بی‌اعتمادی امریکایی‌ها به ثبات اقتصادی، آنان را مجبور به تغییر روند زندگی کرده است

از سبد خالی خانوارها تا صندوق‌های خالی رأی


زهره صفاری/ پژوهش‌ها نشان می‌دهد با افزایش تورم و بی‌ثباتی اقتصادی در امریکا، مردم این کشور بویژه جوانان آن، نه تنها امیدشان به آینده را از دست داده‌اند که قدرت خرید قریب به یک چهارم آنها به دلیل کمبود درآمد، به‌شدت پایین آمده و برای گذران زندگی چاره‌ای جز سبک کردن سبد غذایی‌شان نیافته‌اند. این شرایط آن هم در چند هفته مانده تا انتخابات میاندوره‌ای زنگ خطر را در کاخ سفید به صدا درآورده است و منابع نزدیک به دولت مدعی هستند حتی حلقه نزدیکان جو بایدن نیز خوشبینی سابق نسبت به یکدست شدن قدرت در انتخابات پیش روی کنگره را از دست داده‌اند.
به گزارش سایت نیشن واید، نتایج تحقیقات مؤسسه «ریتایرمنت» حاکی از آن است که مردم امریکا در مسیر مهار تورم فزاینده با بحران غذا و بهداشت بشدت دست به گریبان هستند و حتی درصد زیادی از جامعه برای کنترل شرایط زندگی مجبور به استفاده از پس‌انداز بازنشستگی‌شان شده‌اند. در حدود 12 ماه گذشته از هر 5 خانوار امریکایی، دو خانواده(17 درصد) زیر پوشش بانک غذا قرار داشتند و همین تعداد نیز با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی، از خرید غذاهای سالم و ارگانیک سرباز زده و به غذاهای ارزان‌تر روی آورده‌اند. در همین حال از هر 5 امریکایی یک نفر(18 درصد) وعده غذایی شان را کاهش داده‌اند یا سبزیجاتی را که قیمت بالاتری دارند، از سبد غذایی شان حذف کرده‌اند. از سوی دیگر علاوه بر افزایش ناامنی غذایی در این کشور، امریکایی‌ها برای پرداخت هزینه‌های درمانی شان نیز با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند. آمارها نشان می‌دهد، در 12 ماه گذشته حدود 14 درصد امریکایی‌ها در نتیجه رشد تورم، از مراجعه به پزشک متخصص صرفنظر کرده و 10 درصد قادر به گرفتن دارو نیز نیستند. در این میان بالای 20 درصد از افرادی که نیاز به خدمات روان درمانی داشتند نیز درمانشان را لغو کرده یا به تعویق انداخته‌اند. کریستی رودریگز، معاون مؤسسه «ریتایرمنت» معتقد است: «افزایش هزینه‌های بهداشتی و مواد اولیه حیاتی، مردم امریکا را در تنگنای سخت انتخاب میان سلامت ماندن و زندگی خوب بشدت گرفتار کرده است.»
ناامیدی از آینده
نکته قابل تأمل در این پژوهش آن است که با افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های زندگی که همزمان با بحران‌های انرژی و آب و هوایی، کاخ سفید را نیز مانند بسیاری از نقاط جهان با مشکلات بزرگی دست به گریبان کرده است، از هر 10 امریکایی یک نفر امید به آینده و بهبود شرایط اقتصادی را از دست داده و حتی بسیاری برنامه‌های بازنشستگی‌شان را نیز تغییر داده‌اند. در این میان 72 درصد از بزرگسالان نیز با توجه به ناتوانی در تأمین هزینه‌های غذایی و بهداشتی، امیدی به سلامت ماندن در دوران بازنشستگی ندارند.
بنا بر نتایج تحقیقات سایت گالوپ، در برهه فعلی امریکایی‌ها نسبت به هر زمان دیگری در سه دهه گذشته معتقدند، جوانان شانس بالایی برای بهتر زندگی کردن و موفقیت در آینده نسبت به والدینشان ندارند و بنا بر آخرین آمارها تنها 42 درصد خانوارها امید نسبی به بهبود شرایط دارند.
دموکرات‌ها نیز دیگر خوشبین نیستند
نظرسنجی‌های اخیر در امریکا نشان می‌دهد دموکرات‌ها که تا چندی قبل پیروزی در انتخابات میاندوره‌ای کنگره را برای خود مسجل می‌دانستند، در شرایط فعلی جامعه که بی‌ثباتی اقتصادی، تورم فزاینده و افزایش بی‌اعتمادی به دولت در آن پررنگ شده است، میدان رقابت میاندوره‌ای را به رقیب واگذار شده می‌دانند. در این میان شمار زیادی از اعضای مجلس نمایندگان امریکا که تا اوایل امسال نیز پیش‌بینی پیروزی دموکرات‌ها را داشتند با تغییر موضعی آشکار به سمت جمهوریخواهان متمایل شده‌اند.
اما تحقق این شرایط به هیچ وجه برای جو بایدن و دولتش در دو سال آینده خوشایند نخواهد بود، چرا که رئیس جمهور و همراهانش به خوبی می‌دانند اگر جمهوریخواهان قدرت را در کنگره در دست بگیرند، بسیاری از لوایح و طرح‌هایی را که جو بایدن برای تثبیت قدرت دموکرات‌ها در کاخ سفید در نظر دارد، متوقف کرده و حتی با ایجاد اصلاحاتی در سقف بدهی‌ها، مشکلات دولت امریکا را، آن هم در اوج بحران اقتصادی جهان چند برابر خواهند کرد. موضوع دیگری که به نوشته رویترز، حزب دموکرات و بیشتر از همه جو بایدن را نگران کرده است، به جریان افتادن دوباره پرونده پسر بایدن از سوی جمهوریخواهان است که می‌تواند دولت را در دو سال بعدی با چالش‌ها و حواشی روبه‌رو کند. این پیش‌بینی‌های دموکرات‌ها چندان دور از ذهن هم نیست، چراکه به تازگی جمهوریخواهان نیز علت اصلی بحران تورم فزاینده را ولخرجی‌های بیش از حد دولت جو بایدن در دو سال گذشته می‌دانند. با همه این اوصاف برخی از دموکرات‌ها که درصدشان بالا نیست، همچنان شانس برابر برای هر دو حزب قائل هستند و به رغم خوب نبودن اوضاع برای دموکرات‌ها، شانس پیروزی آنها در انتخابات میاندوره‌ای را 50-50 می‌دانند. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8037/4/631224/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها