اخبار


معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد
تأمین کود و بیمه محصولات کشاورزی برای اجرای کشت قراردادی

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تأمین کود و بیمه محصولات کشاورزی از موارد مهم اجرای کشت قراردادی گندم است. 
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «علیرضا مهاجر» در نشست هماهنگی اقدام اجرای کشت قراردادی با محوریت گندم، افزود: سال گذشته موضوعاتی همچون کرونا، جنگ اوکراین و شرایط اقتصادی حاکم بر کشورها باعث کمبود کالاهای اساسی در بازار جهانی شد و بیشترین ضربه را به بخش کشاورزی وارد کرد و در این بین غذا بیش از گذشته اهمیتش را نشان داد. 
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در بحبوحه این رویدادها، وقوع خشکسالی و معضل ارز نیمایی، مسئولان کشور را بر آن داشت تا با اجرای اصلاحاتی تولید در داخل کشور را سامان دهند و در این میان تولید چند کالای اساسی از جمله محصول راهبردی گندم کانون توجه قرار گرفت. 
وی با بیان اینکه از ۱۲ میلیون هکتار اراضی زراعی کشور، حدود ۶ میلیون هکتار آبی و مابقی به صورت دیم کشت می‌شود، گفت: به بحث گندم آبی و دیم به صورت مجزا پرداخته شد و در این راستا با کمک ستاد اجرایی فرمان امام، ۴ میلیون هکتار از اراضی گندم دیم را در قالب جهش تولید آوردیم. 
وی افزود: همچنین می‌خواهیم کشت قراردادی در سطح ۲ میلیون هکتار از اراضی گندم آبی را با کمک گروه‌های پشتیبان مانند شرکت بازرگانی دولتی، شرکت خدمات حمایتی، بانک کشاورزی و معاونت‌های مربوطه اجرایی کنیم. 
مهاجر تصریح کرد: ما می‌خواستیم کل محصولات اساسی را زیر پوشش کشت قراردادی بیاوریم ولی با توجه به شرایط کشور و تحریم‌ها، امسال کشت قراردادی را در گندم آبی خلاصه کردیم و امیدواریم بتوانیم این مهم را که به خاطر مسائل مالی و فنی به تعویق افتاد، اجرایی کنیم. 
وی افزود: تفاهمنامه‌ای با بخش‌های پشتیبان برای اجرای کشت قراردادی امضا شده تا از طریق نرم‌افزار شرکت همراه اول، صفر تا صد این طرح هم از نظر پشتیبانی و هم از نظر کشت دنبال شود.

 
دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران مطرح کرد
صادرات آبزیان ایران به ۵۵ کشور دنیا

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با اشاره به پرورش قزل‌آلا در آب شور دریای خزر از صادرات آبزیان کشور به ۵۵ کشور دنیا خبرداد. 
علی اکبر خدایی در برنامه روی خط اقتصاد رادیو اقتصاد گفت: ارز صادرات آبزیان به کشور برمی‌گردد البته با تمامی مشکلات و مصایبی که همه صادرکنندگان با آن دست به گریبان هستند. 
وی اظهار داشت: در حال حاضر مانعی برای صادرات آبزیان ایران نیست بلکه محصولات در این حوزه به تمام قاره‌های دنیا صادر می‌شود اما بازگشت ارز حاصل ازصادرات و همینطور بحث حمل و نقل آبزیان به دلیل شرایط تحریمی با مشکلاتی همراه است. 
دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با اشاره به اینکه ظرفیت بسیار خوبی برای تولید انواع آبزیان در کشور وجود دارد، گفت: بخش عمده‌ای از این تولیدات صادراتی است. 
وی در ادامه با بیان اینکه ایران کشوری کم آب در دنیا به شمار می‌رود، افزود: به نظر می‌رسد خیلی جای توسعه برای پرورش آبزیان آب شیرین مثل قزل‌آلا یا کپور در کشور وجود نداشته باشد از این‌رو ضرورت دارد در این حوزه‌ها روی راندمان و افزایش برداشت در واحد سطح تمرکز شود. 
خدایی با اشاره به آغاز پرورش ماهی قزل‌آلا در آب شور دریای خزر اظهار داشت: تغییر رویکرد پرورش این ماهی از آب شیرین به سمت آب شور در حال انجام است. 
وی با تأکید بر اینکه ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه پرورش آبزیان در آب‌های شور و لب شور کشور به‌طور کامل مهیاست، اذعان کرد: زمین‌های زیادی در سواحل جنوبی ایران و همچنین آب‌های غیر متعارف مثل آب‌های لب شور در استان‌های مرکزی ایران مثل یزد، سمنان، کرمان و دیگر نقاط بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری دراین حوزه ها است. 
دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در ادامه از صادرات میگوی ایران به ۲۱ کشور دنیا خبرداد و یادآورشد: کشور در بحث پرورش این آبزی از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8049/9/632759/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها