مأموریت رئیس‌جمهور به استانداران در سومین جلسه شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم

تشکیل شورای اشتغال در استان‌ها


گروه سیاسی/ سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته، جلسات ستادی درون دولت، مهم‌ترین برنامه‌های رئیس‌جمهور در مقام عالی‌ترین مقام اجرایی بود. چهارشنبه مطابق معمول، جلسه هیأت وزیران تشکیل شد که آیت‌الله رئیسی در آن بر تسریع در رفع کمبود برخی اقلام دارویی تأکید کرد. سه‌شنبه گذشته نیز سومین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم برگزار شد که در آن، تازه‌ترین راه و اصلاح فرایندها برای حوزه اشتغال بحث و بررسی شد. در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز که سه‌شنبه برگزار شد، آیت‌الله رئیسی بر اجرای وظایف قانونی دستگاه‌های مسئول به منظور جلوگیری از رشد اجاره‌بها در ما‌ه‌های آینده تأکید کرد.
تأکید بر رفع نیازهای دارویی کشور
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی در جلسه روز گذشته هیأت وزیران، پس از استماع گزارش وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اقدامات انجام شده برای رفع کمبود برخی اقلام دارویی، با اشاره به اهمیت پیش‌بینی شرایط مختلف و نیازهای احتمالی، بر ضرورت تسریع در این امر تأکید کرد.
رشد 4 واحدی شاخص کارآمدی
در این جلسه بر اهمیت تبیین صحیح و دقیق اقدامات امیدآفرین انجام شده در زمینه‌های مختلف در کشور، بویژه در امور اقتصادی تأکید شد و با اشاره به اینکه بر اساس گزارش بانک جهانی شاخص کارآمدی دولت پس از ۴ سال نزول، سیر صعودی یافته و از ۱۴.۹ به ۱۸.۲۷ درصد رسیده است، تصریح شد: این آمار و آثار و تبعات آن باید از طرف مسئولان مربوطه برای مردم تشریح شود.
آیت‌الله رئیسی همه دستگاه‌های دولتی را مکلف کرد در زمینه تهیه فهرست اموال مازاد و دارایی‌های غیرمولد خود و برنامه‌ریزی برای فروش و مولدسازی این دارایی‌ها با جدیت و سرعت بیشتری عمل کنند.
رئیس‌جمهور حضور مسئولان در میان مردم و آشنایی بیشتر با مسائل و مشکلات آنان را زمینه‌ای برای پاسخ به سؤالات و باز کردن گره‌های ذهنی مردم دانست که موجب افزایش حس امید و اطمینان آنان خواهد شد.
تشکیل شورای اشتغال در استان‌ها
همچنین سه‌شنبه گذشته در سومین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم، آیت‌الله رئیسی ضمن تأکید بر تشکیل شورای اشتغال در استان‌ها، استانداران را مکلف کرد شخصاً امور مربوط به ایجاد اشتغال را پیگیری کنند. رئیس‌جمهور هدایت صحیح تسهیلات به سوی ایجاد اشتغال واقعی و پایدار را نکته مهم بعدی دانست و تصریح کرد: اتصال سامانه‌های اطلاعاتی و خدماتی دستگاه‌ها از جمله سامانه بانک‌ها به سامانه سازمان تأمین اجتماعی، راهکاری مؤثر برای اطمینان‌بخشی از هدایت صحیح منابع و تسهیلات به سوی اشتغال‌آفرینی واقعی و پایدار است.
پرهیز از تکلیف مالی بیشتر از توان به بانک‌ها
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش بر پرهیز از تعیین تکالیف مالی فراتر از توان بانک‌ها یا تعیین تکالیف متزاحم برای آنها تأکید کرد و گفت: اگر تکلیفی برای بانک‌ها تعیین و از طریق رسانه‌ها اعلام شود که بانک‌ها نتوانند آنها را اجرا کنند، باعث ترسیم تصویری دوگانه از عملکرد مجموعه دولت و ایجاد حس ناامیدی و یأس در مردم می‌شود؛ باید به طور کامل از ایجاد یأس و ناامیدی برای مردم پرهیز کرد. وی همچنین خطاب به دستگاه‌های مسئول با تأکید بر اینکه، زمینه نقش‌آفرینی بخش خصوصی و تعاونی در تصمیم‌سازی‌ها، اجرا و نظارت را بیش از پیش فراهم کنند، افزود: سمن‌ها، گروه‌های مردمی و بویژه تشکل‌های جهادی ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه ایجاد اشتغال دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.
ایجاد 650 هزار شغل در 7 ماهه امسال
پیش از سخنان رئیس‌جمهور، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی با اشاره به آمارهای موجود نرخ بیکاری را کاهشی عنوان کرد و گفت: در ۷ ماهه امسال بالغ بر ۶۵۰ هزار شغل ایجاد شده است. همچنین علاوه‌ بر کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، شمار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی نیز افزایش یافته است.
جلوگیری از رشد اجاره‌بها در ما‌ه‌های آینده
ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز که سه‌شنبه به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل شد، ضمن بررسی موضوع افزایش غیر مجاز اجاره‌بها در تابستان امسال، دستگاه‌های مسئول در این زمینه را موظف کرد به وظایف قانونی خود عمل کنند تا از افزایش اجاره‌بها در ماه‌های آینده جلوگیری شود. در این جلسه موضوع تأمین نقدینگی مورد نیاز بخش کشاورزی خرد و صنعتی مطرح و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با افزایش سرمایه بانک کشاورزی به منظور تسریع و تسهیل اعطای تسهیلات به کشاورزان و دامداران موافقت کرد.
تسریع در اجرای توافق‌های ایران و بلاروس
روز گذشته، «ولادیمیر ماکی» وزیر خارجه بلاروس با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد. آیت‌الله رئیسی در این دیدار، با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور این کشور در حاشیه اجلاس شانگهای در سمرقند و توافق‌های صورت گرفته، تلاش برای تسریع در عملیاتی شدن این توافق‌ها را ضروری دانست. رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌‌های همکاری جمهوری اسلامی ایران با بلاروس از جمله در حوزه انرژی، تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین، گفت: برگزاری نشست‌های مشترک اقتصادی یکی از نشانه‌های عزم و اراده دو کشور برای توسعه روابط خواهد بود.
وی یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها را گسترش روابط کشورهای مستقل با یکدیگر دانست و گفت: تحریم‌ها به هیچ‌وجه ما را متوقف نکرده و نخواهد کرد. امروز ایران از هر زمان دیگری قدرتمندتر است و افزایش دشمنی‌های امریکا با جمهوری اسلامی نیز به‌دلیل افزایش قدرت ایران است.
«ولادیمیر ماکی» نیز در این دیدار از اراده دولت بلاروس برای اجرایی کردن توافق‌های خود با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: نقشه راه توسعه تعاملات میان دو کشور در کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و بلاروس تدوین و نهایی شده است و اجرای آن موجب رشد با ثبات همکاری‌های دو کشور خواهد شد.
دریافت استوارنامه سفیر جدید کویت
رئیس‌جمهور در مراسم دریافت استوارنامه «بدر عبدالله المنیخ» سفیر جدید کویت، با یادآوری این نکته که جمهوری اسلامی ایران همواره دوست روزهای سخت همسایگان خود بوده، گفت‌و‌گو میان همسایگان و ارتقای همکاری کشورهای منطقه را مؤثرترین راه‌حل مشکلات دانست. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: دخالت بیگانگان در مسائل منطقه نه‌تنها مشکلی را حل نکرده، بلکه همواره باعث بروز مشکلات بوده است.
رئیس‌جمهور در همین راستا تأکید کرد: هر چند اعتماد‌سازی در روابط دوجانبه نقطه آغاز همکاری‌های منطقه‌ای همه‌جانبه است، اما دشمنان که نتوانستند در اراده ایجاد شده بین دولت‌های منطقه برای تعامل مؤثر خللی وارد کنند، تلاش می‌کنند با ترفندهای فریبکارانه در مسیر توسعه و تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای مانع‌تراشی کنند که موفق نخواهند شد.
سفیر جدید کویت نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌ها و تحیات امیر و ولیعهد کویت به آیت‌الله رئیسی گفت که دولت کویت ضمن استقبال از سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعامل بر پایه گفت‌و‌گو، بر این باور است که راهکار صحیح رفع چالش‌های موجود در منطقه و نیز کمک به ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای گفت‌و‌گو است. المنیخ همچنین از رویکرد رئیس‌جمهور اسلامی ایران در اولویت دادن به گفت‌و‌گو و تعامل با کشورهای منطقه قدردانی کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8037/2/631282/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها