معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با «ایران»:

شنوای تندترین انتقادات در قالب ادبیات دانشگاهی هستیم


اکرم رضایی ثانی: پس از تأکیدات متمادی درباره اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی بخشنامه‌ای دستور بر احیای کرسی‌های آزاداندیشی داده است. در همین راستا مدیرکل دفتر سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از ابلاغ بخشنامه احیای کرسی‌های آزاداندیشی به دانشگاه‌ها خبر داد که پس از آن در برخی دانشگاه‌های کشور تریبون‌هایی با عنوان گفت‌و‌گوی آزاد برگزار شد. در عین حال نکته حائزاهمیت درباره جزئیات برگزار کردن این تریبون‌ها داشتن کنشگری سیاسی متناسب با آداب است. در واقع شخصی که به نمایندگی از دانشجویان طیف موافق یا مخالف موضوع عنوان شده، پشت تریبون قرار می‌گیرد باید بداند نسبت به موضوعات مطرح شده چه ادبیاتی داشته باشد و مهم‌تر از همه تشکل یا گروهی که تریبون را برگزار می‌کنند باید واکنش منطقی و آزاد نسبت به نظرات سایرین داشته باشند. در خصوص این تعامل دوطرفه میان دانشجویانی که می‌خواهند در گفت‌و‌گوهای آزاد شرکت کنند و همچنین افرادی که تریبون آزاد برگزار می‌کنند با معاون دانشجویی دانشگاه علامه گفت‌و‌گویی داشتیم. مهدی واحدی معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره برگزاری گفت‌و‌گوی آزاد در دانشگاه‌ها بیان کرد: محفل اصلی شروع و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و گفت‌و‌گوهای آزاد در واقع دانشگاه‌ها هستند منتها یک اقتضائاتی دارد که مهم‌ترین آن رعایت اخلاق و ادبیات دانشگاهی مبنی بر عقلانیت است؛ اگر غیر از این باشد گفت‌و‌گوی آزاد و کرسی‌های آزاداندیشی معنایی نخواهد داشت زیرا ممکن است تبدیل به محلی برای باز نشر یک ادبیات غیردانشگاهی شود. برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از دهه‌های قبل هم مورد تأکید رهبری بوده است.
معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: اخیراً هم وزارت علوم روی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تأکید کرده است. شکل برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی یا گفت‌و‌گوی آزاد برای دانشجویان حالت‌های مختلف دارد ولی بهترین حالت این است که تشکل‌های رسمی داخل دانشگاه که یک نام و نشان، شناسنامه و اساسنامه‌ای داشته و شناخته شده هستند و می‌توانند طیف‌های دانشجویی را نمایندگی کنند، متولی و متقاضی برگزاری گفت‌و‌گوی آزاد شوند. وی تأکید کرد: بهتر است خود دانشجویان تریبون‌های آزاد را میدانداری کنند و کنش صحیح سیاسی و مدیریت یک کنشگری صحیح سیاسی را بیاموزند تا یک رفتار مدنی به‌عنوان یک عادت صحیح در جوانان ما شکل بگیرد.
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی درباره روش‌های دیگر برگزاری گفت‌و‌گوی آزاد در دانشگاه‌ها گفت: حالت دومی هم برای برگزاری تریبون آزاد در دانشگاه‌ها وجود دارد؛ به‌عنوان مثال معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه می‌تواند متولی این موضوع شود و خودش از دانشجویان دعوت کرده و شرایط آن را فراهم کند. یکی از تشکل‌های ما در دانشگاه چندین جلسه را با دعوت از نمایندگان موافق و مخالف یک موضوع برگزار کرده است. در عین حال کنشگران دیگری هستند که دوست دارند در دانشگاه عمداً از مسیر‌های غیرقانونی و غیررسمی در کف میدان دانشگاه با عدم رعایت چهارچوب‌ها و مقررات کنشگری سیاسی اقدام کنند و اقدام به بر هم زدن این جلسات گفت‌و‌گوی آزاد کنند که این فضا متناسب دانشگاه نیست.
معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: بنده مکرراً از دوستان تشکلی خواسته‌ام که این موضوع را مطالبه کنند، به‌عنوان مثال من گفته‌ام پنج دانشجو که در هیچ تشکلی عضویت ندارند یک نامه‌ در جهت تقاضای برگزاری جلسه با بیان دیدگاه‌های دانشجویان بگذارند تا دانشجویان بیایند و حرف‌هایشان را بزنند. باید این پنج نفر مسئولیت برنامه را به عهده بگیرند یعنی مشخص باشد که این برنامه یک متولی دارد. وی در واکنش به اینکه شاید عدم تمایل دانشجویان به برگزاری کرسی‌ها از بابت نگرانی آنها نسبت به بعد از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است، از این‌رو درخواست‌ها را محدود کرده‌اند، گفت: ما تمام تلاش‌مان در دانشگاه علامه طی سه چهار هفته‌ای که شاهد تب تجمع‌های اعتراضی بودیم، این است که حتی از دانشجویانی که فراتر از روال‌های قانونی تجمع می‌کنند و شعارهایی می‌دهند که مناسب فضاهای سیاسی و اخلاقی نیست، مراقبت کنیم. واحدی درباره آزادی دانشجویان خاطرنشان کرد: پیگیری‌های شخص رئیس دانشگاه منجر به آزادی بسیاری از دانشجویان دانشگاه شده؛ پیگیری‌هایی که واقعاً خارج از انتظار بوده است. اگر قرار بود که دانشگاه علامه خودش زمینه بازداشت یا مشکل‌دار شدن یک دانشجویی که می‌آید آزادانه حرفش را می‌زند فراهم کند، برای آزادی دانشجویان بازداشتی خود تلاشی نمی‌کرد.
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: من در جمع دانشجویان گفته‌ام که اگر جلسه قانونی مجوز‌داری برگزار شود، من اطمینان قریب به یقین دارم که اتفاق بدی به لحاظ آنچه بیان می‌شود نخواهد افتاد و یک سری شعارهای بی‌ربط که اکنون داده می‌شود، داده نخواهد شد. اصلاً ماهیت یک جلسه رسمی این است که هر کسی پشت تریبون قرار می‌گیرد، این جایگاه را درک می‌کند که من اینجا نمی‌توانم حرف بی‌ربط و اضافی بزنم. دانشجویان ما باید بدانند کنشگری سیاسی‌شان در آداب کنشگری قرار بگیرد. وی اضافه کرد: من نمی‌دانم دیگر باید با چه بیان و ادبیاتی از دانشجویان کنشگر دعوت کنیم که بیایند و مطالبه، نقد و اعتراض را حتی به تند‌ترین شکل ممکن اما در قالب ادبیات دانشگاهی و با یک مدنیت بیان کنند؛ در این صورت ما آزادی قبل، حین و بعد برگزاری این جلسات را تضمین می‌کنیم و اتفاقاً الان کنشگری‌هایی که در حال رخ دادن است، دست ما را از تأمین برخی از امنیت‌ها برای تریبون‌های آزاد خالی می‌کند. سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان اظهار داشت: ما به هیچ وجه دنبال این نیستیم که دانشجویان ما گرفتار شوند و سوء سابقه برای آنها پیش بیاید به این شرط که طی چهارچوب‌ها حرکت کنند در این صورت نه تنها حمایت می‌کنیم بلکه موظف به حمایت از دانشجویان نیز هستیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8049/14/632789/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها