با 80 درصد تسهیلات بانکی؛

فروش محصولات هپکو آغاز شد


گروه اقتصادی / مجموعه هپکو که در دولت گذشته در آستانه تعطیلی و ورشکستگی بود، روز گذشته فروش محصولات خود را آن هم با ارائه تسهیلات بانکی آغاز کرد و بر این اساس خرید از مجموعه هپکو که مورد حمایت دولت است می‌تواند یک فرصت عالی برای بهره‌برداران معدنی باشد. بدین جهت برای نخستین بار و با هدف حمایت از تولید داخل ۶۰۰ دستگاه انواع محصولات شرکت هپکو با ۸۰ درصد تسهیلات بانکی به فروش می‌رسد.
در بیست و نهمین سفر استانی دولت مردمی به استان مرکزی، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور گفت: هپکو نماد غرور ملی و اعتماد به نفس ملی است، این واحد‌ تولیدی را احیا می‌کنیم و نمی‌گذاریم بیش از این لطمه ببیند. از همین رو محصولاتی که در داخل کشور از جمله در هپکو ساخته می‌شود به هیچ عنوان نباید از خارج وارد شود. او اظهار کرد: مسئولان با همت کارگران و مهندسان تلاش کنند تا مشکلات هپکو حل شود. این کارخانه عظیم می‌تواند با سه برابر ظرفیت فعلی کار کند و دولت مصمم است زمینه تحقق این موضوع را فراهم کند. با وجود مجموعه‌ای قوی چون هپکو که متأسفانه دولت گذشته از توان و پتانسیل آن استفاده نکرد، بارها کارشناسان هشدار دادند که سن ماشین‌آلات معدنی بالا است و نمی‌توان با این وضعیت شاهد بهره‌برداری مناسب از معادن بود.
سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صمت ایران معتقد است: عمر ماشین‌آلات معدنی در کشور به بیش از ۴۰ سال نزدیک شده و این در حالی است که لوازم یدکی این ماشین‌آلات نیز در کشور وجود ندارد. از آنجا که قیمت ماشین‌آلات معدنی خیلی بالا است و اکثر مجموعه‌ها بخصوص آنهایی که در معادن کوچک فعالیت می‌کنند، توان خرید ندارند، خرید ماشین‌آلات داخلی آن هم با تسهیلات 80 درصدی می‌تواند مشوقی برای نوسازی ماشین‌آلات معدنی کشور باشد. در دولت سیزدهم روند واردات ماشین‌آلات معدنی تسهیل شده، اما قیمت ارز مانع جدی بر سر راه خرید ماشین‌آلات معدنی است. از همین رو با فعال‌سازی واقعی شرکت هپکو وتسهیلاتی که از این طریق به خریداران اختصاص پیدا می‌کند، می‌توان امیدوار بود که در مدت سه سال میانگین عمر ماشین‌آلات معدنی از 40 سال به 25 سال برسد. از سویی این امر برای شرکت هپکو که در چند قدمی ورشکستگی و تعطیلی بود، یک فرصت محسوب می‌شود و می‌تواند در آینده وسعت فعالیت خود را بیشتر کند.
80 درصد تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام خبر فروش محصولات شرکت هپکو با تسهیلات ویژه، گفت: مدت بازپرداخت تسهیلات چهار ساله با ۶ ماه تنفس و سود ۱۲ درصد در نظر گرفته شده است و ۸۰ درصد قیمت محصول از طریق تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.
او ادامه‌داد: چنین شرایطی جهت خرید برای نخستین بار اجرا می‌شود و هدف از این بسته تشویقی تحقق دستور رئیس‌جمهور برای حمایت از شرکت هپکو و کمک به فعالان حوزه معدن است. قالیباف گفت: بهره‌برداران معادن کوچک و متوسط و واحدهای فرآوری می‌توانند  به سامانه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی مراجعه و برای خرید محصول مورد نظر اقدام کنند. او در مورد تنوع محصولات مشمول این تسهیلات، ادامه‌داد: سه مدل بیل مکانیکی، سه مدل لودر (چرخ لاستیکی)، یک مدل بولدوزر و ۲ مدل تراک از جمله محصولات شرکت هپکو است که مشمول خرید تسهیلاتی قرار دارد. سخنگوی وزارت صمت تأکید کرد: این وزارتخانه از همه ظرفیت خود به‌منظور حمایت از تولید داخل استفاده می‌کند و در اجرای این سیاست اصولی طرح‌های دیگری در دست انجام است که به‌زودی اعلام خواهد شد.
15 هزار دستگاه ماشین‌آلات فرسوده داریم
چندی پیش وزارت صمت اعلام کرد ماشین‌آلات معدنی معمولاً با کارکرد ۱۸ سال به بالا فرسوده به شمار می‌روند و در حال حاضر حدود ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی ۲۰ سال به بالا در کشور وجود دارد که باید این فرسودگی جبران شود. بدین جهت وزارت صمت برای رفع مشکل واردات ماشین‌آلات معدنی اقداماتی را آغاز کرده و بر این اساس در حال حاضر مجوز واردات ۱۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات معدنی صادر شده است. در همین باره بهرام شکوری، عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران درباره نوسازی ماشین‌آلات معدنی و خرید از مجموعه‌های داخلی گفت: باتوجه به افزایش نرخ ارز طی سال‌های اخیر و همچنین فقدان سیاست‌های تشویقی برای نوسازی ماشین‌آلات فرسوده، ناوگان معدنی کشور از حیث عمر کاری در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد. این محدودیت‌ها از یک سو کشور را با بحران تولید روبه‌رو می‌کرد و از سوی دیگر صنایع معدنی را با بحران تأمین مواد اولیه مواجه می‌ساخت. او ادامه داد: طی مدت زمانی، بخشی از تولید ماشین‌آلات توسط برخی از مجموعه‌های داخلی انجام می‌گرفت و به همین دلیل جلوی واردات گرفته شد. این در حالی است که برخی ماشین‌آلات در داخل تولید نمی‌شوند، به همین دلیل وزارت صمت ورود پیدا کرد و مجوز واردات ماشین آلاتی که امکان تولید در داخل را ندارند، صادر کرد، اما با فعالیت دوباره هپکو می‌توان بخشی از ماشین‌آلات فرسوده معدنی را تأمین کرد.
تعطیلی معادن کوچک به جهت فرسوده بودن ماشین آلات
یکی از مشکلات بنگاه‌های تولیدی و معدنی، فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات است؛ زیرا عمر ماشین‌آلات معدنی و تجهیزات مصرفی در کشور زیاد است و فرسودگی شدید این ماشین‌آلات سبب تعطیلی بسیاری از معادن کوچک و اختلال فعالیت بنگاه‌ها شده است. وجیه الله جعفری، معاون وزیر صمت می‌گوید: به طور یقین استفاده از تکنولوژی مورد نیاز، ماشین‌آلات و تجهیزاتی که در این فرایند کمک به کاهش ریسک فعالیت‌های  معدنکاری می‌کنند، از اهمیت بالایی برای توسعه بخش معدن برخوردار است. با کمک دانش‌بنیان‌ها می‌توان دانش فنی در اختیار سازندگان ماشین‌آلات و تجهیزات قرار داد که این روند باعث خواهد شد تا ذخایر کوچک معادن اقتصادی شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8049/7/632747/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها