وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی:

فرهنگ، ادبیات و زبان مشترک شناسنامه خدشه‌ناپذیر ایران و تاجیکستان است


 به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «نباید اجازه دهیم فاصله مکانی بین دو ملت ایران و تاجیکستان جدایی افکند، فرهنگ، ادبیات و زبان مشترک شناسنامه خدشه‌ناپذیر و بهترین دلیل این ادعا است.»
محمدمهدی اسماعیلی سه‌شنبه شب در نشست ادیبان ایران و تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور گفت: امروز شعرا و نویسندگان خوب کشور برادر تاجیکستان، هنرمندان و تمام کسانی که به گونه‌ای به ادبیات ربط داشته یا علاقه‌مند هستند تلاش می‌کنند با ایجاد و خلق آثار نوین ارزشمند این ادبیات را در خود کشور و در میان جامعه جهانی معرفی کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اشعار شاعران معاصر تاجیک از ایران کنونی به تعابیر ریشه، اصل، منشأ، اجداد، تاروپود، قصر جهان آرا، نور جام جم، خانه ایمان، میعادگاه، قبله‌نما، آشیان سیمرغ، سرزمین دلیران، بارگاه نورخدا، سرزمین جاوید ایزدی، قلمرو عشق و ایمان و غیره یاد شده است. شعرای تاجیک وقتی درباره همبستگی ایران و تاجیکستان سخن می‌گویند تعابیر یک جان در دو تن، یک روح در دو پیکر، دو دیده و یک دل، یک بحر و دو ساحل و دو مغز در یک پسته به کار می‌برند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زبان در مقام مهم‌ترین مؤلفه فرهنگ، یکی از ملاک‌های معرفی شده برای تعیین حدود مصداقی ایران فرهنگی است.
او افزود: در بحث فرهنگ در ایران فرهنگی، ادبیات پارسی مهم‌ترین نماد فرهنگی است. طبیعتاً ایران فرهنگی، مرزهایش بسیار دورتر و قلمرو آن بسیار پهناور‌تر از جغرافیای کنونی ایران است. پس زبان و ادبیات شیرین پارسی که تیره‌های گوناگون ایرانی را در هر سرزمین به یکدیگر پیوند می‌دهد، به منزله برسازنده هویت مشترک با کشورهای تاجیکستان و افغانستان است و ارزش و اهمیت شعر و ادبیات در میان پارسی زبانانی چون ایران و تاجیکستان می‌تواند زمینه مناسبی برای تعمیق تعلق‌های فرهنگی باشد.
اسماعیلی تصریح کرد: اینک بر ماست اجازه ندهیم فاصله مکانی بین ما جدایی افکند و فرزندان راستین رودکی، فردوسی، حافظ، سعدی، مولوی، کمال خجندی، میرعلی، سیدعلی همدانی و ابن سینا را تنها نگذاریم، زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم، آنها برادران و خواهران ما هستند و فرهنگ، ادبیات و زبان مشترک شناسنامه خدشه‌ناپذیر و بهترین دلیل این ادعا است.
هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاجیکستان برگزار شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8043/15/632043/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها