نمایشگاه «به خاطر یک مشت دلار» به دبیری مسعود شجاعی طباطبایی در حال برگزاری است

روایتی افشاگرانه از آشوب به زبان کاریکاتور


سیده مریم سادات گوشه
روزنامه نگار

«به خاطر یک‌ مشت دلار» روایت دردناک اتفاقات و حوادثی است که طی روزهای اخیر در کشورمان رخ داد. داستانی است از آدم‌هایی واقعی که به خاطر یک مشت دلار اسیر وسوسه‌های نفسانی دشمنان ایران اسلامی شدند و باعث ایجاد ناامنی، تفرقه‌افکنی و حوادثی همچون شاهچراغ و به شهادت رسیدن بسیاری ازهموطنانمان شدند. تمام این روایت‌ها در قالب کارتون و کاریکاتور خلق شده‌اند. نمایشگاهی با 40 اثر که روز دوشنبه 16 آبان ماه به همت انجمن هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح افتتاح شد و تا 26 آبان ماه هم میزبان علاقه مندان به هنرهای تجسمی خواهد بود. در این نمایشگاه هنرمندانی چون سیدمسعود شجاعی طباطبایی، سجاد جعفری، سیدمحمدجواد طاهری، عباس گودرزی، فرشاد خسروی، مازیار بیژنی، محمدحسین ساسانی و محمدعلی رجبی هنرآفرینی کرده‌اند.

​​​​​​​سیـــدمـــسعــود شــجــاعی طباطبایی کاریکاتوریست و گرافیست درباره نام نمایشگاه «به خاطر یک‌ مشت دلار» و هدف برگزاری آن به «ایران» می‌گوید: «روایت این نمایشگاه در پوستر آن کاملاً مشهود است. یک دوربین فیلمبرداری که لنزش شلیک کرده و دیدش بلند شده است. در این مدتی که اتفاقات اخیر در کشورمان منجر به التهابات و آشوب و اغتشاش شد، ما هنرمندان متوجه نکته عجیبی شدیم؛ اینکه مثل زمان جنگ با صدام تمام دشمنانمان کنار هم آمدند و در مقابل ایران قرار گرفتند. برای همین مقایسه این جریانات اخیر بهترین قیاس با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است. یک دنیا با ما جنگیدند. دراین اتفاق هم شاهد این هستیم که کشوری مثل امریکا 850 میلیون دلار خرج رسانه‌های معاند کرد و شبانه‌روز کار کرد و البته این رقم به غیر از هزینه‌های دیگری است که در این راه خرج کرده است تا با آن 38 هزار دروغ خبری توسط این رسانه‌ها منتشر شد که همه مردم شاهدش بودند. بی‌بی‌سی در رأس این رسانه‌ها بود و شبکه‌های امریکا و اینترنشنال و... در کنارش همراهی کردند.»
او در ادامه توضیح می‌دهد: «یکی از دروغ‌هایی که خیلی به آن پرداختند، همان بحث حمله تروریستی به نشریه شارلی ابدو در پاریس بود. تمام سران کشورهای دنیا از رئیس جمهور وقت امریکا گرفته تا انگلیس و اسرائیل و... همه سر و صدا راه انداختند و جنبش من شارلی هستم به راه انداختند. اما در فاجعه شاهچراغ که 15 نفر از هموطنانمان به شهادت رسیدند و در بینشان زن و کودکان بودند، دروغی گفتند و آن را منتسب به نظام مقدس جمهوری اسلامی کردند که بعد از آن دیدیم که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت و پس از آن سکوت خبری مرگباری تمام دنیا را فراگرفت. انگار اتفاقی نیفتاده است. دیگر از حقوق بشر حرفی به میان نیامد. چقدر خبیث هستند. در اتفاقات و وقایع دیگر هم همین طور. خبر کذب حمله نیروی انتظامی به دانش‌آموزان دختر در اردبیل که در آن گفتند 15 نفر دستگیر و یک نفر هم کشته شد که اصلاً چنین اتفاقی نیفتاده بود. بعد موضع‌گیری یک سلبریتی را می‌بینیم که آتش این فتنه را شعله‌ور می‌کند. سلبریتی‌هایی که خواسته یا ناخواسته فریب می‌خورند و در این ماجرا گاهی صفحات شخصی‌شان در فضای مجازی را در اختیار عوامل فتنه و آشوب گذاشته و اینجاست که شما بوی تعفن یک مشت دلار به مشامتان می‌رسد. با پول هنگفت دولت امریکا و رژیم صهیونیستی دست در دست هم می‌دهند.»
طباطبایی با اشاره به شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» می‌گوید: «دشمنان ما با شعار استقلال ما مشکل دارند. امریکا با شروع انقلاب و از کودتای 28 مرداد همیشه ما را متهم به کودتا کرده است. شما وقتی به تاریخ وقایعی که طی چهل سال انقلاب ایران نگاه کنید ضربه‌های امریکا و همدستانش را به وضوح می‌بینید مثل واقعه هواپیمایی مسافربری که بر فراز آسمان خلیج فارس منفجر شد و تمام مسافرانش به شهادت رسیدند. فاجعه‌ای که امریکا به ناخدای کشتی ای که این حمله تروریستی را انجام داد، مدال تقدیر داد و پس از آن هم وقایع دیگری که همه در تاریخ موجود است. این همه ضربه به کشور ما زدند و مردم بی‌گناه را به شهادت رساندند اینها استقلال ما را نمی‌خواهند. امریکا دوست دارد ما زیر دست و مستعمره‌اش باشیم و خودش کدخدای دنیا باشد.»
این هنرمند معتقد است:«اکنون که همه گروه‌های تجزیه طلب که با نظام مقدس ما مبارزه می‌کنند، ما هنرمندان موظفیم افشاگر این فتنه باشیم. این نمایشگاه هم روایتی است افشاگرانه به زبان کاریکاتور.»
طباطبایی در پایان سخنانش درباره هنرمندانی که در این مقطع زمانی سکوت کرده‌اند، می‌گوید: «مایه تأسف است که اینقدر دشمنی‌ها آشکار است. فاجعه‌ای مثل شاهچراغ اینقدر آشکار است اما برخی هنرمندان متوجه هیمنه امریکا نیستند و می‌خواهند ایران مستقل تجزیه شود. امیدوارم این غبارها فروکش کند و هنرمندانی که ناخواسته وارد این موضوع شدند، کنار ایران مستقل بایستند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8049/15/632795/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها