نگاهی به بروز خشونت در رسانه‌های جمعی

قلدرهای آنلاین


زهرا صالحی‌نیا
نویسنده

به این سؤالات فکرکنید:
نحوه بروز خشونت در رسانه‌های جمعی به چه صورت است؟
    از نظر شما  چه رفتاری رایج در رسانه است؟
    آیا تأثیری بر رفتار و نگرش ما نسبت به مسائل می‌گذارد؟
    در چه زمینه‌ها و موضوعاتی بیشتر بروز دارد؟
    چگونه می‌توانیم با آن مقابله کنیم؟
 
رسانه امروز در همه جا حضور دارد، در تمام لحظات زندگی امکان دسترسی به آنها را داریم و گویی همواره در دسترس هستیم. این در دسترس بودن در ابتدا باعث شگفتی و جذابیت رسانه‌های دیجیتال بود، اما کم‌کم مشکلات این مدل ارتباط بیشتر نمایان شد. حضور افراد با هر حالت روحی و رفتاری در رسانه‌های دیجیتال، شرایط را مانند شرایط زندگی عادی گاهی سخت می‌کند. شما ممکن است در خیابان و در حال عبور از یک پارک هم در معرض خشونت قرار بگیرید، تفاوتش در این است که خشونت خیابانی به دایره‌ کوچکی از افراد محدود می‌شود، اما بروز خشونت در رسانه‌های مجازی دایره‌ نامحدودی را شامل می‌شود و بسامد غیرقابل تصوری دارد.
این روزها ابراز و یا در معرض خشونت قرار گرفتن نوجوانان و جوانان در رسانه‌های دیجیتال به مسأله جدی تبدیل شده که نخست باید به تعریف دقیقی از خشونت برسیم.
 
خشونت
برآورد میزان تأثیر خشونت مجازی بر مصرف‌کنندگان دشوار است، به این دلیل که  اصطلاحاتی مانند «خشونت» و «پرخاشگری» براحتی تعریف یا طبقه‌بندی نمی‌شوند. همچنین تأثیری که دارند نیز در افراد و گروه‌های مختلف، متفاوت است. به طور مثال برای یک کودک، تقریباً هر نوع درگیری، مانند مشاجرات تند برخی برنامه‌های رادیویی یا گفت‌وگوی کارشناسان خبری هم می‌تواند به همان اندازه تهاجمی به نظر برسد که دو شخصیت کارتونی با یکدیگر درگیر شوند.
برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که  بین خشونت مجازی و پرخاشگری رابطه وجود دارد، اما اینکه به صورت دقیق یکی بر دیگری تأثیر می‌‌گذارد، اختلاف نظر وجود دارد. تحقیقات زیادی برای پیدا کردن رابطه میان خشونت و محتوای مجازی خشونت‌آمیز انجام شده، برخی از نتایج حاکی از آن است که محتوای خشونت آمیزی مانند بازی‌های خشن رایانه‌ای، تأثیری بر میزان و یا شدت رفتار خشونت‌آمیز نوجوانان و جوانان ندارند، اما از طرفی در برخی تحقیقات محتوای خشونت‌آمیزی که در رسانه‌های مجازی پخش می‌شده به نوعی ایده اولیه رفتار خشونت‌آمیز را در نوجوانان و جوانان شکل داده است.

چند نمونه
تعقیب سایبری (Cyber stalking): استاکر یا تعقیب کننده با وسواس، در هر زمانی از روز، پیام‌های ترسناک همراه با تهدید و توهین ارسال می‌کند.
جعل هویت (Impersonation): به طور مخفیانه یک نمایه رسانه‌های اجتماعی را تصاحب می‌کند و به عنوان آن شخص پست می‌گذارد یا یک پروفایل جعلی از شخصی ایجاد می‌کند.
افشاگری (Outing): انتشار اطلاعاتی که شخصی تحت فشار یا مخفیانه به اشتراک گذاشته است.
به اشتراک گذاری تصاویر خصوصی: اگر این کار را انجام دهید، این تصاویر را در سراسر جهان پخش می‌کنید تا همه ببینند. در بسیاری از کشورها رفتار غیرقانونی است و مجازات دارد.
 
جلوگیری از خشونت آنلاین
اگر شاهد آزار و اذیت آنلاین هستید، مداخله کنید، اجازه ندهید فضا برای قلدری آنلاین امن باشد، خشونت و چرخه خشونت در هر حالتی غیرقابل توجیه و نادرست است. دقت کنید که اگر هدف این خشونت نوجوان و یا جوانی بود، شما به عنوان یک بزرگسال مسئولیتی در قبال او دارید، همچنین با فرزندان خود درباره موقعیت‌های مشابهی که خود یا دوستان‌شان تجربه کرده‌اند گفت‌وگو کنید.
ممکن است فرزند شما یا یکی از دوستانش مورد خشونت آنلاین قرارگرفته باشد، ایجاد یک فضای امن برای گفت‌وگو، ابراز نظر و احساسات، بخش خوبی از مسیر مقابله با خشونت را طی می‌کند. مهم‌ترین مسأله در مقابله با خشونت، دانستن این نکته است که نوجوان و جوان، در خانه و در کنار خانواده، همواره حامی دارد و می‌تواند به خانواده برای حل مشکلاتش مراجعه کند.
اگر نوجوان و جوانی را می‌شناسید که عامل خشونت است، این نکته را در نظر بگیرید که به احتمال زیاد خود او نیز قربانی خشونت است. گاهی بسیاری از رفتارهای خشونت‌آمیز در این سن، ناشی از ضربه‌های روحی‌ست که یک نوجوان و یا جوان در زندگی با آنها روبه‌رو شده است. مقابله با خشونت گاهی تنها درمان و یا شنیدن یک نوجوان و جوان خشمگین است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8043/16/631964/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها