«ایران» از روند معاملات سهام گزارش می‌‌دهد

رشد 28 درصدی ارزش معاملات هفتگی


گروه اقتصادی/ در جریان معاملات این هفته، کاهش قیمت در اکثریت نمادهای موجود در بازار سهام باعث افزایش جنب و جوش سهامداران شد تا میانگین ارزش معاملات خرد با افزایش 28 درصدی نسبت به هفته معاملاتی قبل، به بالای سطح 2 هزار و 400 میلیارد تومان راه یابد.
همچنین در این هفته، سهامداران حقیقی فشار تقاضای خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت افزایش دادند و معاملات در این صندوق‌ها در سه روز پایانی با ورود پول همراه شد تا  300 میلیارد تومان ورود پول به این صندوق‌ها به ثبت رسد. کارشناسان بر این عقیده‌اند که کاهش قیمت‌ها طی یک هفته گذشته و ورود شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و 200 هزار واحد، می‌‌تواند در روزهای آینده سهامداران بیشتری را نسبت به خرید سهام تشویق کند و این موضوع می‌‌تواند رونق معاملات را در پی داشته باشد.
براساس نظر این کارشناسان، با توجه به گزارش‌های عملکرد قابل قبول در برخی صنایع بورسی مانند پالایشگاه‌ها، برخی از پتروشیمی‌ها و فلزاتی‌ها، می‌‌توان امیدوار بود، سهامداران درآینده نزدیک نظر خود را درخصوص قیمت سهام تغییر دهند و تقاضای خود را برای سهام ارزنده‌ای که نسبت‌های قیمت به درآمد پایینی را به ثبت رسانده‌اند؛ افزایش دهند.
آمار نشان می‌‌دهد، هرچند که برخی شرکت‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ملی صنایع مس ایران با کاهش جزئی در سودسازی روبه‌رو شده‌اند، اما قیمت سهام آنها در سطح ارزنده‌ای قرار دارد و سهامداران می‌‌توانند با خرید سهام این شرکت‌ها، در پایان سال مالی 1401، بازدهی بسیار مناسبی را کسب کنند.
این موضوع برای شرکت‌های بزرگی مانند پالایشگاه‌ها و برخی شرکت‌های پتروشیمی برجسته‌تر است و نه تنها سهام این شرکت‌ها در سطح ارزنده‌ای قرار دارد، بلکه رشد قابل توجه درآمد و سودسازی آنها در شش ماهه نخست سال، فرصتی طلایی را برای سهامداران به وجود آورده است تا نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خود اقدام کنند.
برآوردها نشان می‌‌دهد، روند افزایش میزان کرک اسپرد در پاییز امسال نیز تداوم خواهد داشت و این موضوع می‌‌تواند روند سودسازی پالایشی‌ها را تسهیل کند.
 افزایش نااطمینانی‌ها منجر به کاهش شاخص‌ها شد
بر اساس تئوری‌های علم اقتصاد، افزایش نااطمینانی در بازارها می‌‌تواند از شدت سرمایه‌گذاری بکاهد و خروج سرمایه از بازارها را به دنبال داشته باشد. امری که طی ماه‌های گذشته بر بازار سهام ایران نیز تأثیرگذار بوده و با تأثیرگذاری بر چشم‌انداز تولید و سودسازی شرکت‌ها، خروج سرمایه از سهام آنها را به دنبال داشته است. براساس گفته کارشناسان، عواملی چون پیش‌بینی افزایش رکود در بازارهای جهانی، کاهش تقاضا برای صنایع فلزاتی و افزایش قیمت انرژی که می‌‌تواند منجر به اخلال در تولید شرکت‌ها شود، در کنار نااطمینانی‌های ناشی از تنش‌های بین‌المللی مانند جنگ روسیه و اوکراین، فضای پیرامونی روند آینده فعالیت شرکت‌ها را غیر شفاف کرده است و از این رو ریسک سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولیدی و خدماتی را افزایش داده است که این موضوع در بازار سهام ایران نیز خروج پول از بازار را شدت بخشیده است. افزایش نارضایتی‌ها و ناآرامی‌ها در فضای سیاسی و اقتصادی داخلی نیز یکی از موارد تأثیرگذار بر روند بازار طی روزهای گذشته، بیان شده است. 
نماگر‌های بازار
افت 26 هزار واحدی شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه، آخرین دستاورد معاملات برای سهامداران در پایان یک هفته ناامیدکننده بود.
با احتساب ریزش بیش از 2،05 درصدی روز چهارشنبه ، شاخص کل بورس در مجموع معاملات هفته ابتدایی آبان ماه بیش از 5،28 درصد از ارتفاع خود را از دست داد و در ارتفاع یک میلیون و 241 هزار واحد ایستاد. همچنین در این هفته بیش از 88 درصد بازار با کاهش قیمت روبه‌رو شد تا شاخص کل هم‌وزن نیز روند نزولی در پیش گیرد و با کاهش 4،6 درصدی، به محدوده عدد 361 هزار واحد برسد. اما معاملات در فرابورس ایران نشان می‌‌دهد که روند نزولی در این بازار با شدت کمتری دنبال شده است و شاخص آیفکس در حدود 3،6 درصد کاهش ارتفاع داشته باشد. این شاخص نیز روز چهارشنبه با ایستادن در عدد 17 هزار و 210 واحد به کار خود پایان داد. در جریان معاملات هفته جاری، گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن بانک‌ها بالاترین تعداد تراکنش را در بازار داشتند.
بیشترین ارزش معاملات نیز در سه گروه سرمایه‌گذاری، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ثبت رسید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8037/10/631239/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها