۶۳ هزار تومان، نرخ جدید قیمت مصوب مرغ

وعده دولت در حمایت از تولیدکنندگان طیور محقق شد


نفیسه امامی
 خبرنگار

 
محسن شیراوند معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و برای استمرار فعالیت مرغداری‌ها، قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۶۳ هزار تومان و مرغ زنده واحدهای پرورشی ۴۴ هزار تومان افزایش یافته است. این قیمت مصوبه ستاد تنظیم بازار است که به تأیید وزارت جهاد کشاورزی هم رسیده است.
به گفته مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران مرغ گرم از دیروز چهارشنبه در میادین تره بار تهران ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود.
حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور بعد از اعلام نرخ جدید مصوب مرغ بیان کرده است: «در پی اصلاح نظام عادلانه یارانه‌ها و جراحی بزرگ اقتصادی کشور نیاز است که صنعت طیور کشور بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد، زیرا عدم توجه به این موضوع می‌تواند مشکلاتی در تولید در آینده نه چندان دور ایجاد کند و کشور را به یک کشور وابسته و واردکننده گوشت مرغ تبدیل کند.»
دولت بعد از اصلاح یارانه ها در اردیبهشت ماه سال‌جاری قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را ۴۰ هزار تومان و مرغ را ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین کرد که این افزایش قیمت مرغ با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی امری اجتناب‌ناپذیر بود. بعد از اصلاح ارز 4200 تومانی قیمت مرغ تا ماه گذشته بر همین اساس عرضه می‌شد و بیشتر خرده‌فروشان طبق نرخ مصوب آن را به دست مصرف کنندگان می‌رساندند.
طی چند ماهی که از آزادسازی نرخ نهاده های دام و طیور گذشت، بارها فعالان و تولیدکنندگان بخش طیورعنوان کردند که علاوه‌بر هزینه‌های تمام‌شده تولید، نهاده‌ها را با ارز نیمایی و آزاد می‌خرند و از آنجایی‌ که دست تولیدکنندگان خالی از نقدینگی است، تولید برایشان به‌صرفه نیست. توجیه تولیدکنندگان برای افزایش قیمت مرغ در شرایط اقتصادی، عدم تداوم تولید با قیمت‌های فعلی بود و بارها تهدید به کاهش جوجه‌ریزی و بالطبع کاهش عرضه و بالا رفتن قیمت مرغ کرده بودند.
از همین‌رو فعالان این عرصه درخواست اصلاح قیمت مصوب مرغ را داشتند. این در حالی است که بعد از تعیین نرخ مصوب 59 هزار و 800 تومانی مرغ، دولت وعده افزایش قیمت را در اواخر شهریورماه داده بود. معاون اول رئیس‌ جمهور هم اعلام کرده بود که اصلاح قیمت صورت خواهد گرفت. بر همین اساس نیز جلسات متعددی در دستگاه‌های مختلف برگزار شد تا تعادل قیمتی بین مصرف‌کننده و تولیدکننده برقرار شود.
تولیدکنندگان در شرایطی که در تابستان میزان جوجه ریزی را به کمتر از 90 میلیون قطعه رسانده بودند اما با توجه به وعده حمایت دولت از تولیدکنندگان مرغ و طیور، جوجه ریزی در مهرماه به بیش از 110 میلیون رسید که دلیل اصلی آن وعده حمایت دولت از تولیدکنندگان بود. حالا دولت به قول خود عمل کرده و قیمت مرغ را به ۶۳ هزار تومان رسانده است تا با این افزایش قیمت تا حدودی به هزینه‌های تولیدکنندگان مرغ و طیور پاسخ داده شود. بر اساس بررسی مرکز آمار ایران نیز نتایج طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور ماه سال جاری نیز منتشر شد که وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریورماه امسال در مجموع ۱۴۸٬۵۵۵ تن گزارش شده و سهم گوشت مرغ و خروس بیش از سایر انواع طیور بوده است. بر اساس این نتایج آمارگیری، گوشت مرغ و خروس با بیش از 146 هزار تن، ۹۸ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
اقدامات دولت برای ایجاد تعادل در نرخ مرغ
شرکت پشتیبانی امور دام به‌منظور تنظیم بازار با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ از ۱۰ شهریورماه به بازار این محصول ورود کرد تا قیمت گوشت مرغ به قیمت مصوب نزدیک شود. این شرکت پیش از این مازاد گوشت مرغ کشور را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی خریداری کرده بود تا ذخایر کشور در شرایط مطلوبی قرار بگیرد و هیچ کمبودی باعث افزایش قیمت گوشت مرغ نگردد.
در هفته های اخیر قیمت مرغ در بازار آزاد به محدوده 60 تا 70 هزار تومان رسیده بود که دولت با عرضه مرغ منجمد 42 هزار تومانی و توزیع حداکثری گوشت مرغ در میادین، خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی سعی در ایجاد تعادل در قیمت‌ها کرد تا بیش از این بازار با نوسان مواجه نگردد. آنچه مسلم است تا پیش از تصمیم‌گیری جدید دولت برای تعیین نرخ جدید محصولات پروتئینی، نمی‌بایست قیمت این محصول در بازار با نرخ‌هایی بیش از نرخ مصوب به دست مصرف‌کنندگان می رسید اما هر از گاهی برخی تولیدکنندگان یا فروشندگان موجب افزایش قیمت‌ها شده اند.
نظارت بیشتر در عرصه فروش نهاده‌های دامی و نظارت در بازار توزیع و فروش مرغ می‌تواند این بازار را متعادل کند تا به این واسطه برخی از مرغداران که با سوءاستفاده از شرایط بازار قیمت مرغ را خودسرانه افزایش داده‌اند، مقابله شود. دولت در راستای استمرار تولید و ایجاد امنیت غذایی اقدام به افزایش نرخ جدیدی از قیمت مرغ داده است تا با توجه به افزایش هزینه های جاری، خللی در تولید مواد پروتئینی و استفاده آن توسط خانوارها به وجود نیاید و امنیت غذایی هم در کشور با مشکل روبرو نشود. حمایت از تولید کالاهای اساسی داخلی اولویت دولت است تا در اصلی‌ترین محصولات غذایی خانوارها نه تنها وابستگی به واردات به حداقل برسد بلکه با بالا رفتن تولید امکان صادرات و ارزآوری به کشور هم بیشتر گردد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8037/9/631237/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها