«ایران» از تداوم روند صعودی شاخص‌های بازار سهام برای دهمین روز متوالی گزارش می‌دهد

بالاترین رشد هفتگی شاخص از ابتدای تیرماه 1399 به ثبت رسید

شاخص کل بورس در این هفته بیش از 10.19 درصد افزایش ارتفاع داد که از ابتدای تیرماه 1399 بی‌سابقه است طی 10 روز معاملاتی گذشته مجموع افزایش ارتفاع شاخص کل بورس به 173 هزار واحد رسید تا 48 درصد از ریزش‌های 6 ماه گذشته جبران شود طی یک هفته گذشته 88 درصد نماد‌های فعال در بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شدند

سعید رشیدی نوبندگانی
 خبرنگار

با به صدا درآمدن سوت پایان معاملات روز چهارشنبه، پرونده معاملات در سومین هفته از دومین ماه پاییز نیز بسته شد تا سهامداران با دستانی پر‌تر از دو هفته گذشته به استقبال تعطیلات بروند و خود را برای ادامه مبارزات مهیج باقی مانده تا پایان سال 1401، مهیا کنند.
در این هفته، جبهه تقاضا توانست هر 5 چراغ نماگراصلی را به رنگ سبز درآورد تا شاخص کل بورس با ثبت رشد 10.19 درصدی و ایستادن در ارتفاع یک میلیون و 414 هزار واحد؛ بالاترین رشد هفتگی از ابتدای تیرماه 1399 را به ثبت رساند.
همچنین فتوحات جبهه تقاضا طی 10 روز متوالی گذشته باعث شد تا 173 هزار واحد به ارتفاع شاخص کل بورس افزوده شود و بیش از 48 درصد از آنچه که از ابتدای خردادماه از دست رفته بود، بازپس گرفته شود. به این ترتیب شاخص کل بورس در حدود 40 هزار واحد از ارتفاع اولین روز معاملاتی سال 1401 نیز بالاتر ایستاد تا عملکرد آن از ابتدای سال‌جاری نیز مثبت شود.
همچنین، طی این هفته شاخص کل(هم وزن) نیز به پشتوانه اکثریت سهام موجود در بازار، 5 روز مثبت را پشت سر گذاشت و بیش از 31 هزار واحد به ارتفاع آن افزوده شد.
بررسی روند این شاخص نیز نشان می‌دهد، طی 10 روز معاملاتی قبل، با توجه به افزایش 36 هزار واحدی، بیش از 43 درصد از ارتفاع ازدست رفته آن از ابتدای خردادماه، جبران شده است.
این شاخص نیز در پایان معاملات دیروز، در ارتفاع 397 هزار و 566 واحد به کار خود پایان داد تا کمتر از 2 هزار و 500 واحد برای بازپس‌گیری محدوده مهم 400 هزار واحد نیاز باشد.
این رویه در فرابورس نیز ادامه داشت و در این بازار، تقاضا‌کنندگان فاتحان اصلی اکثریت مبارزات بودند و توانستند با ثبت 5 روز صعودی متوالی برای شاخص آیفکس، این شاخص را بیش از یک‌هزار واحد بالا بکشند. شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات روز چهارشنبه، در ارتفاع 18 هزار و 421 واحد به کار خود پایان داد.

بیش از 88 درصد نمادهای بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شدند
بررسی روند معاملات هفته جاری نشان می‌دهد که افزایش موج تقاضا و کاهش عرضه سهام در تمامی گروه‌های معاملاتی بازار اتفاق افتاده است و طی 5 روز معاملاتی گذشته، بیش از 591 نماد با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند. این رقم که بیش از 88 درصد نمادهای فعال در بازار را شامل می‌شود، نشان می‌دهد که نه تنها سهام بزرگ و شاخص‌ساز، بلکه سهام کوچک نیز با افزایش تقاضا روبه‌رو شده‌اند. همچنین آمار نشان می‌دهد طی این هفته تمامی گروه‌های معاملاتی بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند و هیچ گروه معاملاتی کاهش قیمت نداشته است. این اتفاق کم‌نظیر نشان می‌دهد که موج تقاضای قدرتمند در بازار شکل گرفته که می‌تواند در ادامه نیز روند صعودی شاخص‌ها را با ضریب احتمال بالایی تضمین کند.

میانگین ارزش معاملات خرد به بالاترین رقم خود از ابتدای تابستان رسید
با شروع روند صعودی در بازار سهام، تنور معاملات نیز بتدریج شروع به گرم شدن کرد و با جهش‌های متوالی، به‌سرعت خود را از حدود 3 هزار میلیارد تومان در هفته قبل، به محدوده 6 هزار میلیارد تومان در هفته جاری رساند. افزایش ارزش و حجم معاملات در کنار افزایش نسبی ورود پول و تعداد کد‌های خریدار حقیقی در بازار، باعث شد تا کارشناسان از بازگشت رونق به بازار خبر دهند.
آمار معاملات نشان می‌دهد، طی هفته جاری بیش از 800 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شده است که بیشترین میزان خود طی شش ماه گذشته را نشان می‌دهد.
همچنین در همین مدت، حقیقی‌ها بیش از 2 هزار و 300 میلیارد تومان از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خارج کرده‌اند که این موضوع یک چالش بزرگ برای این صندوق‌ها به حساب می‌آید.

شاخص‌های ارزندگی بازار همچنان در محدوده جذاب قرار دارد
هرچند که طی روزهای گذشته، ارزش بازار سهام با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده است، اما نماگرهای بازار همچنان از ارزندگی سهام خبر می‌دهند. بر این اساس، افزایش قیمت‌ها طی 10 روز متوالی گذشته باعث شد تا نسبت قیمت به درآمد بازار، در حدود 0.6 واحد بالا رود و به محدوده عدد 5.7 بازگردد. با این حال این عدد همچنان در محدوده بسیار ارزنده‌ای قرار گرفته و حتی از محدوده بازار‌های کم‌ریسک نیز کمتر است.
در کنار این، گزارش‌های عملکرد میاندوره‌ای شرکت‌های بورسی نشان داد که بیش از 60 درصد از شرکت‌ها توانسته‌اند سود خالص خود را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش دهند و همچنین ارزش ریالی سود‌سازی بازار سهام نیز به بالاترین رقم تاریخی خود رسیده است. این موضوع در ادامه، در صورت بازگشت رونق به بازار کامودیتی‌ها یا افزایش قیمت‌های جهانی محصولات، می‌تواند سود‌سازی شرکت‌ها را تا انتهای سال مالی 1401، افزایش دهد و ارزندگی سهام را نیز به‌مراتب بالا ببرد. از این رو کارشناسان بر این باورند که بازار با وجود رشد‌های زیادی که طی روزهای گذشته تجربه کرده است، همچنان ارزندگی دارد و پتانسیل رشد بیشتر در آن دیده می‌شود.

ارزش سهام عدالت افزایش یافت
با شروع روند صعودی قیمت‌ها در بازار سهام، ارزش سهام عدالت نیز با افزایش روبه‌رو شد. بر این اساس، در پایان معاملات روز سه‌شنبه، ارزش سهام عدالت 500 هزار تومانی با افزایش 304 هزار تومان نسبت به روز معاملاتی قبل به حدود 8 میلیون و 680 هزار تومان رسید. همچنین ارزش سهام عدالت 490 هزار تومانی نیز با حدود 200 هزار تومان افزایش به حدود 8 میلیون تومان رسید.
ارزش سهام عدالت در پی ریزش بازار سهام در 6 ماه گذشته روند نزولی به خود گرفته بود که با توجه به افزایش قیمت‌های اخیر این روند متوقف شد و ارزش این سهام نیز بار دیگر به بالای 8 میلیون تومان بازگشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8049/10/632762/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها