در آستانه انتخابات میاندوره‌ای، شانس دموکرات‌ها برای حفظ قدرت در کنگره کاهش یافت

نبرد فیل و الاغ در رینگ کنگره


زهره صفاری/ کمتر از یک هفته دیگر، مردم 36 ایالت امریکا برای تعیین تکلیف کنگره پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. انتخاباتی که نه تنها رفراندومی برای دولت فعلی و شخص جو بایدن خواهد بود که می‌‌تواند با به چالش کشاندن 24 ماه باقی‌مانده ساکنان کاخ سفید، کفه قدرت را بار دیگر به سمت جمهوری‌خواهان سنگین کند.
به نوشته خبرگزاری «آر تی ای»، در انتخابات هشتم نوامبر، 435 کرسی مجلس نمایندگان و حدود یک سوم (35 کرسی) نمایندگان سنا برگزیده می‌‌شوند. در این شرایط دموکرات‌ها که در حال حاضر قدرت را در هر دو مجلس در اختیار دارند، در صورت از دست دادن قدرت در هر دو جبهه  که با توجه به شواهد این روزهای امریکا دور از ذهن نیست، کار دشواری پیش رو خواهند داشت. بنابراین به باور ناظران، دموکرات‌ها باید دست کم سنا را که در حال حاضر با رأی کاملا هریس، معاون جو بایدن در کنترل‌شان است، برای خود نگه دارند. این شرایط سبب خواهد شد تا بایدن بتواند شانس انتخاب قاضی دیوان عالی، گرفتن تصویب توافقات بین‌المللی و...  را که نیازمند تأیید سنا است، برای خود حفظ کند.
 دموکرات‌ها دیگر خوشبین نیستند
به رغم کاهش محبوبیت جو بایدن و افزایش بدبینی‌ها درباره اقتصاد، دموکرات‌ها همچنان تا ماه نوامبر شانس خود را برای کسب اکثریت سنا بالا می‌‌دانستند. در آریزونا و پنسیلوانیا نیز نامزدهای دموکرات برتری 4 درصدی نسبت به رقبای جمهوری‌خواه‌شان داشتند و کاندیداهای دو حزب در کارولینای شمالی و اوهایو شانه به شانه هم حرکت می‌‌کردند. اما در ماه اکتبر نتیجه نظرسنجی‌ها، به سمت جمهوری‌خواهان متمایل شد و معادلات در بسیاری از ایالاتی که پیش‌تر بخت آبی‌ها را بیشتر می‌‌دانست، طوری تغییر کرد که قرمزهای جمهوری‌خواه را پیروز رقابت نشان می‌‌داد. اما اهمیت این انتخابات و شرایط فعلی دو حزب طوری پیش می‌‌رود که در برهه فعلی علاوه بر جو بایدن و دونالد ترامپ؛ باراک اوباما نیز به صحنه تبلیغات برای حزب دموکرات کشیده شده است. به نوشته پولیتیکو، بایدن نیز در سومین سفر تبلیغاتی‌اش، فلوریدا را انتخاب کرده که تا این لحظه شمار زیادی از آرای 3 میلیون پستی آن به جمهوری‌خواهان اختصاص داشته است. بایدن که خطر قدرت گرفتن رقیب را بسیار نزدیک می‌‌داند، در این کمپین هشدار داد: «اگر جمهوری‌خواهان کنگره را در دست بگیرند، امنیت اجتماعی و بیمه پزشکی سالمندان به خطر خواهد افتاد.» این در حالی است که قشر سالمند نقش حیاتی در تعیین آرای نهایی این ایالت دارند.
تهدید دموکراسی
اگر تلاش دموکرات‌ها بی حاصل شود و جمهوری‌خواهان کنگره را از آن خود کنند، فارغ از سنگ‌اندازی‌هایشان برای دولت دموکرات، راه دونالد ترامپ را برای بازگشت به رقابت انتخاباتی در 2024 نیز باز می‌‌کنند. اما در عین حال کارشناسان معتقدند ضربه‌ای‌ که رئیس جمهور سابق امریکا با ترویج شایعات درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 2020 به اعتماد مردم این کشور زد، سبب شده است حدود 64 درصد رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه تکذیب‌کنندگان بایدن را به عنوان کاندیدای مورد تأیید خود برگزینند؛ اتفاقی که نگرانی‌ها درباره آینده دموکراسی امریکایی را بالا برده و به نوشته یو اس ای تودی دست‌کم 85 درصد امریکایی‌ها بسیار نگران بلایی شده‌اند که بدبینی‌ها به آینده دموکراسی وارد آورده و خواهد آورد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8043/4/632027/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها