به مناسبت روز ملی فسیل

لزوم اصلاح قوانین حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی


زیست بوم؛ روز سه‌شنبه (3 آبان) مطابق با ۲۵ اکتبر، روز ملی فسیل بود. شاید کمتر کسی بداند به‌دلیل اهمیت فسیل‌ها به‌عنوان شناسنامه حیات کره زمین و با ابتکار و پیشنهاد انجمن دیرینه‌شناسی ایران، روزی به نام فسیل‌ در کشور نامگذاری شده است؛ چه برسد به اینکه این روز حتی ثبت ملی  شده باشد. نشان روز ملی فسیل بر اساس سنگواره بازوپایی طراحی شده که در دوره سیلورین می‌زیسته و این سنگواره  در سازند بوقو ، حوالی کاشمر کشف شده است.
در همین ارتباط مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، همزمان با روز ملی فسیل‌، بر ضرورت اصلاح و تدوین قوانین و مقررات حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی و معرفی سایت‌های فسیلی با ارزش و ثبت آنها به‌عنوان اثر طبیعی ملی تأکید کرده و شناسایی، مطالعه، حفاظت و بهره‌برداری پایدار از سایت‌های فسیلی را بخشی از اهداف و عملکرد سازمان در حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی کشور معرفی کرد.
«محمد مدادی» همچنین به تشریح عملکرد یکساله سازمان در این زمینه پرداخت و تأکید کرد: بر اساس قوانین بالادستی از جمله قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و شکار و حفاظت از اجزای تنوع زیستی، حفاظت از آثار و بقایای حیات گذشته با عنوان تنوع‌زیستی دیرینه از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست تلقی می‌شود.
او به برگزاری دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه پس از ۱۷ سال با هدف هم‌اندیشی و دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه علم دیرینه‌شناسی در شهرستان مراغه اشاره کرده و گفت: به استناد بند «ط» ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه و در اجرای برنامه عمل حفاظت و مدیریت از مناطق چهارگانه محیط‌ زیست، برای ارائه مشورت در همکاری و بهبود مدیریت منطقه فسیلی مراغه با رویکرد بهره‌گیری از ظرفیت‌های داوطلبانه و جوامع محلی، کارگروه راهبری منطقه فسیلی مراغه به مدت دو سال تشکیل شد؛ هدف از تشکیل این کارگروه، مدیریت مشارکتی منطقه فسیلی مراغه، بهبود مدیریت و حفاظت یکپارچه اثر طبیعی ملی با استفاده از همکاری جوامع محلی، دستگاه‌های اجرایی، حاکمیتی و نظارتی استان و شهرستان ذینفع، صاحبنظران، کارشناسان و «سمن‌»های بومی توانمند است. او افزود: وبسایت مرکز تحقیقات منطقه فسیلی مراغه به منظور ارائه اخبار، فعالیت‌ها، ظرفیت‌ها و مطالب علمی فسیل شناسی راه‌اندازی و اکنون در پرتال سازمان جهت بهره‌مندی علاقه‌مندان در دسترس است. همچنین ۲ مجوز مربوط به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار کشور شامل مجوز تأسیس کارگاه تاکسیدرمی، مجوز تأسیس نمایشگاه و موزه تاریخ طبیعی، همچنین بارگذاری اطلاعات و داده‌های سیستماتیک نمونه‌های فسیل و سنگ و کانی در سامانه جامع محیط‌ زیست کشور، آماده‌سازی و استحکام‌بخشی ۵۴ قطعه فسیل مهره‌دار مرکز تحقیقات فسیلی مراغه و... از دیگر اقدامات سازمان محیط‌ زیست به شمار می‌رود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8037/11/631242/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها