در نشست توسعه بازار نفت و پتروشیمی از طریق بنادر جنوبی مطرح شد

افزایش ظرفیت تجاری بنادر به 280 میلیون تن


گروه اقتصادی/ سالانه بیش از 90 درصد مبادلات کالا توسط ناوگان حمل‌ونقل دریایی در جهان صورت می‌پذیرد. سرمایه‌گذاری کشورها در عرصه‌های بندری و دریایی عمدتاً با دو هدف اصلی صورت می‌گیرد. نخست اینکه این عرصه سرشار از فرصت‌های بزرگ توسعه‌مندی و تأثیرگذار در سایر حوزه‌های زیردستی و مکمل نظیر حمل و نقل، صنعت، نفت، گاز، پتروشیمی و … است.
از سوی دیگر درآمد قابل توجهی توأم با اشتغال و کارآفرینی پایدار برای کشورها به ارمغان می‌آورد که تقریباً در هیچ حوزه‌ای به اندازه آن قابل اتکا نیست. کشور ایران با افزون بر 5800 کیلومتر مرز آبی و 250 بندر کوچک و بزرگ در منطقه خاورمیانه تا شمال آفریقا ؛ دارای وزن تاریخی و موقعیت استراتژیک خاصی است.
به منظور توسعه بازار صنایع نفت و پتروشیمی از طریق افزایش ظرفیت و توسعه بنادر، روز گذشته نشست مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با مدیران و فعالان حوزه نفت و پتروشیمی برگزار شد. در این نشست جلیل اسلامی، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای طی امسال و سال ۱۴۰۲، ظرفیت بنادر کشور به ۲۸۰ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.
او افزود: اخیراً زیرساخت‌های بندری قابل توجهی داشته‌ایم و ظرفیت‌سازی خوبی در بنادر شمالی و جنوبی کشور صورت گرفته است.
اسلامی در ادامه به ظرفیت‌های مناسب بندر امام خمینی در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و دسترسی‌های موجود در بندر امام، توسعه پس‌کرانه‌های این بندر در دستور کار قرار گرفته است. اما میزان زمین‌های متصل به دریا که بتوان با استفاده از آن در بندر امام از سرویس حمل‌ونقل اشاره کرد، زیاد نیست.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بازنگری در قراردادهای سرمایه‌گذاری یادآور شد: الگوهای جدید قراردادی در حال تدوین است که براساس آن منشور سرمایه‌گذاری سازمان بنادر را با هدف شفافیت برای سرمایه‌گذاران مورد بازنگری قرار داده‌ایم.
8 میلیون تن ظرفیت ترانزیت 
بندر امام
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان نیز در این نشست گفت: بنادر استان خوزستان بواسطه نقش کلیدی این استان در اقتصاد کشور و وجود صنایع بزرگ و همچنین پس‌کرانه جمعیتی از مرکز تا غرب با محوریت منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تجاری پیشرو می‌باشند. این بندر بزرگ فارغ از نقش استراتژیک خود در تأمین امنیت غذایی کشور با واردات بیش از 76 درصد کالاهای اساسی، یکی از کانون‌های تجاری کشور در جهت ترانزیت و توسعه صادرات در تنوع کالایی به شمار می‌رود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از ترانزیت پنج میلیون تن فرآورده‌های نفتی در 6 ماهه نخست امسال در بندر امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: ترمینال نفتی بندر امام خمینی ظرفیت ترانزیت سالانه هشت میلیون تن فرآورده‌های نفتی را دارد.در سال‌های اخیر با توجه به بازار نفتی اقلیم کردستان عراق عملکرد پایانه نفتی بندر امام خمینی به پنج میلیون تن افزایش یافته و تا هشت میلیون تن ظرفیت دارد.
به گفته وی، ۶۸ درصد عملکرد صادراتی بندر امام خمینی محصولات پتروشیمی است اما با توجه به شرایط منطقه باید توسعه یابد.
وی افزود: بندر امام ظرفیت سالانه مخازن بیش از هشت میلیون تن را دارد که تا رقم ۲۹ میلیون تن قابل افزایش است. ظرفیت پذیرش کشتی‌هایمان در حال حاضر ۴۵ هزار تن است که باید ارتقا یابد. ایستگاه ریلی مواد نفتی در این منطقه روزانه تا چهار هزار تن انواع فرآورده‌های نفتی را پذیرش دارد و در عین حال هفت خط لوله انتقال به طول ۱۴ کیلومتر در بندر وجود دارد.
آقایی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با اهتمام ویژه‌ای که طی سال های اخیر در جهت ایجاد تعامل در کلیه حلقه‌های زنجیره تأمین در کشور اقدام کرده که نمونه بارز آن مرتفع نمودن بسیاری از چالش‌ها و گلوگاه‌های فرایند ورود و خروج کالاهای اساسی بوده، آمادگی کامل خود را بمنظور فراهم نمودن بستر مناسب جهت حضور همه فعالان و ذینفعان حوزه تولید، خدمات و لجستیک و به‌طور خاص صنایع نفت، پتروشیمی همجوار و پس‌کرانه این بندر بزرگ ، در رقابت در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی را اعلام می‌نماید.
فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه پتروشیمی
پیام برزگر، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز در نشست مدیران سازمان بنادر با مدیران صنایع نفت و پتروشیمی با بیان «فرصت سرمایه‌گذاری در این منطقه در حال اتمام است» گفت‌: از ۲۸۰۰ هکتار اراضی قابل دسترسی برای سرمایه‌گذاری فقط ۱۰۰ هکتار باقی مانده است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با یادآوری صادرات 3.5 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی از بندر امام اضافه کرد: این وضعیت نشان می‌دهد زیرساخت بسیار زیادی برای رشد وجود دارد، ظرفیت اسمی ما 26.5 میلیون تن تولید است که با بهره‌برداری از سایر طرح‌ها، طی یک تا 4 سال آینده 8 میلیون تن دیگر به این ظرفیت تولید اضافه خواهد شد.
برزگر با بیان اینکه 40 تا 50 درصد این تولیدات صادر خواهد شد تأکید کرد: بر این اساس وجود اسکله‌ها و زیرساخت‌های دریانوردی برای صنعت پتروشیمی بسیار مهم است. تأمین زیرساخت‌های این بخش هزینه‌های زیادی دارد ضمن اینکه صیانت از همین زیرساخت‌ها نیز بسیار سخت است.

برش
اهداف فعالیت مشترک بنادر و صنایع نفت و گاز:
​​​​​​​ هم افزایی و تعامل مجموعه‌های نفت و  پتروشیمی با سازمان بنادر و دریانوردی
 تسهیل و تسریع در روند فرایند مبادلات کالایی
 ایجاد چسبندگی و رضایتمندی صاحبان کالا، ارائه‌دهندگان خدمات و تأمین کنندگان
 تلاش برای توسعه منطقه‌ای، ایجاد اشتغال پایدار، بسط اقتصاد دریامحور و پسکرانه های بنادر 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8049/9/632760/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها