2 هزار و 100 پرونده تخلف در استانی که 3هزار و 700 واحد نانوایی دارد

نان بی‌کیفیت در تنور نانوایان گیلان


رشت - کیفیت نامناسب نان در گیلان بویژه در شهر رشت، این روزها صدای همه را درآورده است. در هر تریبون عمومی، مسئول یا فرد سخنران، گریزی هم به کیفیت نان می‌زند و از جایگاه تذکر و نصیحت به نانوا و هشدار به مسئولان مربوطه، خواهان رسیدگی به این معضل می‌شود اما معلوم نیست با اینکه همه منتقد این وضعیت هستند چرا در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.
 آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان چندی قبل در خطبه‌های نماز جمعه رشت، کیفیت نان در گیلان را پایین دانست و گفت: با وجود اینکه اکثر خانواده‌ها هنگام شب مقداری نان تهیه می‌کنند که صبح نیز آن را مصرف کنند، اما به‌دلیل کیفیت پایین این نان مدت ماندگاری اندکی دارد و بسرعت غیرقابل استفاده می‌شود.
استاندار گیلان نیز در کارگروه تنظیم بازار این استان به وضعیت نان اشاره و اظهار کرد: باید متولیان امر در حوزه آرد، نان و نانوایی‌ها بویژه فرمانداران با توجه به حجم مسافران ورودی و نیز میزان مصرف موجود در گیلان، به منظور ایجاد فضای ارائه خدمات در این حوزه برای رفاه بیش از پیش مردم با برنامه‌ریزی مناسب‌تر اهتمام ورزند. عباسی با تأکید بر ضرورت و توجه جدی بر فعالیت نانوایی‌ها گفت: نانوایی‌ها در استان باید طبق ساعت کاری [مشخص شده] فعالیت کنند و اجازه ندارند در زمان تعیین شده تعطیل و غیرفعال باشند.
 تکذیب کمبود آرد در گیلان
 به گزارش ایرنا، استان گیلان با جمعیت حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دارای حدود 3هزار و ۷۰۰ واحد نانوایی است که به‌طور میانگین به ازای هر ۶۷۵ نفر یک واحد نانوایی در سطح استان وجود دارد که با توجه به بروز کمبود عرضه نان‌های سنتی در برخی مناطق گیلان، اکثر مردم یکی از دلایل عمده صف‌های طولانی نان در برخی از شهرهای این استان را کمبود آرد و کم شدن سهمیه آرد نانوایی‌ها می‌دانند.
اما مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گیلان این خبر را تکذیب کرده و با اشاره به شایعاتی مبنی بر کسر سهمیه آرد نانوایان استان می‌گوید: کاهش سهمیه آرد نانوایان واقعیت ندارد و همانند گذشته واحدهای خبازی بر اساس نوع کارکرد سهمیه دریافت می‌کنند.
فرزاد اسدی، ذخیره گندم و آرد گیلان را در وضعیت مطلوب دانست و افزود: سهمیه آرد نانوایان هم نه‌تنها کاهش نیافته بلکه هر زمانی که اعلام کمبود شد، با محرز شدن این موضوع، سهمیه اضافی نیز به آنها داده شده و خواهد شد.
اما تفاوت قیمت آرد یارانه‌ای با آرد آزاد تنها دلیل کمبود نان نیست. در این زمینه مدیر بازرسی و نظارت اصناف مرکز گیلان می‌گوید: با توجه به گزارش‌های دریافت شده توسط این مرکز، کمبود نان دلایل متفاوتی دارد. 
مهدی شریفی افزود: تفاوت قیمت نان حجیم با نان سنتی، حضور مسافران و افزایش مهاجران در گیلان، گرانی برنج و ماکارونی و همچنین فروش آرد در بازار آزاد است که از مهم‌ترین عوامل افزایش مصرف نان سنتی در گیلان به شمار می‌آید. وی ادامه داد: هنگامی که واحدهای نانوایی حجیم و صنعتی، از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کردند، قیمت هر عدد نان حدود یک‌هزار تومان بود که با حدود یکصد گرم آرد تهیه می‌شد و افرادی که گاهی اوقات نمی‌توانستند نان سنتی تهیه کنند براحتی از این نان استفاده می‌کردند.
 وی ادامه داد: اما هم‌اینک قیمت هر عدد نان حجیم و صنعتی به 4تا 5هزار تومان افزایش یافته و تفاوت قیمت زیادی با نان سنتی دارد و اکثر مردم قادر به خرید این نوع نان نیستند و به همین دلیل گرایش اقشار مختلف مردم به مصرف نان سنتی بیشتر شده و این در حالی است که برای هر عدد نان بربری حدود ۵۰۰ گرم آرد مصرف می‌شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان به پرونده‌های تخلف نانوایان متخلف در این استان نیز اشاره و اظهار کرد: در نیمه نخست امسال در جریان رسیدگی به پرونده‌های تخلفات نانوایی‌های استان ۳۱ میلیارد و ۴۵۳ میلیون و ۸۳ هزار و ۸۴۳ ریال جریمه برای متخلفان این صنف صادر شد.
 مرتضی امینی افزود: طی این مدت ۲ هزار و ۱۱۳ پرونده آرد و نان در گیلان تشکیل شد که طبق رسیدگی‌های انجام شده از این تعداد، ۲ هزار و ۱۱۰ پرونده مختومه شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8037/11/631245/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها