رئیس جمهور در گفت وگوی تلویزیونی با ارائه گزارشی از حضور خود در اجلاس شانگهای و مجمع عمومی سازمان ملل، درباره اتفاقات اخیر کشور با مردم صحبت کرد

تحریم و آشوب دو روی یک سکه


ادامه از صفحه یک

رئیس جمهور گفت: دراجلاس عمومی سازمان ملل ما سعی کردیم مواضع جمهوری اسلامی نسبت به آنچه مواضع بحق و مرتبط با مظلومیت و اقتدار ماست را بیان کنیم. در واقع اجتناب از سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه، ضرورت اجتناب ازاستاندارد دوگانه در مسائل حقوق بشر، تروریسم و هسته‌ای از جمله محورهای سخنان من بود. وی درادامه گفت: دراجلاس یونسکو شرکت کردم ودربیان مواضع تعلیم و تربیتی و آموزشی صحبت مختصری داشتم. سعی کردم محور مواضع جمهوری اسلامی ایران یعنی توجه به سند داخلی آموزش و پرورش را در سخنانم داشته باشم و بگویم ضمن توجه به تجربیات دنیا ما سند و مبانی و اصول داریم و درعین حال آمادگی گفت‌وگو و تعامل با صاحب‌نظران را داریم. همچنین در حاشیه اجلاس نیز با 10 نفراز سران کشورهای مختلف دیدار دو جانبه داشتم. با اتحادیه اروپا، رئیس جمهور فرانسه، سوئیس و کشورهای آسیایی، آفریقایی و امریکای لاتین نیز دیدارهایی داشتم.
رئیس جمهورهمچنین گفت: نشستی با رهبران ادیان، رسانه‌ها، مسئولین مؤسسات پژوهشی و تحقیقاتی که پشتیبان نظری سیاست خارجی امریکا هستند هم داشتم و مواضع جمهوری اسلامی ایران را بیان کردم و البته به آنها مجال دادیم که نقد کنند و بگویند که موضع ما منطقی است یا تردید دارند. حتی اشکال می‌کردند و من پاسخ می‌دادم چون من به این نشست‌ها عقیده دارم. 
جزئیات دیدار مکرون با رئیس جمهور
رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که دردیدار با رئیس جمهور فرانسه چه گذشت، گفت: در نشست با آقای مکرون مباحث هسته‌ای مطرح شد و اعلام کردیم که توافق عادلانه و خوب قابل دستیابی است و ما آمادگی برای آن داریم. نکاتی را مطرح کردیم. محور آن بود که امریکا از توافق خارج شده و اروپا عمل نکرده و ایشان قبول داشت که اروپا عمل نکرده است. ایشان گفت مواضع شما را با امریکا و اروپایی‌ها مطرح می‌کنم و به شما خبر خواهم داد. ما بر تضمین‌هایی که می‌خواهیم تأکید کردیم چون شاهد بودیم تعهدات را عمل نکردند و نباید ما دوباره این گونه گرفتار شویم. مثالی هم برای نشان دادن دنباله‌روی اروپا از امریکا زدم. گفتم در یکی از دیدارها یک فرانسوی می‌گفت عمراین ساختمانی که من در فرانسه دارم ازعمرامریکا بیشتراست و من با استناد به همین مسأله به ایشان گفتم شما نباید از سیاست‌های امریکا پیروی کنید. 
ما در جایگاه مدعی هستیم
رئیس جمهور درخصوص موضع حقوق بشری مکرون هم گفت: ایشان به صورت کلی بحث حقوق بشر را گفت و من در پاسخ گفتم که ما در جایگاه مدعی قرار داریم. در ذات جمهوری اسلامی حقوق انسان‌ها را مورد تأکید قرار دادیم. مثال زدم از نقض حقوق بشر در اروپا و امریکا که کسی به آن اعتراض نمی‌کند و این استاندارد دوگانه باعث می‌شود کسی حرف شما را باور نکند. آیت‌الله رئیسی درخصوص دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد هم گفت ایشان معترف بود که جمهوری اسلامی ظرفیت بالایی در منطقه دارد. به ایشان گفتم سازمان ملل در نیویورک است اما نباید شما تحت تأثیرامریکا باشید. تأکید کردم که سازمان ملل باید سازمان ملل باشد نه سازمانی تحت تأثیر امریکا. 
موضوع پادمان نیز باید حل و فصل شود
آیت‌الله رئیسی درخصوص سؤالی در مورد آخرین اخبار مربوط به موضوع مذاکرات رفع تحریم نیزگفت: ما در آخرین متنی که ارائه کردیم بر تضمین تأکید کرده‌ایم. موضوع پادمان نیز باید حل و فصل شود تا آنها دوباره قطعنامه با بهانه دیگری ندهند. من به آقای مکرون هم گفتم. ایشان می‌خواست اثبات کند که آژانس سیاسی نیست. گفتم چرا به 15 بار اعلام آژانس که گزارش داد فعالیت ایران صلح‌آمیز است توجه نمی‌کنید. به ایشان گفتم چطور می‌گویید آژانس تحت تأثیر مواضع سیاسی نیست. اینها وقتی می‌روند اروپا و رژیم صهیونیستی لحن‌شان عوض می‌شود در حالی که قبلش چیز دیگری به ما می‌گفتند. رئیس جمهور گفت: مسأله سوم رفع تحریم است که مردم بتوانند از منافع آن بهره ببرند. 
رغبت تجارت با ایران
رئیس جمهور افزود: من باید به مردم عزیزمان بگویم رغبت بسیاری در شانگهای و نیویورک برای همکاری با جمهوری اسلامی وجود دارد. آن چه مشاهده کردم آن است که همه کشورها به دنبال صادرات و واردات از ایران بودند و تأکید داشتند که علی رغم فضای تحریم ما با ایران کار می‌کنیم. امروز زمینه برای کار اقتصادی زیاد است. ما باید سهم خودمان را درترانزیت و تجارت منطقه افزایش دهیم واین را دنبال می‌کنیم.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با داعش و تروریسم بود، گفت: کسی که قهرمان مبارزه با تروریسم بود به دست رئیس جمهور سابق امریکا و امریکایی‌ها به شهادت رسید، از این رو من می‌‌خواستم در این سفر بگویم امروز در حالی امریکایی‌ها به غلط مدعی حقوق بشر هستند که خودشان تشکیل دهنده داعش هستند و کسی که برای امنیت منطقه تلاش کرد به دست امریکایی‌ها به شهادت رسید، در مرحله دوم هم می‌‌خواستم پیام مظلومیت جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم سلیمانی را برسانم و تأکید کنم که خواست جدی ما محاکمه آمران و عاملان این جنایت هولناک است. 
تروریسم دولتی امریکا
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در شهادت حاج قاسم سلیمانی، یک تروریسم دولتی اتفاق افتاده است، افزود: اگر این تروریسم دولتی در دنیا رسیدگی نشود و اگر آنان به مجازات نرسند، بی عدالتی و ظلم در دنیا رواج می‌‌یابد. لذا مصرانه از مجمع عمومی و سازمان‌های بین‌المللی خواستم تلاش کنند قاتلان حاج قاسم به مجازات برسند و عدالت در این زمینه اجرا شود. 
واکنش جالب رئیس جمهور به حواشی نیویورک
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به اینکه همزمان با سخنرانی شما تجمعاتی نیز در نیویورک برگزار شد، گفت: من در جریان قرار گرفتم که فراخوان‌های زیادی انجام شد، اما این فراخوان‌ها هیچ اثری نداشت و هیچ تردیدی در ما یا در مخاطبان و همراهان ما ایجاد نکرد. وی با اشاره به اینکه پس از پایان سخنرانی، پیاده از سازمان ملل به محل اقامت رفتیم، افزود: بعضی‌ها فکر می‌‌کردند ما این کار را نکنیم یا اینکه بعضی‌ها فکر کردند ما تحت تأثیر این فراخوان‌ها باشیم، اما با این اقدام معلوم شد کارشان بی اثر است.
رئیسی با بیان اینکه جریان منافقین هر سال چنین تجمعاتی را برگزار می‌‌کردند، اضافه کرد: اما امسال اجتماعات‌شان از همه سال‌ها بسیار بی رمق‌تر بود و گزارش‌ها از اجتماعات نشان داد که این بار خیلی بی حال و بی‌رمق و بدون انگیزه بودند و کسانی هم که آمده بودند هم با وعده و وعیدها به صحنه آمده بودند.
توانستیم به همه اهداف دست یابیم
رئیس جمهور با اشاره به اینکه هیأت جمهوری اسلامی ایران در این سفر توانست به همه اهداف خود دست یابد، ادامه داد: در سخنرانی، ارتباط دوجانبه با سران کشورها و نیز در ارتباط با ایرانیان مقیم امریکا، توانستیم به همه اهداف دست یابیم. تلاش‌های زیادی کردند تا پیام ما به مخاطبان و دنیا مخابره نشود، اما  علی‌رغم این تلاش‌ها این کار انجام شد و توانستیم پیام مظلومیت و اقتدار جمهوری اسلامی و آمادگی همکاری با کشورهای دنیا را به همه اعلام کنیم و سران کشورها نیز که از قاره‌های مختلف بودند نیز مشتاقانه با ایران اعلام همکاری می‌‌کردند.
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به اینکه در نشست با خبرنگاران خارجی و کارشناسان سیاسی و اندیشکده‌ها چه نکاتی مطرح می‌‌شد، تصریح کرد: یک دسته سؤالات درباره حوزه هسته‌ای بود، سؤالات جدی مطرح می‌‌کردند، اما درباره اینکه چرا امریکا از برجام خارج شد یا چرا اروپا به تعهدات خود عمل نکرد، پاسخی نداشتند.
وی با اشاره به اینکه بخش دیگر سؤالات از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی باتوجه به تحریم‌ها بود، اظهار کرد: من در پاسخ گفتم بیشترین تحریم در حوزه هسته‌ای و نظامی بود، اما ما در صنایع نظامی و هسته‌ای خیلی پیشرفت کردیم و در بخش‌های دیگر کشور هم محدودیت‌ها فشار زیادی آورده اما امروز ملت ایران می‌‌تواند ادعا کند که ما فشار حداکثری امریکایی‌ها را شکست دادیم. چنانکه خود امریکا هم به این مسأله معترف است و سخنگوی وزارت خارجه امریکا رسماً اعلام کرد که این فشارها، مفتضحانه شکست خورده است. 
پیشرفت ایران، دلیل توطئه‌هاست
آیت‌الله رئیسی با بیان خاطره‌ای از دیدار ایرانیان مقیم امریکا، اظهار کرد: یک خانم پزشک از شیراز، با تکیه بر آمارهای بانک جهانی، پیشرفت‌های جمهوری اسلامی را با پیشرفت‌های کشورهای اروپایی مقایسه می‌‌کرد که در همه شاخص‌ها حکایت از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران می‌‌کرد که علی رغم تحریم‌ها به دست آمده است. وی با بیان اینکه امروز کسی منکر پیشرفت‌های جمهوری اسلامی نیست، اضافه کرد: اصلاً دلیل توطئه علیه ما این است که می‌‌بینند علی رغم تحریم‌ها در حوزه‌های اقتصادی دچار توقف و ایستایی نشدیم و جمهوری اسلامی ایران حرکت خود را مقتدرانه دنبال می‌‌کند. رئیسی تأکید کرد: امروز غرب این را فهمیده است. البته هرچند تحریم‌ها زحمت‌هایی برای کشور ایجاد کرده، اما کشور متوقف نشده است. ضمن اینکه ما مذاکرات را دنبال می‌‌کنیم تا توافق خوب و عادلانه داشته باشیم، اما زندگی مردم را متوقف به آن نمی‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه در 120 یا 130 دیداری که با سران کشورها بعد از ریاست جمهوری داشته، همه به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران اشاره و اذعان کرده‌اند، گفت: در هر نشست این اعتراف را می‌‌بینیم که جمهوری اسلامی علی رغم تحریم‌ها پیشرفت کرده است، اتفاقاً توطئه‌ها برای این است که کشور را متوقف کنند، چون دیدند ما به رغم مشکلات پیشرفت‌های زیادی داشتیم. 
مهسا امینی
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه در سفر به سمرقند برای شرکت در اجلاس سران شانگهای، برای نخستین بار خبر مربوط به خانم مهسا امینی منتشر شد و آن را دریافت کرد، گفت: همان جا با مسئولان تماس گرفتم، از جمله وزیر کشور و دیگر بخش‌ها و گفتم با حساسیت موضوع را دنبال کنید، به نحوی که مشکلی ایجاد نکند و مسئولان نیز این مسأله را پیگیری کردند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بازگشت از سفر به سمرقند آمدم، خبر فوت ایشان را دادند، اضافه کرد: پس از آن من با خانواده ایشان تماس گرفتم و به خانواده ایشان ابراز و اعلام همدردی کرده و گفتم که این خبر نه برای من، بلکه برای هر ایرانی، دردناک است، زیرا ایران ما خانواده محور است و عاطفه در بین خانواده‌های ایرانی و مردم ما امر محوری است.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه بعد از انتشار خبر فوت این خانم، همه متأثر شدند و کسی نیست که متأثر نشود یا نشده باشد، اظهار کرد: بنده هم متأثر شدم و به خانواده ایشان گفتم من این موضوع را دنبال می‌‌کنم و اگر قصور یا تقصیری بوده حتماً پیگیری می‌‌شود. هم پدر این خانم و هم برادرشان که عموی این خانم است، ابراز محبت کردند؛ به من و گفتند این تماس قوت قلبی شد و بعداً هم اظهار نظر کردند که قول فلانی (رئیس جمهور) باعث شده مطمئن شویم این موضوع پیگیری می‌شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه در بخش‌های مختلفی در دولت و نمایندگان مجلس هم این مسأله را بررسی کردند و همچنان این پیگیری در حال انجام شدن است، افزود: مسأله فوت این خانم همه را متأثر کرد، اما آنچه که وظیفه ما است، نه به عنوان اینکه کسی مطالبه کند، بلکه وظیفه مدیریتی ما در دولت و وظیفه انسانی ما است، این است که مسأله حتماً پیگیری شود و حتماً  پیگیری نیز خواهد شد و به عنوان یک مسئول، همان طور که به خانواده ایشان گفتم، اصل ما در این مسأله، هم شفافیت و هم اجرای عدالت است. رئیسی گفت: پزشکی قانونی که یک سازمان حرفه‌ای است این مسأله را دنبال می‌‌کند، ما منتظر می‌‌مانیم تا پزشکی قانونی نظر قطعی خود را دنبال کند.
تأثری که خیلی‌ها پیدا کردند حق است
رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا شما گزارشی درخصوص بررسی‌های پرونده مرحومه امینی دریافت کرده‌اید، گفت: گزارشات مقدماتی را مسئولین این مسأله داده‌اند اما گزارش نهایی را پزشکی قانونی و دستگاه قضایی باید بدهد اما من هم دنبال خواهم کرد تا نتیجه مشخص شود. پزشکی قانونی گفته ظرف چند روز آینده نظر نهایی را اعلام می‌کند. ما پیگیر هستیم و تأثری که خیلی‌ها پیدا کردند حق است. آیت‌الله رئیسی با اشاره به انتقادات به شیوه اجرای قانون نیز گفت: پیشنهادات و انتقادات و نظراتی نسبت به روش اجرای قانون و یا یک تصمیم مطرح می‌شود و نباید ازآن وحشت داشت. اشکالی ندارد که بخش‌ها و افرادی نظرات مختلف داشته باشند. مسئولان بخش‌های مختلف باید به دیدگاه‌های مختلف توجه داشته باشند. البته این روش 15 سال است که دارد پیاده می‌شود اشکالی ندارد که از دیدگاه‌ها کمک گرفته شود که کار با نظرات اصلاحی صورت بگیرد. 
پیشنهاد رئیسی برای مراکز نقد و گفت‌وگو
رئیس جمهور با اشاره به اینکه یک زمانی رهبری از کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی سخن گفتند ادامه داد: چه اشکالی دارد که برای گفت‌وگو، نقد و حتی اعتراض به یک تصمیم، مراکزی برای گفت‌وگو، نقد و اعتراض باشد؟ این اقدام در سلامت و ارتقای کار نقش جدی دارد. شنیدن نقد و اعتراض نسبت به یک اقدام می‌تواند کمک کننده باشد. پس نکته دوم این است که انجام گفت‌وگو و نقد را باید زمینه‌ای برای اصلاح استفاده کرد.
آیت‌الله رئیسی درخصوص حد فاصل اعتراض و اغتشاش هم ادامه داد: اعتراض باید شنیده شود تا امور اصلاح شود اما اغتشاش، بهم ریختن امنیت کشور، هرج و مرج، تعرض به جان و مال و کسب و کار مردم و اختلال در زندگی در هیچ جای عالم قابل قبول نیست. 
خط قرمز ما تعدی به جان و مال مردم است
رئیس جمهور با اشاره به اقدامات ضدامنیتی در آشوب‌ها هم گفت: نیروهای نظامی و انتظامی شیرین‌ترین سرمایه خود یعنی جان را کف دست گذاشته اند برای حمایت از جان مردم در مقابله با تبهکاران و قاچاق و ... اینها جزو مردم و حافظ جان و مال مردم هستند. مردم تعدی به اینها را تحمل نمی‌کنند. خط قرمز ما تعدی به جان و مال مردم است. نمی‌شود اجازه داد عده‌ای با اغتشاش امنیت را مختل کنند و مردم اجازه این کار را نمی‌دهند.
رئیس جمهور با بیان این سؤال که چه کسانی به اغتشاشات دامن می‌زنند، گفت: کسانی که کودکان بومی را زنده به گور کرده‌اند می‌گویند به خیابان بروید. کشوری که در 17 هفته 81 زن توسط پلیس آن کشته شده و هیچ کارشناسی نگفت چرا این گونه شد می‌گوید به خیابان بیایید و اغتشاش کنید. در امریکا هر سال بیش از هزارنفر به دست پلیس کشته می‌شود اینها مدعی حقوق بشر هستند و اینها دعوت می‌کنند و تحریک می‌کنند تا امنیت مردم را به خطر بیندازند. ببینید رسانه‌هایشان رسماً دارند چگونگی ساخت مواد منفجره را تعلیم می‌دهند. اینها 43 سال دارند با ایران مقابله می‌کنند و چهار دهه است که می‌گویند جمهوری اسلامی رفتنی است. الان ما حرف اول را در منطقه می‌زنیم و در جایگاه اقتدار هستیم اما آنها که این وعده‌ها را می‌دادند کجا هستند؟ 
تحریم و آشوب،  دو روی یک سکه
رئیس جمهور با بیان آنکه تحریم و آشوب و همچنین نفاق و آشوب دو روی یک سکه است گفت: نمی‌شود مسأله فوت مرحومه امینی را که دارد پیگیری می‌شود بهانه برای اغتشاش قرار داد. بنده خودم این احساس مسئولیت را داشته‌ام. اغتشاش خط قرمز است.
رئیسی در تقدیر از مردم که نسبت به این قضیه، ضدانقلاب و معاندین را ناکام گذاشتند، گفت: دشمنان می‌خواستند در کشور بلوا ایجاد کنند. هر روز یک چیزی را دشمن بهانه می‌کند. کشوری که سلاح شیمیایی را در اختیار صدام گذاشت رسانه در اختیار اغتشاش گذاشته است و می‌خواهند مردم را تحریک کنند اما مردم می‌شناسند که آنها صدام را هشت سال مسلط کردند تا به مردم ما ستم کنند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه خطاب به مردم گفت: مسأله خانم مرحومه امینی همه را متأثر کرد و همه با هر نگاهی دنبال پیگیری عادلانه هستیم. همه ایران متفق است هرگونه آشوب منجر به سلب امنیت و تعدی به جان مردم می‌شود. دشمنان انقلاب می‌خواهند سوء استفاده کنند و اهداف خود را دنبال کنند. همه دراین مسأله اتفاق نظر دارند و باید به آن توجه شود. امروز ملت ما می‌داند که دشمن سعادت ملت ایران را نمی‌خواهد .بلوا و نا امنی می‌خواهد پس وظیفه داریم خوب مسائل را بشناسیم. دشمن می‌خواهد ارتقای علم و تولید نباشد و کشورمان متوقف شود. اما ما رونق تولید می‌خواهیم. همه اساتید و دانشجویان و فعالان اقتصادی بدانند با نشاط در حوزه‌های کاری حضور پیدا کردن و کشور را به پیش بردن خلاف رأی دشمن است. این به معنای عدم توجه به مسائل دیگر نیست. مسائل مختلف و نقدها را باید شنید و  آستانه تحمل را باید بالا برد. 
برخورد قاطع با آشوبگران
آیت‌الله رئیسی درخصوص کسانی که به جان و مال مردم صدمه زدند تأکید کرد که آنها باید به عدالت سپرده شوند. آیت‌الله رئیسی ادامه داد چه باکسانی که مردم را تحریک کردند و آنها را به اغتشاش دعوت کردند و چه با کسانی که به جان و مال مردم صدمه زدند باید به صورت قاطع برخورد شود. چرا که در دل زن و بچه مردم ایجاد وحشت کردن جرم است و باید مورد برخورد قرار بگیرد.
رئیس دولت همچنین به دشمنان ملت ایران گوشزد کرد که امروز به برکت نام امام حسین (ع)و خون شهدا انقلاب اسلامی ریشه محکمی دارد و این اقدامات نمی‌تواند حرکت ملت ایران را متزلزل نماید.
راه کاملاً باز است تا روش‌ها را مورد بررسی قرار دهند
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه در هر موضوعی، در محافل علمی، پژوهشی و تحقیقاتی یا مراکز سیاسی، بحث تصمیم‌گیری یا عدم تصمیم‌گیری کامل امکانپذیر است و می‌‌توان درباره آنها بحث کرد، اظهار کرد: اینکه مخالف و موافق نظر خود را بدهد ممکن است، یا اینکه در اصلاح یک روش پیشنهاد بدهند، این ممکن است و اشکالی ندارد و باید مسئولان با بالا بردن آستانه تحمل آن را بپذیرند.
وی با اشاره به اینکه من همیشه در مسئولیت‌های مختلف، گفته‌ام که  لازمه کار مسئولان این است که آستانه تحمل خود را در شنیدن سخن مخالف بالا ببرند، افزود: این امر به انسان‌ها رشد می‌‌دهد. بنابراین گفت‌وگو درباره اصلاح روش‌ها هیچ اشکالی ندارد و این بحث‌ها مورد توجه مسئولان قرار می‌‌گیرد، اینکه بحث شود تا بهترین روش برای اجرای قانون پیگیری شود، این هیچ اشکالی ندارد و راه کاملاً باز است تا روش‌ها را مورد بررسی قرار دهند.
تغییر در روش ممکن، تغییر در ارزش ناممکن
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه روش‌ها را می‌‌توان تغییر داد و آنچه غیرقابل تغییر است، ارزش‌ها است، تصریح کرد: عدالت یک ارزش است و قابل تغییر نیست، اما روش‌ها برحسب زمان و مکان و برحسب مقاطع مختلف قابل بحث است. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اما بیان کردن نظر، غیر از اغتشاش است و انتقاد و نقد، خط فاصلی با اغتشاش دارد، ادامه داد: باید راه بیان نقد و اعتراض را باز بگذاریم و دولت هم حتماً از این مسأله حمایت می‌‌کند، اینکه مراکز نقد و گفت‌وگوی آزاداندیشی  یا حتی اعتراض باشد، هیچ اشکالی ندارد، اما از آن طرف   همه باید حساس باشند تا جلوی اغتشاش گرفته شود. 
مسأله راهبردی ما حفظ انسجام و وحدت ملی است
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما امروز نیازمند وحدت و انسجام ملی هستیم، اضافه کرد: دشمن بشدت وحدت را هدف قرار داده و می‌‌خواهد اقشار مختلف را مقابل هم قرار دهد. امروز همه مردم ایران آگاهند که مسأله راهبردی ما حفظ انسجام و وحدت ملی است و نباید به دشمن اجازه داد آن را مخدوش کند. رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دشمن می‌‌خواهد هنرمند را مقابل هنرمند، رسانه را مقابل رسانه، فوتبالیست را مقابل فوتبالیست، یا دانشجو را مقابل طلبه قرار دهد، تصریح کرد: این ترفند دشمن از قدیم بوده است و می‌‌خواهند درون خانواده‌ها اختلاف ایجاد کنند یا اینکه در سازمان‌ها و اداره‌ها اختلاف ایجاد کنند.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از حضور خیره کننده و عجیب مردم در اجتماعات میلیونی، تصریح کرد: امروز انسجام ملی در دانشگاه و حوزه و مدارس و بازار برای ما مهم است و دشمن دقیقاً این وحدت و انسجام را هدف قرار داده، بعضی از کشته‌سازی‌ها در راستای بهم زدن این انسجام ملی است. 
صف معترض از صف اغتشاشگر جداست
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره فراهم کردن ظرفیت و بستری برای اعتراض قانونی و فاصله‌گذاری آن با اغتشاش‌ها، تصریح کرد: در دانشگاه، در حوزه و مراکز فرهنگی و علمی می‌‌تواند این کار صورت بگیرد، یا اینکه می‌‌تواند در دستگاه‌های اجرایی هم اتفاق بیفتد. آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: پیشنهاد من این است که با الهام از قانون اساسی و فرمایشات رهبری معظم انقلاب که بر راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی تأکید کردند، مراکزی برای گفت‌وگو و نقد و احیاناً اعتراض در مرکز و استان‌ها فعال شود، این مراکز حتماً می‌‌تواند محلی برای شنیدن نقدها و اعتراض باشد و در کنار آن صف‌شان از کسانی که می‌‌خواهند بلوا و آشوب ایجاد کنند، جدا است.
وی با اشاره به اینکه در این صورت صف معترض کاملاً از صف اغتشاشگر جدا می‌‌شود، ادامه داد: در این مراکز مردم نقد و اعتراض و حرف خود را مطرح می‌‌کنند و این امر اجازه نمی‌دهد تا مسائل در فضای آلوده جنجالی مطرح شود.
رئیسی با بیان اینکه طرح این مسأله، یعنی راه‌اندازی این مراکز نقد و اعتراض، مربوط به هیجانی شدن فضا نیست و از گذشته این بحث مدنظر بوده است، تأکید کرد: باورم این است که این کار می‌‌تواند به ثباث و آرامش کشور کمک کند. 
توجه به مسائل کشور
آیت‌الله رئیسی در بخش پایانی سخنان خود، تصریح کرد: متن کارهای دولت توجه و حل مسائل مردم است، همه این سفرها برای فعال شدن حوزه‌های تجاری و اقتصادی کشور است. وی با بیان اینکه حل و رفع مشکلات مردم از مسائل محوری ما در دولت است و شب و روز به این مسأله توجه داریم، اضافه کرد: مسأله آب و شبکه آبرسانی در همدان و خوزستان و یزد و رفع مشکل تنش‌های آبی با جدیت دنبال می‌‌شود. در حوزه انرژی و نفت و گاز بهره‌برداری بهینه از  ذخایر مشترک به صورت جدی دنبال می‌‌شود و به طور کلی رونق تولید از مسائل محوری است که دولت دنبال می‌‌کند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمارهای ایجاد اشتغال در برخی از استان‌ها بسیار خوشحال کننده است، افزود: صدها واحد تولیدی نیمه فعال و تعطیل به چرخه تولید باز گشتند و همه این‌ها برای این است که فضای کشور، امروز فضای کار و تلاش و تولید است، دشمن هم این را می‌‌بینید و به همین دلیل فتنه‌گری می‌‌کند تا کشور را دچار اختلال کند که این اتفاق نخواهد افتاد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه استقلال کشور در حوزه‌های مختلف تأمین شده، اظهار کرد: امروز دشمن ناامید شده و در این زمینه، هر کاری، سخنی و قلمی در جهت ایجاد امید در دل مردم حرکت کند، در جهت راهبرد انقلاب و نظام و جمهوری اسلامی است، اما اگر هرکس که دانسته یا ندانسته در جهت یأس مردم کاری کند، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است. وی گفت: امروز کشور ما در عرصه‌های مختلف نشان داد دشمن را ناکام گذاشته و علی رغم خواست دشمن ما به اهداف عالیه خود خواهیم رسید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8015/2/627982/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها