اقبال خوب آهنگسازان به تولیدات ملی- میهنی و خروجی کم‌ارزش


حامد اسماعیلی
سردبیر سایت سینوا

​​​​​​​تهیه و تولید آثار موزیکال استکبارستیزی از سال‌های ابتدایی پس از انقلاب شروع شد. یکی از معروف‌ترین‌های آنها اثر «امریکا امریکا، ننگ به نیرنگ تو» بود. این اثر با صدای اسفندیار قره‌باغی در سال 58 و پس از تسخیر لانه جاسوسی امریکا خوانده شد. این خواننده بعد از سال‌ها فعالیت و تولید بیش از 350 اثر در دهه نود، اثر دیگری به نام «مرگ بر اسرائیل» خواند.
یکی دیگر از خواننده‌های پراقبال در سال‌های اخیر که آثار ضداستکباری قابل‌توجهی در کارنامه خود دارد، حامد زمانی است. او با همکاری شاعران و مشاوران خوش‌ذوق آثاری به نام‌های «مرگ بر امریکا»، «گزینه‌های روی میز»، «می‌کشیم» و...   دارد. از دیگر آثار سروده شده به این مناسبت، سرود «مرگ بر امریکا» است که به مناسبت 13 آبان و در سال 95 تهیه شد. گروه سرود شهید فرجی تهران به همراه تکخوان نوجوانی از خمینی‌شهر اصفهان به نام محمدحسین رضایی در خلق این اثر نقش داشتند. همچنین یکی از آثار فاخر با موضوع ضداستکباری، اثر «ایستاده‌ایم تا آخرین قطره خون» است. این اثر با خوانندگی حسین حقیقی و با همراهی گروه کر و به مناسبت سالروز انفجار هواپیمای ایرانی توسط ناو امریکایی تهیه و منتشر شد.
اما در خصوص اینکه این موسیقی‌ها بیشتر باید در قالب سرود باشد یا در گونه‌های دیگر موسیقی هم تعریف شود باید بگویم در بین همه این آثار و البته آثار بیشتری که نام نبردم، تعدادی سرود و تعدادی ترانه بودند. گاهی ممکن است یک حرف از زبان مردم و نشانه یک حرف واحد از سوی عده متکثری باشد که در این صورت بهتر است در شعر، آهنگ، تنظیم و اجرای وکال از قالب سرود استفاده کرد وگرنه نه تولیداتی که موجود است، لزوماً یا غالباً سرود است و نه لزومی دارد در همه موارد سرود باشد. کما اینکه تعداد قابل توجهی از این آثار ترانه‌های اعتراضی هستند.
درباره این موضوع هم که چرا آهنگسازان به تولید کارهای ملی- میهنی کمتر می‌پردازند نیز باید بگویم غالباً در بین سفارش‌های آهنگسازان، آثار ملی و میهنی دیده می‌شود و اتفاقاً برای فرار از ساختن یک‌سری آثار به اصطلاح ارزشی، به تولید این آثار اقبال نشان می‌دهند. آثار موسیقایی بسیاری تولید می‌شود ولی متأسفانه به معنای واقعی کلمه ارزشی یا ارزنده نیست. در حال حاضر بار موسیقی ارزنده و خوش‌مضمون در موسیقی کشور بخصوص موسیقی پاپ را چه کسی یا چه کسانی بر دوش می‌کشند؟ آیا تعداد بسیار اندکی همچون محسن چاوشی و تعداد معدود دیگری کافی است؟! به نظرم وضعیت موسیقی به لحاظ محتوایی نسبت به دهه هشتاد و هفتاد بسیار افت داشته است. ما در سایت سینوا که مرجع تخصصی سرود و جمع‌خوانی است در دو بخش عمده فعالیت می‌کنیم: 1. رسانه و تبلیغات (رویدادهای حضوری و مجازی، سایت و شبکه‌های اجتماعی)، 2. واحد تولیدات (تولید انواع قالب‌های صوتی و تصویری سرود، ترانه و تصنیف.)
 ما در سینوا سعی داریم تمامی آثار تولید شده در حوزه سرود و جمع‌خوانی را با بالاترین کیفیت و به همراه شناسنامه و شعر اثر، در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم. علاوه بر این، در بخش تحریریه سینوا؛ اخبار، تحلیل‌ها و آموزش‌های مرتبط با سرود و جمع‌خوانی را تقدیم مخاطبان می‌کنیم. سینوا تقریباً با تمام گروه‌های مولد کشور در ارتباط است و هر کسی که بخواهد از آخرین آثار سرود و جمع‌خوانی در کشور با خبر شود می‌تواند نگاهی به این سایت داشته باشد. در سایت سینوا سرود و جمع‌خوانی‌های دیگری همچون: آثار خارجی، آثار سرود-نمایش، آثار کودک و... ارائه می‌شود. واحد تولیدات در این سه سال بیش از 30 اثر موسیقی و موزیک‌ویدیو تهیه کرده است که در بین آنها تیتراژهای سینمایی و تلویزیونی و آثار ملی،  بین‌المللی و... دیده می‌شود. معروفترین اثر سینوا در داخل کشور موسیقی تیتراژ فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8043/16/632017/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها