اخبــــار


مخبر در جلسه شورای توسعه سواحل مکران مطرح کرد
افزایش سهم ترانزیتی ایران در منطقه

معاون اول رئیس‌جمهور توسعه سواحل مکران را از منویات رهبر معظم انقلاب و از موضوعات مورد تأکید رئیس‌جمهور برشمرد و گفت: سواحل مکران از مهم‌ترین محورهای پیشران توسعه کشور است و می‌تواند به‌عنوان موتور محرک برای پیشرفت کشور مطرح باشد.
به گزارش ایرنا، محمد مخبر روز گذشته در نخستین جلسه شورای توسعه سواحل مکران با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها و ذخایر گسترده‌ای برای توسعه کشور در منطقه مکران وجود دارد، به سفر اخیر خود به کشور روسیه اشاره و تصریح کرد: نخست‌وزیران کشورهای ساحلی خزر در این سفر بر موضوع سواحل مکران و ظرفیت‌های این منطقه برای ترانزیت کالا تأکیدات فراوانی داشتند. مخبر با تأکید بر لزوم جذب سرمایه خارجی برای اجرای طرح‌های توسعه سواحل مکران گفت: نحوه تأمین منابع مالی از عوامل اصلی در موفقیت این برنامه به شمار می‌آید و لازم است مدل و طرحی جامع برای مباحث مالی اجرای طرح‌ها در نظر گرفته شود. وی افزود: وظایف و مأموریت‌های دستگاه‌های اجرایی نیز باید به شکل دقیق در برنامه توسعه سواحل مکران احصا و به هر یک ابلاغ شود و دستگاه‌ها برنامه عملیاتی زمانبندی شده خود را در این خصوص ارائه کنند.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین بر اهمیت تسریع در اجرای طرح‌های توسعه سواحل مکران و بخصوص طرح‌های مرتبط با حوزه ترانزیت تأکید کرد و افزود: در شرایطی که رقبای ایران به‌دنبال افزایش سهم خود از ترانزیت منطقه هستند، هر روز تأخیر در اجرای کارها می‌تواند رسیدن به اهداف را با کندی مواجه کند. در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، راه وشهرسازی، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند، حسین دهقان، دبیر اجرایی شورای توسعه مکران گزارشی از برگزاری ۶۰ جلسه کارشناسی با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فعال در حوزه مکران ارائه کرد و گفت: در این جلسات که از ابتدای سال‌جاری آغاز شده، اکثر موضوعات مرتبط با توسعه سواحل مکران به جمع‌بندی رسیده است.
در ادامه این جلسه گزارشی از راهبردهای کلان و الزامات اساسی نقشه‌راه توسعه سواحل مکران ارائه و تصمیمات لازم برای نحوه اجرای این برنامه‌ها اتخاذ شد. در این نشست همچنین برخی پروژه‌ها به‌عنوان فوریت‌های اقدامی جهت توسعه سواحل مکران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که احداث پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان، احداث فرودگاه چابهار، رفع موانع اجرایی فولاد سترگ مکران، گازرسانی به چابهار از مبدأ ایرانشهر و تسریع در پروژه‌های انرژی، شیمیایی و نفتی جاسک از جمله آنها بود.
سواحل مکران بواسطه مزیت‌هایی که دارد می‌تواند زمینه‌ساز فرصت‌های نوین در بهره‌گیری ظرفیت‌های کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ‌باشد که به‌واسطه آن بنیان اقتصاد ملی را تقویت کرده و آسیب‌پذیری کشور را در مقابله با اقدامات خصمانه جامعه بین‌الملل بویژه جنگ اقتصادی که طی یک دهه اخیر موجب بروز مشکل شد به حداقل رساند. بر همین اساس طرح توسعه سواحل مکران از اواخر دهه ۸۰ با هدف تأمین زیرساخت‌های موردنیاز برای استقرار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی‌ ایران در این منطقه آغاز شد و در اواسط دهه ۹۰ با رویکرد بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های طبیعی بالقوه و موقعیت ژئو‌استراتژیک و ژئوپلیتیک این منطقه در دستور کار قرار گرفت. با وجود این دولت سیزدهم با هدف سرعت بخشیدن به تحقق توسعه منطقه مکران و مانع‌زدایی از آن در جلسه مورخ ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱با پیشنهاد تشکیل شورای توسعه سواحل مکران و تعیین محدوده جغرافیایی منطقه مکران موافقت کرد؛ شورایی که روز گذشته با برگزاری نخستین جلسه آغاز به کار کرد. بر اساس این مصوبه «شورای توسعه سواحل مکران» مرکب از معاون اول رئیس‌جمهور (رئیس شورا)، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزرای امور اقتصادی و دارایی، کشور، راه و شهرسازی، نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه،  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یک نفر عضو حقیقی به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور و دبیر شورا (رئیس دبیرخانه) تشکیل می‌شود.

16 تحریم جدید از سوی وزارت خزانه داری امریکا

امریکا اسامی ۱۳ فرد و سه نهاد را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. به گزارش ایرنا، فهرست کامل تحریم‌ها به شرح زیر است: سید‌حشمت الله حیات الغیب، هدایت‌الله فرزادی، مورد فتحی، فرزین کریمی، محمد کاظمی، حسین مدرس خیابانی، محمد حسین خسروی، سید مجتبی مصطفوی، عباس نیلفروشان، محمدرضا استاد، حیدر پسندیده، مرتضی پیری، احمد شفاهی، زندان بوشهر، آکادمی راوین و شرکت سامانه گستر سحاب پرداز.

تداوم اظهارات ضدایرانی مقامات آلمانی

وزیر خارجه آلمان در ادامه تحرکات ضدایرانی اخیر مقامات اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای غیرمسئولانه و به بهانه‌های واهی و بی‌اساس از اعمال تحریم علیه کشورمان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آنالنا بربوک برای ایجاد فضای مسموم سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ضمن حمایت از آشوب و اغتشاش در ایران و طرح ادعای واهی و بی‌اساس و آوردن آماری غیرموثق و فاقد ادله به زعم خود از بازداشتی‌ها و کشته‌ها، مدعی شد: با کشوری که چنین رفتاری می‌کند، نمی‌توانیم بگوییم روابط دوجانبه مانند سابق ادامه داشته باشد. وی گفت: اقداماتی در ۴ محور در نظر گرفته شده است. بسته تحریمی حقوق بشری اتحادیه اروپا که قبلاً آماده شده است فعال می‌شود و مسئولان بیشتری در ارتباط با نقض حقوق بشر تحریم خواهند شد. بربوک گفت: ما همزمان شرایط حقوق بشر را بررسی می‌کنیم تا بستگان آنها نیز در چهارچوب این تحریم قرار گیرند. وی گفت: علاوه بر اینکه در سطح اتحادیه اروپا به صورت اساسی این تحریم‌ها اعمال می‌شود در عین حال در چهارچوب ملی نیز اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار قرار خواهیم داد.
وزیر خارجه آلمان در ادامه گفت: از این پس روادید برای دارندگان گذرنامه‌های خدمت و دیپلماتیک در حد ضرورت صادر خواهد شد.
به گفته بربوک، علیه سازمان‌هایی که اتحادیه اروپا آنها را در فهرست تحریمی خود قرار داده است ما نیز در چهارچوب ملی محدودیت‌هایی را اعمال خواهیم کرد. وی گفت: باید کاری کنیم که اوضاع ایران در دستور کار بین‌المللی قرار گیرد و در این زمینه ادله اثباتی جمع‌آوری و ثبت شود.
وزیر خارجه آلمان افزود: در قالب اتحادیه اروپا و در ژنو یک شورای حقوق بشر ویژه دایر خواهیم کرد و روی قطعنامه بسیار قوی در مجمع عمومی سازمان ملل و با نماینده ویژه ایران در این زمینه همکاری خواهیم کرد. بربوک ادعا کرد: تا زمان برقراری سازکار‌های سازمان ملل، از سازمان‌های غیردولتی برای ثبت ادله جنایات علیه حقوق بشر حمایت خواهیم کرد. وزیر خارجه آلمان در ادامه حمایت آشکار و علنی از آشوب‌طلبان، ادعا کرد: جامعه مدنی ایران که هر روز به میدان می‌آید به حمایت احتیاج دارد و این اقدام اگر اکنون امکانپذیر نیست، پروژه‌های حقوق بشری در ایران را باید مورد حمایت قرار دهیم و این مهم است که با معترضان در ایران به صورت دقیق و محسوس همبستگی صورت گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8037/2/631285/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها