با مدیریت خانوارها ضایعات میوه بسیار کاهش داشته است

فراوانی عرضه میوه‌های پاییزی با تولید گسترده


گروه اقتصادی/ در دومین ماه از پاییز، میوه‌های پاییزی متنوع‌تر شده‌اند و بازار دیگر در اختیار میوه‌های تابستانی نیست. با توجه به کیفیت نه‌چندان بالای میوه‌های ابتدای فصل، یک ماه ابتدای پاییز هم کماکان میوه‌های تابستانه با استقبال خریداران روبه‌رو است اما در ادامه با توزیع انبوه زمستانه‌ها بازار و قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود.
سیب و انار و نارنگی‌های پوست سبز بیش از یک ماه است که به بازار آمده‌اند و بعد از آن پرتقال و کیوی و خرمالو هم به مجموعه میوه‌های پاییزی اضافه شده‌اند اما نکته جالب در بازار میوه قیمت پایین‌تر نوبرانه‌های پاییزی در مقایسه با میوه‌های تابستانه است.
با توجه به اینکه مرکبات جزو اصــــلی‌تـــــرین میوه‌هـــای پاییزی محسوب می‌‌شوند و در شمال و جنوب کشور به تولید می‌‌رسند، اما محصول شمال کل نیاز کشور را جواب می‌دهد و فراوانی بار، قیمت‌ها را رقابتی‌تر می‌کند.
در شرایطی که دومین ماه پاییز به نیمه رسیده است، به طور متوسط قیمت عمده هر کیلوگرم میوه پاییزی در اغلب میوه‌ها از ۸ تا ۱۰ هزار تومان کاهش داشته است.
 عرضه میوه‌های پاییزی در حجم بالا
اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌وگو با «ایران» درباره عرضه میوه‌های پاییزی گفت: پایان تابستان و اوایل فصل پاییز بهترین زمان برای عرضه میوه است چون در این مقطع زمانی، میوه‌های تابستانی و زمستانی در بازار وجود دارند و خریدار همزمان از میوه‌های فصول سرد و گرم استفاده می‌‌کند.
کارگر تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال مورد مهمی از آفت، سرمازدگی یا آسیب در باغ‌های میوه تابستانه نداشتیم این انتظار وجود داشت که در طول تابستان و با عرضه انبوه قیمت‌ها کاهش داشته باشد که این اتفاق در حد انتظار ما نیفتاد.
وی تولید و عرضه میوه‌های پاییزی امسال را در سطح گسترده عنوان کرد و گفت: خوشبختانه برای فصل پاییز فراوانی زیادی در تولید محصول داشتیم ضمن اینکه میوه‌ها هم دچار آفت نشدند. میوه‌های این فصل مانند انار، سیب، پرتقال و نارنگی تاکنون به فصل تولید انبوه رسیده‌اند و از فصل نوبرانگی عبور کرده‌اند.
کارگر اضافه کرد: ما تا قبل از عید نوروز که سیب و پرتقال بیشترین استفاده را خواهند داشت، شب یلدا را پیش رو داریم که در آن میوه‌های انار، انگور، خرمالو و هندوانه در حجم بالا مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.  
وی در پاسخ به این سؤال که در این مقطع زمانی بیشترین میزان واردات به کدام میوه‌ها می‌‌رسد، افزود: واردکنندگان میوه تمایل دارند هر نوع میوه‌ای را وارد کنند اما انبه، موز، آناناس و نارگیل جزو میوه‌های مجاز برای واردات هستند و میوه‌های دیگری مانند آووکادو، بلوبری و میوه‌های متنوع دیگر جزو میوه‌های غیرمجاز برای واردات هستند.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره صادرات میوه در این فصل سال گفت: ما امکان صادرات انواع میوه از جمله پرتقال، سیب، انواع سبزیجات و صیفی‌جات را داریم اما انجام آن منوط به تنظیم بازار مصرف داخلی است زیرا نباید با انجام صادرات کمبودی در بازار داخلی ایجاد شود و عرضه کم باعث افزایش قیمت میوه گردد. میوه، سبزی و صیفی‌جات داخلی با استقبال سایر کشورها روبه‌رو هستند و ما هم امکان صادرات را به آن کشورها داریم.
کارگر یادآور شد: صادرات محصول، کشاورز و تولیدکننده را تشویق به کاشت با کیفیت‌تر و بیشتر می‌‌کند زیرا می‌‌داند با انجام صادرات پشتیبانی خواهد شد.
وی با بیان اینکه میوه‌های نوبرانه پاییز ارزان تر از نوبرانه‌های بهار و تابستان بوده‌اند، گفت: تفاوت قیمت نوبرانه‌های بهار با نوبرانه‌های پاییز قابل قیاس نیست، زیرا هنگام عرضه گوجه سبز و چاقاله بادام که نوبرانه‌های بهار هستند میوه‌های متنوع زیادی در بازار وجود ندارد اما هنگام عرضه نوبرانه‌های پاییز همچنان میوه‌های تابستانی مانند هلو و شلیل در بازار هستند. ضمن اینکه امسال در نیمه دوم تابستان و ابتدای پاییز قیمت‌ها هم متعادل بودند و با قیمت مناسبی عرضه شدند.
کارگر با اشاره به کاهش اسراف در استفاده از میوه توسط خانواده‌ها اظهار کرد: خانوارها نسبت به سال‌های قبل خرید میوه را مدیریت می‌‌کنند و به همین علت ضایعات میوه بسیار کاهش پیدا کرده است.
بر اساس نرخ‌های میادین شهرداری تهران قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار به این شرح عرضه می‌‌شوند: آناناس ۷۰,۰۰۰ تومان، شلیل ۱۹,۰۰۰ تومان، خیار گلخانه‌ای 13،700 تومان، هلو 22،500، موز ۴۳,۰۰۰ تومان، انار 16،500 تومان، لیموشیرین ۲۱,۰۰۰ تومان، سیب زرد ۲۲,۰۰۰ تومان، سیب قرمز ۱۸,۰۰۰ تومان، نارنگی ۱۴,۰۰۰ تومان و گلابی ۳۷,۰۰۰ تومان.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8049/9/632757/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها