پیونگ یانگ 23 موشک و 100 گلوله توپ به سمت آب‌های همسایه جنوبی شلیک کرد

رکوردشکنی موشکی کره شمالی


لاله مهرزاد/ کره شمالی بامداد چهارشنبه در بزرگترین شلیک‌های تاریخ خود 23 موشک و بیش از یکصد گلوله توپ به سمت آب‌های همسایه جنوبی‌اش پرتاب کرد که یکی از موشک‌های پرتاب شده در یکی از سواحل این کشور فرود آمد. اقدامی که پاسخ متقابل کره جنوبی را با پرتاب چند موشک به دنبال داشت.
به گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، پرتابه‌های کره شمالی که بیست و نهمین پرتابه‌های این کشور در 11 ماهی که از سال 2022 می‌گذرد است، تنها دو روز بعد از آن رخ داد که این کشور از واشنگتن و سئول خواست رزمایش نظامی که دو کشور در حال انجام آن هستند را متوقف کنند. زیرا «فتنه‌گری‌ها و تندخویی‌های نظامی بیش از این قابل تحمل نیستند.» مشابه این کلمات از سوی کره جنوبی نیز شنیده شد. آنجا که ستاد کل نیروهای مسلح کره جنوبی در بیانیه‌اش در همین ارتباط اعلام کرد: «پرتاب‌های موشکی کره شمالی غیرقابل تحمل هستند.» در همین ارتباط یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز اعلام کرد: «پرتابه‌های کره شمالی در واقع یک تهاجم بود.» وی همچنین اقدام به برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت ملی این کشور کرد.
در همین حال سایت روزنامه انگلیسی گاردین نیز گزارش داد، موشک‌های کره شمالی به سمت شرق و جنوب هدف‌گیری شده بودند که اولین بار نبود که چنین اتفاقی می‌افتاد. اما آنچه توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، شمار بالای پرتاب‌ها بود. در تاریخ کره شمالی هرگز این میزان پرتاب در یک ساعت مشاهده نشده بود. از بین این پرتاب‌ها سه موشک، موشک‌های بالستیک کوتاه برد بودند که به‌طور مشخص به سمت یکی از جزایر دورافتاده کره جنوبی هدف‌گیری شده بودند. تا عصر دیروز نوع موشک‌های پرتابی، بجز این سه موشک، اعلام نشده بود. تنها بنا بر اطلاعاتی که ارتش کره جنوبی و همچنین ژاپن ارائه کرده‌اند، یکی از موشک‌ها در فاصله 60 کیلومتری ساحل کره جنوبی به آب برخورد کرده است. کانگ شین چول، مدیر عملیات ستاد کل نیروهای مسلح کره جنوبی در همین ارتباط گفت: «اقدام پیونگ یانگ در پرتاب این تعداد موشک که یکی از آنها درست در آستانه سواحل ما فرود آمده، اقدامی غیرمعمول بوده و پذیرش آن سخت است. این اقدام از زمان جدایی دو کره تاکنون کاملاً بی‌سابقه بوده است، بویژه که یکی از این موشک‌ها در نزدیک آب‌های کره جنوبی فرود آمده است.»
واکنش بی‌سابقه کره‌جنوبی
به همان میزان که پرتابه‌های کره شمالی بی‌سابقه بودند، کره جنوبی نیز در اقدامی بی‌سابقه در واکنش به فرود آمدن یک موشک در نزدیکی آب‌های خود، اقدام به پرتاب سه موشک به سمت کره شمالی کرد.
به گزارش سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، این سه موشک از نوع موشک‌های هوا به زمین بودند و در نزدیکی مرزهای دریایی دو کره فرود آمدند. بنا بر این گزارش، سئول اعلام کرده، این پرتاب‌ها به منظور نمایش قدرت ارتش کره‌جنوبی به همسایه شمالی‌اش بوده است. این در حالی است که کره جنوبی همزمان در حال برپایی رزمایش مشترک 5 روزه‌ای با امریکا است که از روز دوشنبه شروع شده و جمعه به پایان می‌رسد. هرچند هم امریکا و هم کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند، این رزمایش ارتباطی به پیونگ‌یانگ ندارد و تهدیدی علیه آن نخواهد بود اما حضور بیش از 240 ناو و جنگنده و هزاران نیروی رزمی در آن خواه‌ناخواه باعث حساسیت کره شمالی به آن شده است.
نگاه سئول به انتخابات امریکا
کره جنوبی سوا از این رزمایش چشم خود را به انتخابات میاندوره‌ای کنگره امریکا نیز دوخته است. سئول بسیار نگران تهدیدهای امنیتی است که می‌تواند از جانب پیونگ‌یانگ متوجه آن شود. از همین رو بنا بر تحلیلی که چنل نیوز ایژیا نوشته، خواهان آن است که بتواند حمایت امریکا را در رویارویی با این تهدیدها دریافت کند. اما اگر جمهوری‌خواهان در این انتخابات برنده شوند، ممکن است کره جنوبی نتواند به این خواسته‌هایش دست یابد زیرا تجربه‌ای که کره جنوبی از کار با کاخ سفید و جمهوری‌خواهان در دوره دونالد ترامپ دارد، حاکی از آن است که جمهوری‌خواهان علاقه‌ای به مسائل دو کره به نحوی که منافع سئول در آن باشد، ندارند. هرچند که برخی تحلیلگران مؤسسه پژوهشی اتحاد دو کره معتقدند، اذهان عمومی در امریکا خواهان آن هستند که این کشور سیاست‌های خود در قبال کره شمالی را سخت‌تر کند. بنابراین این احتمال هم وجود دارد که جو بایدن بخواهد در چند روزی که تا انتخابات میاندوره‌ای باقی مانده است، سیاست سختگیرانه‌تری را در قبال پیونگ یانگ اتخاذ کند که نگاه و نظر رأی‌دهندگان را به سوی خود جلب کند. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به آزمایش موشکی دیروز کره شمالی به محکوم کردن این اقدام بسنده کرده و اعلام داشته، این پرتابه‌ها، ناقض قطعنامه‌هایی است که تاکنون در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده و ناقض صلح در منطقه هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8043/4/632026/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها