«ایران» از تداوم روند صعودی شاخص‌ها در پنج روز گذشته گزارش می‌دهد

رشد 40 هزار واحدی شاخص کل بورس

بالاترین رشد هفتگی از ابتدای تابستان رقم خورد کارشناسان: مراقب تبعات خروج پول از درآمدثابت‌ها و بی‌اثر شدن سایر ابزارهای مالی باشیم

سعید رشیدی نوبندگانی
 خبرنگار

با به صدا درآمد سوت پایان معاملات روز چهارشنبه، هفته خوب بازار سهام نیز با رشد بیش از 40 هزار واحدی شاخص کل بورس به پایان رسید تا این شاخص با ثبت بالاترین رکورد افزایشی از ابتدای تابستان و قرار گرفتن در ارتفاع یک میلیون و 283 هزار واحد، بار دیگر به محدوده حساس حمایتی خود بازگردد.
افزایش ارتفاع شاخص کل بورس طی 5 روز متوالی و رشد بیش از 3.3 درصدی آن، باعث شد تا بیش از 57 درصد کاهش ارتفاعی که در هفته اول آبان ماه رخ داده بود جبران شود و از این رو سهامداران باردیگر نسبت به ادامه معاملات در روزهای باقی مانده سال 1401، امیدوار شوند.
طی این هفته، شاخص کل (هم‌وزن) نیز به پشتوانه اکثریت سهام بورسی، در حدود 7 هزار و 900 واحد رشد کرد و خود را به ارتفاع 365 هزار و 750 واحد رساند.
همچنین شاخص کل فرابورس با پیروی از شاخص‌های بورسی، روند صعودی را در پیش گرفت و با ثبت رشد 248 واحدی، در ارتفاع 17 هزار و 386 واحد به کار خود پایان داد.
آمار نشان می‌دهد در مجموع 5 روز معاملاتی هفته جاری، از 669 نمادی که در بازار سهام مورد معامله قرار گرفتند بیش از 66 درصد نمادها با افزایش قیمت به کار خود پایان داده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد رشد قیمت‌ها تنها به نمادهای شاخص‌ساز محدود نبوده و سهام کوچک نیز در یک روند صعودی قرار گرفته‌اند.
کوچ پول از درآمدثابت‌ها به سهام
معضل خروج پول از معاملات، چالشی است که طی سال‌های گذشته همواره گریبانگیر بازارهای مالی شده است و در مواقعی، این بازارها را به حالت‌های حدی و بحرانی وارد کرده است. از این رو مدیران جدید سازمان بورس و اوراق بهادار برای پیشبرد اهداف خود در درجه اول باید با بحران خروج پول از بازار مواجه می‌شدند و طرح‌هایی را در جهت کاهش خروج پول از بازارهای مالی، ارائه می‌کردند. اما با وجود اقدامات بسیار ارزشمندی چون طرح توثیق سهام در سیستم بانکی و انتشار اوراق تبعی که می‌توانست اعتماد را به بازار بازگرداند و خروج پول را از بازار کاهش دهد، اما سایر عوامل باعث شد تا خروج پول ادامه یابد و بیش از 25 هزار میلیارد تومان از ابتدای سال 1401 از سهام، روانه دیگر بازارها شود.
در این بین افزایش مداوم مانده سپرده بانکی و ورود بیش از 4 هزارمیلیارد تومانی پول به صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، نشان می‌داد که این دو بازار از پول‌های خارج شده از سهام بی‌نصیب نمانده‌اند و توانسته‌اند بخشی از این پول‌ها را به سمت خود جذب کنند. این دو بازار که به عنوان سرمایه‌گذاری بدون ریسک در بین فعالین بازارهای مالی شناخته می‌شوند، زمانی با افزایش استقبال از طرف سرمایه‌گذاران روبه‌رو می‌شوند که نااطمینانی در بازارهای ریسکی بالارفته باشد و سرمایه‌گذاران به این نتیجه برسند که بازدهی احتمالی بازارهای ریسکی، بیش از حد انتظارشان با ریسک روبه‌رو شده است.
به هر طریق، ورود پول به این دو بازار طی یک سال گذشته، باعث شده بود تا معاملات سهام بتدریج از رونق بیفتد و شرایط رکودی بر این بازار حاکم شود؛امری که به نظر می‌رسد با تضمین اصل پول و سود 20 درصدی در بازار سهام، بسرعت متوقف شود و در آینده نزدیک سرمایه‌گذاران به این نتیجه برسند برای برخورداری از سود بیشتر، بهتر است دارایی‌های خود را از دو بازار سپرده و صندوق‌های با درآمد ثابت، به سهام انتقال دهند تا ضمن برخورداری از تضمین اصل پول و سود 20 درصدی، از بازدهی‌های بیشتر احتمالی نیز بی‌بهره نمانند.
این رویه هرچند که هنوز در سپرده‌های بانکی رخ نداده است اما خروج بیش از 811 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار پویاتر صندوق‌های درآمد ثابت نشان از شروع آن دارد و لازم است سیاستگذار نسبت به تبعات احتمالی آن مطلع باشد.
باید توجه داشت که هرچند کاهش بیش از حد قیمت سهام می‌تواند در بازارهای مالی یک چالش بزرگ به حساب آید؛ اما خروج بیش از حد پول از درآمدثابت‌ها نیز می‌تواند به نوبه خود بحران‌ساز شود و دومینووار منجر به اشاعه بحران در دیگر بازارهای مالی شود.
همچنین توجه به این موضوع نیز لازم است که با تضمین سود سهام، عملاً ابزارهای بدون ریسک و ریسکی در بازارهای مالی با یکدیگر ادغام می‌شوند و این موضوع اثر‌گذاری سایر ابزارها را تا حد زیادی از بین خواهد برد.
پس اگر در حال حاضر سیاست مسئولان اقتصادی کشور بر نجات شاخص‌های بازار سهام است، باید نسبت به تبعات احتمالی این سیاست بر سایر بازارها نیز مطلع باشند و از همین امروز نسبت به آنها تدابیر لازم اندیشیده شود.
ضمن اینکه این سیاست هرچند تا به اینجای کار توانسته از خروج پول از بازار سهام تا حد زیادی بکاهد، اما منجر به رفع کامل ریشه‌های اصلی بی‌اعتمادی به بازار سهام نشده و نتوانسته خروج پول حقیقی از بازار را به طور کامل متوقف کند.
آمار نشان می‌دهد، در حالی شاخص‌های بازار سهام در هفته جاری با افزایش ارتفاع روبه‌رو شده‌اند که بیش از یک هزار و 900 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است.
در این بازه میانگین ارزش معاملات نیز نسبت به هفته قبل با افزایش 8 درصدی روبه‌رو شده و در بالای 2هزار و 500 میلیارد تومان قرار گرفته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8043/10/631979/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها