معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خبر داد

امضای 40 میلیارد دلار قرارداد نفتی با روسیه در یک ماه آینده


گروه اقتصادی/ در جریان شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه که در روزهای اخیر در شهر گروزنی روسیه برگزار شد، همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی بویژه انرژی تقویت گردید و زمینه امضای قراردادهای مهم در آینده نزدیک فراهم شد. به‌طوری که مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه می‌گوید: حدود ۶.۵ میلیارد دلار از تفاهمنامه با شرکت گازپروم روسیه تبدیل به قرارداد شده است، ان‌شاءالله که مابقی تفاهمنامه‌ها به ارزش ۴۰ میلیارد دلار در یک ماه آینده به قرارداد تبدیل می‌شود و مذاکرات آن در حال انجام است. در قالب این همکاری‌ها، سناریوی ایران برای تجارت گاز با روسیه، خرید گاز از این کشور و سپس صادرات گاز خودمان به کشورهای همسایه است که فرصت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه را فراهم می‌سازد.
به گزارش صدا و سیما، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به تقویت همکاری‌های ایران روسیه در زمینه‌های متعدد اقتصادی بویژه انرژی بیان می‌کند: درباره احداث خط لوله فشار قوی هم توجه داشته باشید که ایران خط لوله را به کشوری واگذار نمی‌کند، بلکه قرار است روس‌ها در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند.
جزئیات سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی بزودی اعلام می‌شود
بخشی از تفاهمنامه 40 میلیارد دلاری ایران و روسیه در هفته اخیر تبدیل به قرارداد و وارد فاز اجرا شده است. از جمله سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی که خبرگزاری تاس درباره آن می‌نویسد: مبادلات سوآپ بین ایران و روسیه طبق برنامه طرفین باید از سال 2022 برقرار می‌شد و تحویل محصولات نفتی از هفته‌های قبل آغاز شده است. در آینده، کشورها قصد دارند دامنه تبادلات را گسترش دهند و آن طور که الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر گفته است، در مراحل اولیه همکاری، طرفین برای تأمین 5 میلیون تن نفت و 10 میلیارد متر مکعب گاز برنامه‌ریزی کردند و مسیر بسیار امیدوارکننده است.
در همین رابطه، صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه توضیح می‌دهد: در سفر قبلی وزیر نفت به روسیه در کمیسیون مشترک درباره سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه بحث شد و طی چند روز آینده درباره اعداد و ارقام آن توافق می‌شود. در این راستا، قرارداد سوآپ گاز روسیه هم در حال نهایی شدن است و تنها مشکل تعویق این قرارداد، کشور واسطی بود که قرار بود گاز روسیه از آنجا به ایران سوآپ شود.
او توضیح می‌دهد: درباره احداث خط لوله فشار قوی هم توجه داشته باشید که ایران خط لوله را به کشوری واگذار نمی‌کند بلکه قرار است روس‌ها در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند. قرار است شرکت‌های روسی در داخل خاک پاکستان قرارداد خطوط لوله انتقال گاز را احداث کنند تا بدین صورت گاز از ایران به این کشور صادر شود.
صفری ادامه می‌دهد: بزودی یک شرکت مشترک بین ایران و روسیه برای احداث خط لوله انتقال گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان ایجاد می‌شود که سهم دو کشور ۵۰ درصد است و روس‌ها تکنولوژی خاص احداث خط لوله دریایی را در این پروژه احداث می‌کنند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه می‌گوید: سواپ گاز روسیه علاوه بر منافع اقتصادی و کاهش هزینه ترانزیت گاز از جنوب ایران به شمال برای تأمین سوخت استان‌های شمالی، موجب افزایش همبستگی سیاسی بین کشورهای ایران، روسیه و کشورهای واسط شامل ترکمنستان و آذربایجان می‌شود که رویکرد بسیار هوشمندانه‌ای است و منجر به ثبات سیاسی و امنیتی و صلح ملت‌ها است.
صفری ادامه می‌دهد: یک نکته را باید توجه داشت که اگر ما گاز روسیه را خریداری نکرده  یا سوآپ نکنیم، روس‌ها با کشورهای دیگر این همکاری را شکل می‌دهند. اخیراً هم بحث تجارت گاز روسیه با ترکیه مطرح شده است، در نتیجه ما باید از فرصت‌ها به سرعت بهره‌برداری کنیم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در پایان عنوان می‌کند: تمرکز مذاکرات سوآپ نفت روسیه روی عدد سوآپ سالانه ۱۰ میلیون تن نفت و در آستانه نهایی شدن توافقات است.
دو قرارداد مهم اقتصادی با روسیه
در همین حال، وزیر نفت در حاشیه نشست هیأت دولت جزئیات بیشتری از توافقات با روسیه را بیان کرد و با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون بیش از ۴ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های بزرگ روس برای توسعه میدان‌های نفت و گاز دارد، گفت: همزمان با این قراردادها بیش از ۴۰ میلیارد دلار تفاهمنامه با شرکت‌های بزرگ توانمند روسیه در بخش‌های مختلف همچون احداث خط لوله صادرات گاز امضا شده است.
به گزارش ایرنا، جواد اوجی با اشاره به شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه اظهار کرد: پس از سه سال این کمیسیون برگزار و توافق‌های خوبی در حوزه‌های مختلف انجام شد که کشتیرانی، حمل‌ونقل، نیروگاهی، آب، بهداشت، صنعت و تجارت از جمله این حوزه‌ها هستند. همچنین نشست کارگروه‌ها به‌صورت فشرده روزهای پیش از نشست در حوزه‌های مختلف برگزار و روز سه‌شنبه (دهم آبان‌ماه) جمع‌بندی مطلوبی با دولتمردان روس انجام شد.
او با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون بیش از ۴ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های بزرگ روس برای توسعه میدان‌های نفت و گاز دارد، افزود: همزمان با این قراردادها بیش از ۴۰ میلیارد دلار تفاهمنامه با شرکت‌های بزرگ توانمند روسیه در بخش‌های مختلف همچون احداث خط لوله صادرات گاز به کشورهای همسایه، دادوستد پایاپای نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی امضا و در این زمینه ماه گذشته فرآورده‌ و کاتالیست حوزه پتروشیمی به روسیه صادر شده است.
وزیر نفت تصریح کرد: بحث سوآپ فرآورده‌های نفتی را آغاز کردیم و در حوزه سوآپ گازی و کریدور رشت - آستارا و اینچه‌برون توافق‌ها و کارهای خوبی انجام شد. ایران و روسیه دو کشور بزرگ هستند که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.
گفتنی است گسترش همکاری ها در حوزه های «آب و برق»، «فضایی»، «نفت و گاز»، «اتمی»، «کشاورزی»، «حمل‌ونقل و گمرک»، «استاندارد»، «بانکی، مالی و سرمایه‌گذاری»، «فرهنگ، کار و ورزش»، «مناطق آزاد»، «بازرگانی»، «ارتباطات، فناوری اطلاعات» و «علم و فناوری» بخش‌هایی بود که در این چند روز مورد بحث و مذاکره قرار گرفت. ایران و روسیه در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با هدف گسترش روابط دو کشور چهار سند همکاری نیز امضا کردند.
سند راهبردی توسعه روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به امضای جواد اوجی، وزیر نفت به‌عنوان ریاست هیأت ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه رسید.
تفاهم‌نامه اخذ وام برای برقی‌سازی پروژه خط ریلی اینچه‌برون - گرمسار نیز بین علی فکری، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با ولادیمیر ایلیچوف، معاون وزیر اقتصاد روسیه امضا شد.
افزون بر این، تفاهم‌نامه دوجانبه همکاری‌ها در حوزه سلامت بین محمدحسین نیکنام، مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و سرگی گلاگولوف، معاون وزیر بهداشت فدراسیون روسیه امضا شد.
همچنین محمد زیار، مدیرعامل هلدینگ انرژی گستر سینا از ایران و میخائیل سیلانتیف، مدیرعامل شرکت دولتی پرومسی ریوایمپورت روسیه نیز تفاهم‌نامه همکاری برای اجرای پروژه‌های EPC خطوط لوله انتقال فرآورده منعقد کردند.


نگاه
هدف‌گذاری برای تبدیل ایران به هاب انرژی، حمل و  نقل و توزیع غلات 
​​​​​​​در روزهای اخیر مقامات دو کشور ایران و روسیه در مورد مسائل مختلف اقتصادی مانند همکاری‌ها در حوزه انرژی از جمله نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، همین‌طور کشاورزی، بانکی، حمل‌ونقل ریلی و هوایی، دارویی و تجاری مذاکره و تفاهمنامه‌ها و قراردادهایی نیز امضا کردند. 
از جمله تفاهمنامه‌های امضا شده میان دو کشور می‌توان به بحث تأمین مالی پروژه‌هایی مانند کریدور رشت - آستارا و گرمسار-اینچه‌برون اشاره کرد که به نوعی نشان‌دهنده عزم روسیه برای افزایش همکاری‌ها و استفاده از زیرساخت‌های ایران و کاهش وابستگی به ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو است. مورد دیگر، کلید خوردن همکاری‌های دو کشور در زمینه توزیع غلات روسیه از ایران به بازارهای هدف است. این موضوع می‌تواند ایران را به هاب توزیع غلات در منطقه تبدیل کند که اعتبار استراتژیک برای ایران به همراه خواهد داشت. 
در حوزه انرژی نیز مقدمات امضای قراردادهای متعدد در حوزه سرمایه‌گذاری در توسعه و همین‌طور اجرای قراردادهای سوآپ، تبادل و تجارت انرژی فراهم شد. خبرگزاری‌های خارجی در این راستا می‌نویسند: روابط اقتصادی روسیه و ایران در حال گسترش است و حتی روسیه و ایران برای امضای توافقنامه منطقه آزاد تجاری با اوراسیا توافق کرده‌اند. توافق‌های انجام شده فراتر از یک حوزه است و شرکت‌های روسی و ایرانی در حال حاضر تعداد قابل توجهی توافقنامه دارند. 
به گزارش تاس، این توافق‌ها به پروژه‌های مشترک به بخش‌هایی نظیر مهندسی مکانیک، خودروسازی و ساخت هواپیما مربوط می‌شوند. الکسی ماسلوف، مدیر مؤسسه مطالعات آسیایی و آفریقایی در دانشگاه دولتی مسکو از تأثیر مثبت همکاری‌های اقتصادی با ایران بر شکل‌گیری نظم نوین جهانی و حرکت روسیه به شرق می‌گوید و بیان می‌کند که با توجه به ظرفیت کشورهای آسیایی و همچنین کل منطقه، رویکرد روسیه نسبت به تعاملات اقتصادی در حال تغییر است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8043/7/631968/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها