مخالفت جریان صدر با نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای پست نخست‌وزیری تاکنون فقط در رسانه‌ها مطرح شده و به شکل رسمی اعلام نشده است. او افزود: «حاضرم به حنانه [در نجف] رفته و با مقتدی صدر دیدار کنم تا با یکدیگر به تفاهم برسیم .
حکیم گفت: «وقتی یک انسداد سیاسی رخ می‌دهد، ممکن است برای همه طرف‌ها رضایت بخش نباشد و اگر برخی از ما راضی نباشند، باید مصالحه کنیم و منافع ملی را ارجح بدانیم. به آینده نگاه کنید و از موضوعات حادی که اختلافات بین مردم همان کشور را عمیق‌تر می‌کند، چشم بپوشید.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8015/3/627975/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها