عرضه مرغ در برخی خرده‌فروشی‌ها با قیمت کمتر از 63 هزار تومان

فراوانی در بازار مرغ با قیمت کمتر از نرخ مصوب


گروه اقتصادی /  ابتدای هفته جاری بود که معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی از افزایش نرخ مصوب قیمت مرغ خبر داده و گفته بود قیمت مصوب مرغ از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان افزایش یافته است و دلیل این تغییر قیمت را افزایش هزینه‌های تولید و کمک به استمرار تولید عنوان کرد.
در حالی که چند روز از اعلام قیمت‌های جدید فروش مرغ می‌‌گذرد، اقدامات دولت در تنظیم و ثبات بازار موجب شده که هر کیلوگرم مرغ کمتر از نرخ مصوب ۶۳ هزار تومان به فروش برسد.
طبق اعلام ستاد تنظیم بازار که قیمت فروش هر کیلو مرغ گرم را 63 هزار تومان تعیین کرده است، فروش با قیمت بیش از 63 هزار تومان تخلف محسوب می‌‌شود. به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هرگونه عرضه گوشت مرغ بیش از نرخ مصوب گرانفروشی محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
فراوانی گوشت مرغ در بازار و تمهیداتی که توسط دولت از قبل برای جلوگیری از کاهش عرضه انجام گرفت، اکنون باعث شده است تا همچنان بازار مرغ در آرامش به سر ببرد. بررسی‌هایی که از خرده فروشی‌های سطح شهر انجام گرفته حاکی از آن است که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه گرم در بازار ۶۲ هزار و 500 تومان تا ۶۷ هزار تومان است.
شرکت پشتیبانی امور دام به ‌منظور تنظیم بازار و با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ از شهریورماه به بازار این محصول ورود کرد تا قیمت گوشت مرغ به قیمت مصوب نزدیک شود. این شرکت پیش از این مازاد گوشت مرغ کشور را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی خریداری کرده بود تا ذخایر کشور در شرایط مطلوبی قرار بگیرد و هیچ کمبودی باعث افزایش قیمت گوشت مرغ نشود. از همین رو دولت از یک‌ماه قبل نیز با توزیع مرغ منجمد تلاش کرد قیمت را در بازار تنظیم کند. در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ منجمد با قیمت ۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد و شرایط بازار نشانگر وفور گوشت مرغ در بازار است و هیچ کمبودی هم دیده نمی‌شود.
نیاز کل کشور روزانه ۶ هزار تن مرغ آماده طبخ است که هزار و 200 تا هزار و 400 تن آن در تهران مصرف می‌‌شود. همچنین روزانه ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تن مرغ زنده عرضه می‌‌شود که ۶ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ گرم از آن به دست می‌‌آید.
طبق مصوبه جدید وزارت جهاد کشاورزی به منظور حمایت از تولیدکنندگان و استمرار تولید، نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم برای مصرف کنندگان ۶۳ هزار تومان تعیین شده  است تا با توجه به افزایش هزینه‌های جاری، خللی در تولید مواد پروتئینی و استفاده آن توسط خانوارها به وجود نیاید. اگرچه در پی اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در اردیبهشت ماه امسال، قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده بود که مقرر شد در مهرماه امسال به طور مجدد قیمت این محصول اصلاح شود.
مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران جوجه‌ریزی مهرماه برای پایان آبان ماه را به میزان مصرف داخلی عنوان کرده و گفته است: «پیش‌بینی می‌‌شود 100 میلیون جوجه‌ریزی انجام شده باشد. همچنین با در نظر گرفتن مصرف داخلی 90 میلیون جوجه‌ریزی، بازار متعادل خواهد بود مگر اینکه تحت تأثیر صادرات مرغ وضعیت بازار تغییر کند.»
بخشی از مرغداران و تولیدکنندگان تا پیش از تعیین نرخ جدید مصوب قیمت مرغ، عرضه را به علت کاهش جوجه‌ریزی مرغدارها در مردادماه کاهش دادند اما با توجه به وعده حمایت دولت از تولیدکنندگان مرغ و طیور، جوجه‌ریزی در مهرماه به حدود 100 میلیون عدد رسید.
گوشت مرغ باید با نرخ مصوب به فروش برسد که برخی از فروشگاه‌ها از این موضوع تبعیت می‌کنند و با نرخ مصوب و گاهی کمتر از نرخ مصوب محصول را به فروش می‌رسانند و نظارت بیشتر در عرصه فروش نهاده‌های دامی و نظارت در بازار توزیع و فروش مرغ می‌تواند این بازار را متعادل کند تا به این واسطه برخی از مرغداران که با سوءاستفاده از شرایط بازار قیمت مرغ را خودسرانه افزایش داده‌اند، مقابله شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8043/9/631975/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها