رشد بخش صنعت با 1/5 درصد در بهار امسال از رشد کل اقتصاد سبقت گرفت

مجلس ترمز شتاب صنعت را می کشد‌؟


گروه اقتصادی/ تغییر و تحول در صنعت کشور از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد. بخش قابل‌توجهی از صنایع کشور در دولت گذشته به سمت تعطیلی و کاهش تولید رفته بودند و در این میان کارشناسان امیدواری به افزایش تولید نداشتند و حتی بیم آن می‌رفت که ایران در کالاهایی که توانایی تولید دارد به واردکننده تبدیل شود، اما تغییر رویکرد و استراتژی وزارت صمت در دولت سیزدهم باعث شد اکثر بنگاه‌های صنعتی احیا شوند. بر اساس آخرین آمارها، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون 2 هزار و 86 واحد صنعتی کوچک به خانواده تولید کشور برگشته‌اند.
صنعت خودرو درجاده رشد
از سویی کالاهای منتخب صنعتی که در دولت گذشته دوره افول خود را پشت‌سر می‌گذاشتند از نیمه دوم سال گذشته به سمت مثبت شدن حرکت کردند و حتی برخی از محصولات صنعتی به رشدی غیرقابل تصور دست یافتند. از جمله صنایعی که در دولت سیزدهم رشد و پیشرفت آن محسوس است، می‌توان به تولید انواع سواری اشاره کرد. در 5 ماهه ابتدای سال 1400 حدود 349 هزار دستگاه خودرو تولید شده بود که بخش قابل‌توجهی از آنها (حدود 60 درصد) خودروی ناقص بود که روانه پارکینگ خودروساز‌ان شد اما در 5 ماهه ابتدای سال‌جاری 370 هزار دستگاه خودروی کامل که آماده تحویل به مردم بود، تولید شد که همین امر رشد 5.7 درصدی تولید را نشان می‌دهد. این در حالی است که در همین مدت، خودروسازان تعداد قابل‌توجهی از خودروهایی که در پارکینگ‌ها خاک می‌خورد را تکمیل و روانه بازار کردند. بدین‌جهت در تولید خودروی کامل رشد 288 درصدی به دست آمده است. 
رشد 8 درصدی تولید فولاد
در محصولات فولادی هم رشد 8 درصدی تولید نسبت به 5 ماهه ابتدای سال گذشته ثبت شده است. فولادی‌ها نیز رشد حدود 10 درصدی را در مدت عنوان شده کسب کردند. کاشی و سرامیک هم از جمله محصولات صنعتی است که در 5 ماهه سال‌جاری رشد 2.6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دست آورده است. در جدول پیش‌رو به بخشی از محصولات صنعتی که در دوره سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت مثبت شده‌اند، اشاره شده است.
ثبت بالاترین رشد دربخش صنعت
کاری که دولت گذشته با صنعت، معدن و تجارت کشور کرد، باعث شد این بخش بیش از 8 سال عقب بیفتد، لذا هر وزیری که از نمایندگان مجلس رأی اعتماد می‌گرفت و به خیابان سمیه راه می‌یافت با انواع و اقسام چالش‌ها مواجه می‌شد که شاید حل آن بیش از دو سال زمان می‌برد، اما وزیر صمت به جهت آنکه در گذشته در  این وزارتخانه بود، توانست با همراهی معاونان و بدنه کارشناسی خود از مشکلات عبور کند.
بر این اساس در حال حاضر صنعت بالاترین رشد را در یک سال گذشته داشته، تورم محصولات صنعتی و معدنی مدیریت شده و رانت و فساد هم با هوشمند‌سازی فرایندها تقریباً حذف شده است و به نوعی می‌توان گفت فاطمی‌امین، صنعت کشور را زنده کرد.
جهش صادرات
اگر سال گذشته صادرات کشور نسبت به سال 1399 رشد 41 درصدی داشته و در سال‌جاری نیز روند صادرات کالا در پنج ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 21.3 درصدی داشته و به لحاظ ارزشی به 20 میلیارد و 924 میلیون دلار رسیده دلیل بر آن است که به تولید و تولیدکننده کشور توجه مضاعف شده است. اگر حجم تولیدات داخلی افزایش پیدا نکرده بود و همچنین تولیدکنندگان به آینده اقتصادی و صنعتی ایران خوشبین نبودند، قطعاً چنین ارقام صادراتی ثبت نمی‌شد. از سویی گزارش تشکل‌های بخش خصوصی همچون اتاق بازرگانی نشان می‌دهد تولیدکنندگان نسبت به آینده نگاه مثبتی دارند. بر این اساس نباید فراموش کرد در دولت گذشته موجی از ناامیدی در بین تولیدکنندگان بود.
در حال حاضر بیش از 100 پروژه مهم در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اجرا است که با تکمیل آنها تحول بزرگی را شاهد خواهیم بود و می‌توان گفت با تحقق پروژه‌های تعریف شده، محیط کسب‌وکار برای فعالان اقتصادی تغییر قابل‌ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد. از طرفی شاهد سیگنال‌های مثبت در بورس نیز هستیم، در حالی که در دولت گذشته بورس قرمزپوش بود و در این روزها صنایع توانسته‌اند رنگ سبز را به شاخص‌های بورس برگردانند. شاخص تولید شرکت‌های بورسی که بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند، از خرداد تا شهریورماه سال‌جاری به ترتیب با 2.5، 5.8، 6.7 و 6.5 درصد رشد در مقایسه با دوره مشابه همراه بوده است. رشد بالای 6 درصد در مرداد و شهریور‌ماه طی یک سال اخیر و این استمرار رشد طی چند سال اخیر کم‌نظیر بوده است.
در نهایت ضرورت دارد به گزارش مرکز آمار ایران هم توجه کرد. بر اساس گزارش این مرکز، بخش صنعت در سه ماهه ابتدای سال‌جاری 5.1 درصد رشد داشته که بیشتر از نرخ رشد کل اقتصاد (3.4 درصد) بوده است. برآوردهای کارشناسی نیز حاکی از این است که نرخ رشد بخش صنعت در سه ماهه دوم  با رشد مطلوبی همراه خواهد بود.
منتقدان وزارت صمت و همچنین وزیر صمت باید بدانند حل‌وفصل مشکلات این حوزه که حداقل طی 8 سال پدید آمده است در مدت یک سال و آن هم با شدیدترین تحریم‌ها، شدنی نیست، اما با وجود تمام فشارها و مشکلات پیش‌روی صنعت، معدن و تجارت، این حوزه به پیشرفت‌های محسوسی دست یافته است که به بخشی از آن اشاره شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8037/8/631233/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها