بازرسی‌ها حکایت از تخلفات گسترده در نانوایی‌های استان فارس دارد

تراکنش‌هایی که برای مردم نان نمی‌شود


 ایران زمین – شلوغی نامتعارف و تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها در بسیاری از شهرهای کشور چندین هفته است موجب نگرانی و سردرگمی مردم شده است. این مسأله در شیراز نیز دیده می‌شود و بررسی‌های نهادهای رسمی گویای آن است که برخی نانوایی‌های استان فارس برای بهره‌مندی از پاداش تعیین شده در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، نانی نمی‌فروشند اما با تراکنش صوری پول و پاداش آن را به جیب می‌زنند.
به گزارش ایرنا، بررسی‌ها و بازدید‌های سرزده بازرسی کل استان فارس نیز حاکی از تخلفات مالی در برخی نانوایی‌های این استان است و آن‌گونه که بررسی بازرسان نشان می‌دهد برخی نانوایان با تراکنش‌های ساختگی در کارتخوان‌های هوشمند خود، میزان فروش نان را بسیار بیش از واقعیت نشان می‌دهند تا بدین طریق از پاداش ۱۵ درصدی یارانه دولتی به ازای فروش نان بهره‌‌مند شوند.
برآوردها حاکی است از مجموع کل تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان هوشمند در نانوایی‌های یاد شده، در مواردی بیش از ۷۰ درصد آن، غیرواقعی و صوری بوده و دهها میلیارد ریال سود مازاد را عاید نانوایی‌های متخلف کرده است.
لطف‌الله شیبانی فرماندار شهرستان شیراز در گفت‌و‌گو با ایرنا تصریح کرد: تمام نانوایی‌های استان فارس به کارتخوان‌های جدید مجهز شده است و هرچند در این دستگاه‌ها پلاستیک و نان دیده شده اما نان کنجدی که قیمت آن با نان ساده تفاوت دارد دیده نشده است.
وی با اشاره به اینکه نان سنگک ساده در شیراز ۲ هزار تومان و نان کنجدی حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: نانوایی‌ها مجبور به این هستند که در مواقع عرضه نان کنجدی بهای آن را با افزایش تعداد نان دریافت کنند و ناهمخوانی نرخ نان کنجدی با ساده و عدم پیش‌بینی آن در دستگاه‌های کارتخوان جدید، در این شرایط اغلب مشتری متضرر می‌شود که باید بهای بیشتری پرداخت کند و در مقابل نیز به‌عنوان مثال نانوایی که ۱۰ نان فروخته اما یارانه ۱۸ نان را دریافت می‌کند.
وی در ادامه به وجود اتباع بیگانه در صف نانوایی‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اتباع مجاز و غیرمجاز خارجی در سطح این استان و شیراز وجود دارند که از سهمیه نان بهره می‌برند و به‌دلیل اینکه کارت بانکی ندارند نمی‌توان مشخص کرد که چه سهمیه‌ای برای این قشر مصرف می‌شود.
پشت‌پرده تراکنش‌های صوری برخی نانوایی‌ها در فارس
«مهدی جمالی» مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس نیز به ایرنا، گفت: در پی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال‌جاری ۱۵ درصد پاداش فروش نان برای نانوایی‌ها در نظر گرفته شده است.
وی اعلام کرد: در پی این اقدام و اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها مشخص شد که بعضی از تراکنش‌های نانوایی‌ها انحراف دارد و واقعی نیست که این انحراف به‌دلیل کسب سود بیشتر و استفاده از مزایای پاداش پیش‌بینی شده رخ داده است.
به گفته وی سهمیه آرد هیچ نانوایی در سال‌جاری کاهش پیدا نکرده است.
«کاظم اکرمی»، رئیس منطقه 3 سازمان بازرسی و بازرس کل استان فارس نیز به ایرنا گفت: در پی بررسی‌ و بازرسی‌ از نانوایی‌های این استان تاکنون تراکنش‌های ۵۰۲ واحد به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته است و در پی این بررسی‌ها مشخص شده که بیش از ۱۰۰ نانوایی مرتکب جرم شده‌اند.
تراکنش صوری نانواها، تحصیل مال از طریق نامشروع است
رئیس منطقه 3 سازمان بازرسی و بازرس کل استان فارس مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون را برای این نوع اقدامات سنگین و بازدارنده دانست و افزود: نانوایی‌هایی که در تراکنش‌ها تخلف کرده باشند تحصیل مال از طریق نامشروع کرده و مجازات آن در قانون سنگین است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8049/11/632768/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها