با راه‌اندازی بیش از یک‌هزار شهرک صنعتی در شش ماه گذشته شکل گرفت

رشد 4 درصدی اشتغال صنعتی کشور


گروه اقتصادی / برنامه‌ جامع دولت سیزدهم برای اشتغال کشور محقق شد؛ همان‌طور که حالا همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با اشتغال و تولید در این مسأله بسیج شده و با هم‌افزایی توانستند وعده داده شده مبنی بر ایجاد یک میلیون شغل در یک سال را عملیاتی کنند.
نشان به آن نشان که آنچه از عملکرد شش ماهه اول شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌توان به‌دست آورد، این است که تا پایان تابستان امسال رشد اشتغال در این نواحی 3.9 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است.
آمارها نشان می‌دهد تا پایان شهریورماه امسال ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر در واحدهایی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیدند، مشغول به کار بودند که نسبت به اشتغال ۹۶۱ هزار و ۱۷۴ نفر تا پایان سال قبل در این واحدها، حدود ۳.۹ درصد افزایش داشته است.
تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد شده در سال‌جاری 2.3 درصد بیشتر از شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال گذشته بوده است. پارسال یک‌هزار و 17 شهرک و ناحیه صنعتی وجود داشت. 
همچنین تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری در مدت یادشده با 2 درصد افزایش نسبت به پایان شهریورماه امسال به ۸۴۹ شهرک و ناحیه رسیده است. تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری تا پایان شهریورماه سال قبل معادل ۸۳۲ مورد بوده است.
در این میان آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر ۵۱ شهرک صنعتی تخصصی و ۳۴ ناحیه صنعتی تخصصی در سطح کشور فعال هستند. همچنین 6 شهرک فناوری و 5 منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری است و از بین کل شهرک‌های صنعتی، فقط 6 شهرک در مناطق آزاد تجاری صنعتی مستقر هستند.
تعداد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تا پایان شهریورماه امسال ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد بوده که در مقایسه با ۴۸ هزار و ۱۱۹ واحد به بهره‌برداری رسیده در مدت مشابه سال قبل، حدود ۳.۷ درصد رشد داشته است. سرمایه‌گذاری در واحدهایی که تا پایان نیمه اول امسال به بهره‌برداری رسیدند، بیش از ۲۹۲ هزار میلیارد تومان بوده است.
ایجاد 167 هزار شغل جدید
از آنجا که 92 درصد صنعت کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند، رویکرد دولت مردمی سیزدهم در بخش صنعت و تولید، رونق بازار کار و احیای واحدهای تولیدی راکد است؛ این مهم به عنوان یکی از سرفصل‌های کاری دولت از ابتدای فعالیت خود در دستور کار قرار گرفته و تاکنون به نتایج خوبی نیز منتج شده است.
به همین خاطر است که در سال گذشته 2 هزار واحد راکد شده به چرخه تولید بازگشتند و بیش از 40 هزار اشتغالزایی جدید به وجود آمد. امسال نیز برای احیای واحدهای راکد، 50 هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
از طرفی نتایج طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال نشان می‌دهد که در بین کل واحدهای صنعتی، ١٢ هزار و ۶۷ واحد راکد، شامل ۶۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵۲۵۳ واحد در خارج از آنها وجود دارد که ۶۲ درصد آنها از طریق شیوه‌های فنی باز فعال‌سازی، امکان راه‌اندازی مجدد دارند و در صورت تحقق آن، بیش از ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد و سازمان صنایع کوچک نیز سالانه برای احیای تعدادی از این‌ واحدها برنامه‌ریزی می‌کند. 
همچنین بر اساس اعلام مدیران بنگاه‌های اقتصادی راکد، ۴۴ درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، ۱۶ درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، ۱۱ درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشین آلات، ۹ درصد مشکلات حقوقی با سازمان‌ها و دستگاه‌ها، ۸ درصد مشکلات زیرساختی و ۲ درصد مشکلات مالکیتی و سهامداری دارند.


بـــرش
افزایش اشتغال خالص بخش صنعت در تابستان
در تابستان امسال نیز شاغلان بخش صنعت با رشد مواجه شدند. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، تعداد شاغلان بخش صنعت نیز در تابستان سال‌جاری 8 میلیون و 29 هزار نفر برآورد شده، این در حالی است که در فصل مشابه سال گذشته این تعداد 7 میلیون و 907 هزار نفر بوده است، بنابراین تعداد شاغلان در بخش صنعت در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته حدود 121 هزار نفر افزایش داشته است. سهم بخش صنعت از کل تعداد شاغلان ایران نیز در تابستان 1401 حدود 33.5 درصد به ثبت رسیده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8043/8/631972/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها