مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به احداث بندر خلیج فارس خبر داد

افزایش سهم ایران از تجارت کانتینری دنیا


گروه اقتصادی/ رشد و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل برای رشد تجارت و ترانزیت در کشور در دستور کار قرار گرفته است. بنادر به عنوان مراکز اصلی انتقال بار، مهم‌ترین نقش را در تجارت کشورها ایفا می‌کنند. بنادر شمالی و جنوبی در ایران نیز همین اهمیت را در اقتصاد و بویژه در برنامه توسعه راهبردی مرودات منطقه‌ای و جهانی در کشور دارند. بندر امام خمینی(ره) در تجارت کشور بخصوص در نقل و انتقال کالاهای اساسی نقش ویژه‌ای دارد. توسعه این بندر برای دستیابی به اهداف تجاری و ترازیتی وارد مرحله تازه‌ای شده است. در این خصوص بهروز آقایی، مدیرکل بنادر خوزستان گفت: در اراضی توسعه‌ای بندر و با استفاده از شرایط طبیعی و منحصربه‌فرد خورموسی، دو موقعیت مناسب برای احداث بندری بزرگ با عرض کانال و عمق آبخور خاص، امکان‌سنجی شده است که می‌تواند محلی برای احداث «بندری بزرگ و چند منظوره خلیج فارس» باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به جایگاه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی در تجارت دریایی منطقه عنوان کرد: در جریان توسعه این بندر و احداث بندر بزرگ خلیج فارس، سهم ایران از حجم تجارت کانتینری دنیا با افزایش قابل توجهی همراه خواهد بود.
آقایی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در شمال غربی خلیج فارس واقع شده است، گفت: وجود این بندر در خوزستان، باعث شده تا این استان به دومین استان تاثیرگذار در تولید ناخالص ملی کشور تبدیل شود.
وی ادامه داد: بندر امام خمینی (ره) با دارا بودن پسکرانه 70 درصدی جمعیت و صنایع از مرکز تا غرب کشور به یکی از بنادر منحصربه‌فرد در منطقه به شمار می‌آید.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خاطرنشان کرد: صنایع موجود در پسکرانه این بندر شامل بزرگ‌ترین صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌های بزرگ نفت و گاز، میادین بزرگ استخراج نفت، کارخانه‌های بزرگ خودروسازی، صنایع استراتژیک هسته‌ای، مراکز بزرگ تولید و توزیع میوه و تره‌بار، بزرگ‌ترین مراکز تولید و پرورش آبزیان و بزرگ‌ترین مراکز پرورش و تولید فرآورده‌های دام وطیور با ظرفیت اسمی 65 میلیون تن و 11 هزار هکتار وسعت هستند.
وی به دسترسی کوتاه این بندر به مرزهای زمینی و دریایی غربی، شمال غربی و شمال کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به دسترسی زمینی به این بندر، کاهش هزینه تمام شده حمل کالا در مقایسه با سایر بنادر از جمله شهید رجایی، از ویژگی‌های مهم بندر امام خمینی (ره) در زمینه تجارت خارجی محسوب می‌شود.
آقایی برخورداری از تسهیلات و مقررات زدایی مناطق ویژه اقتصادی و همجواری با 23 پتروشیمی با عملکرد سالانه 26 میلیون تن محصول را از دیگر ویژگی‌های منطقه‌ای بندر امام خمینی (ره) عنوان کرد و افزود: دسترسی به راه‌آهن سراسری، وجود بستر لازم برای توسعه پایانه‌های تخصصی تخلیه و بارگیری انواع کالا، نشان دهنده ظرفیت و توان بالای استراتژیک در این بندر است. مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان یادآور شد: بر همین اساس، برای داشتن ضریب بالای دسترسی این بندر در شاخص‌هایی مانند موقعیت جغرافیایی و پسکرانه جمعیتی و صنعتی باید برنامه‌های بلندمدت تدوین شود.
چشم‌انداز توسعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام
آقایی با بیان اینکه در سال 1307 بندری با 6 اسکله چوبی در منتهی الیه خورموسی ساخته شد که زمینه ایجاد بندر امام خمینی (ره) گردید گفت: این بندر با سرمایه‌گذاری تدریجی هم‌اکنون 38 پست اسکله فعال دارد که در حال حاضر ضریب اشغال این اسکله‌ها بطور میانگین 75 درصد برآورد می‌شود که در برخی ترمینال‌های تخصصی نظیر ترمینال نفتی به میزان بالای 90 درصد می باشد.
وی بیان داشت: این میزان از ضریب اشغال اسکله‌های بندر امام خمینی (ره) نشان‌دهنده تکمیل ظرفیت بندر و ضرورت احداث یک بندر جدید است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان به تحولات اقتصادی در منطقه و رشد روزافزون سرمایه‌گذاری در کشورهای حوزه خلیج فارس با محوریت توسعه بنادر به ویژه در بخش حمل کانتینری کالا اشاره کرد و گفت: قطر، کویت و عراق از جمله این کشورها هستند که در زمینه توسعه بنادر به رقبایی جدی برای ایران تبدیل شده‌اند.
آقایی تأکید کرد: باید بپذیریم که حرکت به سمت توسعه ظرفیت و افزایش توان عملیاتی و لجستیکی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) و بهره گیری از شاخص‌های مهم جغرافیایی و اقتصادی آن برای کسب سهم بیشتر از بازارهای تجاری منطقه بیش از پیش ضروری است.
وی تصریح کرد: در اراضی توسعه‌ای بندر و با استفاده از شرایط طبیعی و منحصربه‌فرد خورموسی، دو موقعیت مناسب برای احداث بندری بزرگ با عرض کانال و عمق آبخور خاص ، امکان سنجی شده است که می تواند محلی برای احداث «بندری بزرگ چند منظوره خلیج فارس» باشد. مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه موقعیت‌های پیش‌بینی شده برای احداث این پروژه با آبخور بالای 35 متر، امکان پهلوگیری کشتی‌های بسیار بزرگ بویژه کشتی‌‌های بزرگ کانتینری را دارند، افزود: علاوه بر این نیز منطقه تعیین شده برای بندر جدید، از لحاظ دسترسی به بندر فعلی و شهرهای پسکرانه خود، دارای موقعیت مناسب و کاربردی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8037/9/631236/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها